Vilka märken gäller nu för tiden?

Emma-pemma

Trådstartare
Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter transport senast, och det är helt andra märken ute på marknaden nu. Generellt har jag konstaterat att släpen är betydligt billigare idag än för 20 år sedan. Det går att få nya för 60 kSEK, alla är betydligt fräschare än den -93:a jag har idag. Alla rullar lättare och verkar gå bra bakom bilen. Men så är det ju när man jämför gammalt och nytt. Jag behöver hjälp och tips om fördelar och nackdelar med olika märken.

Vilka märken är släpens Skoda, Volkswagen eller Mercedes?
Hur fungerar släpen efter 10 år? Vilka delar har bytts ut?

Mitt gamla släp har en rejäl stomme och bärande balkar av galvat stål, golv och väggar av plyfa och en rejält tjock och stadig gummimatta som ligger löst ovanpå. Nya släp har en tunn limmad gummimatta på aluminium. Väggarna kan vaar alu, glasfiber eller plyfa. Jag märker att när man sticker in huvudet i ett släp av aluminium har man en helt annan klang (eko) än i ett plyfasläp. Hur blir man av med det? Ljudbilden är ganska viktig, eftersom det blir jobbigt att vistas i ett utrymme med dålig absorption. Jämför med att köra på motorvägen i en Hyundai eller en Volvo. Jag har haft en Hyundai som var jättetrevlig och pigg att köra, men det var som att sitta i en kakburk på motorvägen. Vägljudet var så högt att jag inte hörde telefonen om den ringde. Eftersom jag inte är typen som byter varje år är detta något jag kommer att få leva med under många år framåt.

Så, ge mig alla erfarenheter ni har av olika släp, och berätta vad man egentligen får för pengarna!
:bow:
 
Du har bästa erfarenhetsbasen redan, din egen. Vad gillar du med släpet du har, och vad saknar du? Vad har du förresten för släp idag?

För mig är ventilationen viktig, även om jag helst kör med övre delen av baklämmen nere. Jag vill ha en schysst miljö där det inte rinner fukt på väggarna när jag kör hem hästen från ridning. Den ska vara überstabil och palla stökiga hästar som behöver lära sig acceptera trånga utrymmen. Flexibelt utrymme så jag kan ta ut mellanväggen. Vettig uppvisning och absolut ingen trång passage framför frambommen. De släp som är hårdsnörpta i taket fram går bort, för dålig luftvolym precis där hästen andas.

Andra no-no är för mig de tunna väggarna i glasfiber som ofta återfinns mellan hästutrymmet och sadelkammaren. Ett skrapande hästknä genom glasfiber? *rys*

Aluminium är jag försiktig med, även om jag i senaste släpet valde det golvmaterialet. Minsta slarv med skruvar och anläggning så försvagas materialet, och det är inte helt sällan sådana risker syns på billigare släp.
 
Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter transport senast, och det är helt andra märken ute på marknaden nu. Generellt har jag konstaterat att släpen är betydligt billigare idag än för 20 år sedan. Det går att få nya för 60 kSEK, alla är betydligt fräschare än den -93:a jag har idag. Alla rullar lättare och verkar gå bra bakom bilen. Men så är det ju när man jämför gammalt och nytt. Jag behöver hjälp och tips om fördelar och nackdelar med olika märken.

Vilka märken är släpens Skoda, Volkswagen eller Mercedes?
Hur fungerar släpen efter 10 år? Vilka delar har bytts ut?

Mitt gamla släp har en rejäl stomme och bärande balkar av galvat stål, golv och väggar av plyfa och en rejält tjock och stadig gummimatta som ligger löst ovanpå. Nya släp har en tunn limmad gummimatta på aluminium. Väggarna kan vaar alu, glasfiber eller plyfa. Jag märker att när man sticker in huvudet i ett släp av aluminium har man en helt annan klang (eko) än i ett plyfasläp. Hur blir man av med det? Ljudbilden är ganska viktig, eftersom det blir jobbigt att vistas i ett utrymme med dålig absorption. Jämför med att köra på motorvägen i en Hyundai eller en Volvo. Jag har haft en Hyundai som var jättetrevlig och pigg att köra, men det var som att sitta i en kakburk på motorvägen. Vägljudet var så högt att jag inte hörde telefonen om den ringde. Eftersom jag inte är typen som byter varje år är detta något jag kommer att få leva med under många år framåt.

Så, ge mig alla erfarenheter ni har av olika släp, och berätta vad man egentligen får för pengarna!
:bow:


Jag är väldigt nöjd med min Fautras Provan. Köpte den 2008 och den är lika fin i dag.
Glasfiber med plastskiva och gummimatta, inredning lätt att ta i och ur. Lastar ut fram. Dörrar bak med lågt insteg. Går att lasta ur bak åt om man vill. Bra ventilation. Är nöjd med mitt släp.
 
Generellt har jag konstaterat att släpen är betydligt billigare idag än för 20 år sedan.

Nä inte de släpen som är bra. Däremot finns det fler billiga skräpsläp ute på marknaden idag än för 20 år sedan. Man får vad man betalar för i material och säkerhet skulle jag säga. Såg en olycka för ett tag sedan med ett sådant där billigt släp där en bil kört in i det. Det fanns inget kvar av släpet, det föll ihop som ett korthus. Personligen skulle jag aldrig sätta in min häst i ett sådant!
 
Jag skulle säga att släpens Skoda är Cheval Liberté och Christ medans släpens Mercedes är Fautras och Ume. En släpens VW är nog t ex Böckmann.
Personligen ville jag ha alugolv och glasfiberväggar. Golvet håller i minst 115-20 år till skillnad mot plyfa som anses gammalt vid 10 år. Glasfiberväggar ville jag ha för att de enligt mig varken skramlar eller ekar. Har man enkänslig häst så är sådant viktigt.
 
Jag skulle säga att släpens Skoda är Cheval Liberté och Christ medans släpens Mercedes är Fautras och Ume. En släpens VW är nog t ex Böckmann.
Personligen ville jag ha alugolv och glasfiberväggar. Golvet håller i minst 115-20 år till skillnad mot plyfa som anses gammalt vid 10 år. Glasfiberväggar ville jag ha för att de enligt mig varken skramlar eller ekar. Har man enkänslig häst så är sådant viktigt.
Lägger till Forzab som Mercedes
 
För att det inte ska bli för eko så brukar strö över hela golvet göra det bättre. Dvs inte bara i spiltan som används.


Böckman tycker jag är en sån mellanvariant. Betydligt stabilare än de billiga men inte för dyrt om man inte kan köpa ume/forzab/fajtats/ifor o dyl.

Har kunnat jämfört både med christ och cheval tex och det är inget som står högst på listan.
Då har jag hellre kvar mitt böckman från 08.
 
Tack för tipsen! Flera märken jag aldrig hört talas om som jag ska undersöka.

Mitt gamla är en en Kylinge Herkules från 1993.
Nöjd med:
+Bredden. På den tiden extra brett, numera verkar det vara standard med så breda, eller ännu bredare.
+Fronturlastning, men den har jag inte använt på nästan 10 år. Var dock skönt på en tävlingsplats där man kunde öppna upp ordentligt. Fronturlastning kommer också med en liten taklucka som jag använder varje gång hästen vi är iväg. Hästen kan sticka ut huvudet och ha bra koll på omgivningen.
+Fönster i hästens ögonhöjd. Då något som detta släp extrautrustades med. Tror fönstren kom från Brenderup. Numera har alla släp detta.
+Stadig och rejäl stomme. Faktiskt ingen rost alls trots så många år i drift.
+Sparkplåtar, verkar finnas på alla numera.
+Den vita insidan som fanns när släpet var nytt. Ljuset gjorde det trevligt och lätt när man stod utanför ett mörkt ridhus på vinterkvällarna. Dock har vi bytt ut alla skivor för några år sedan, så nu är det mörkt inne.
+Den tjocka gummimattan, som trots så många år på nacken är jättefräsch. På den tiden hade man inte strö i släpen, så istället var gummimattan rejäl. Absorberar ljud och har så rejäla rillor att hästen kan stå inne i släpet med brodd.
+Genomgående stolpe vid mellanväggen (hela vägen från golvet upp i taket) stabiliserar släpet. En galvad båge i bakkant skyddar mot att taket kollapsar. Dock är den bara skruvad med två 8 mm vagnsbult i en 13 mm skiva, så det är ju inte en krockbur direkt.
+Jämfört med tex Boj, som fanns på den tiden, är ljudmiljön bättre pga plyfa istället för plåt.

Inte nöjd med:
-Den kombinerade fjädringen och stötdämpningen som består av gummikorvar mellan två excentriska axlar. En "underhållsfri" konstruktion som varken ger en bra funktion eller går att justera, eller inspektera. Även Cheval Liberte som är ett billigt släp kan erbjuda en bättre lösning idag.
-Sadelkammare saknas
-Baklämmen är extremt tung, dvs dålig anpassning till fjädern som ska hjälpa till att lyfta luckan. Har inte hittat något sätt att justera.
-Släpet rullar tungt. Bättre sedan förra sommaren när jag fick tag på en gubbe från Tjeckien som bytte ovan nämnda gummikorvar, bromsstag och bromsklossar, men fortfarande betydligt tyngre än kompisars släp jag lånat.
-Lastvikten. Den var perfekt när jag köpte släpet. Passade den dåvarande bilen vi hade, och jag hade inte BE då. Nu behöver vi mer vikt eftersom vi behöver åka med två hästar ganska ofta, och dottern fått större ponny nu. Även om jag har mindre häst än då så har vi ca 70 kg övervikt just nu.

Så för att sammanfatta, de moderna släp jag sett är alla mycket bättre än det jag har idag. Jag ser inte ens så gamla släp ute på begagnat-marknaden.
 
Enda skälet jag ser att byta är överlast i nuläget.

Hur mycket får du/bilen dra? D v s vad behöver du för lastvikt och tjänstevikt? Sadelkammare och annat lägger ju snabbt på tjänstevikten och om du vill lasta två hästar kan det kanske bli ett problem.
 
Googlade Forzab, ser ut som gamla Boj-släpen? Är det de som köpte det som fanns kvar av Boj när de gick i konkurs?
 
Med tanke på vikterna.

Nyare släp verkar ha en tendens att ha jätteklen lastvikt. Kanske för att folk måste få ner totalvikten till sin bil.

Men du hade kanske BE och kan titta på tyngre släp?
Annars, många stora fina släp har typ ingen lastvikt att tala om.
 
Vi har ett Böckmann Portax (LSR), dvs helt i aluminium. Tycker inte att det ekar en det har tjock matta + dubbel matta fram som fångar ljud. Aluminiumet är ju inte så medgörligt om man vill anpassa (typ när man har shettisar och eg inte behöver ett så himla stort släp...) och vi har bara haft det ett år så någon långtidsbedömning är ju inte aktuellt.
 
Enda skälet jag ser att byta är överlast i nuläget.

Hur mycket får du/bilen dra? D v s vad behöver du för lastvikt och tjänstevikt? Sadelkammare och annat lägger ju snabbt på tjänstevikten och om du vill lasta två hästar kan det kanske bli ett problem.
Ja, skrota eller sälja som ett renoveringsobjekt. Axlarna behöver bytas, och ungefär där rann bägaren över för min snälla man som annars lagt jättemycket tid på att hålla släpet rullande. Det är till salu om du är intresserad! :up:

Jag har BE, bilen får dra 2000 kg. Det finns flera släp jag tittat på som har rum för två hästar inom vikten.
 
Tycker du om kylinge och ska köpa begagnat så finns det ju thyle och thules efterföljare, rombe. Som också gått i konkurs tror jag.
Men det är ju liknande lösnigar och väldigt trevliga släp :)

Annars är mina favoriter ifor williams och fautras :).
Mellanväggarna på cheval, crist, böckmann thiel osv tycker jag inte om. Vill ha en stolpe så att mellanväggen hänger fritt och inte måste lyftas i ett litet hål i golvet för att stå rätt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp