Vilka lindor?

finapina

Trådstartare
Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som stallbandage vid svullna ben osv?
 
Ska du ha till stallbandage så är det icke-elastiska lindor du är ute efter. Antingen ull/ullmix, akryl eller fleece. Dock är inte alla fleecelindor icke-elastiska utan det får man kolla när man köper (Eskadrons är exempel på icke-elastiska fleecelindor, tex).

Som paddar använder jag gärna Eskadrons climatexpaddar. De är lite elastiska vilket gör att de är lättare att få att ligga platt (utan veck) runt benet.

Vissa svär på backontrack paddar men jag tycker att de blir lite stela och 'klumpiga' när man skall vira dem runt benet och det kan ta några försök innan det blir slätt.
 
Jag gillar Animos stallpaddar till stallbandage. Och så lindar jag med fleecelindor. Vid ridning har jag tunnare paddar tex Eskadron Climatex eller Mias RS.
 
Vill du ha tjocka gosiga stallpaddar rekommenderar jag Börjes stallpaddar. Otroligt prisvärda! Lite tjocka i början men plattar till sig lagom efter lite användning. Vill du ha nättare paddar är Eskadrons climatex en klassiker. Min äldsta uppsättning är 20 år (!). Lite trasiga i kanterna men fortfarande perfekta som stallpaddar.

Använder Mias och eskadrons fleecelindor. Hööks är för smala och blir sladdriga så rekommenderar ordentliga märkeslindor (ej ES). Går att fynda beg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
948
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp