Vilka märgben?

TinyWiny

Trådstartare
Vilka märgben köper ni som inte köper direkt från producent/slakteri? Jag hittade några som var varmluftstorkade i 72 grader och sedan nedfrysta. Hur bra är de? Ökar uppvärmningen splitterrisken? De varnar själva för att lämna hunden med benet just pga splitterrisken men är det bara ett sätt att gardera sig eller ökar verkligen risken mot helt färska?

Min andra fråga då, luktar de som är uppvärmda som ovan som färska ben? Jag klarar verkligen inte av stanken från färska märgben och hunden anser inte att färska ben är något han vill vara i närheten av heller. De, i hans tycke, äckliga benen bärs ut mycket försiktigt och lämnas ute. Till de han anser är äckliga hör alla typer av färska ben liksom färskfoder och allt annat som inte är tillagat. Nej han vet nog inte att han är en hund...

Jag köpte ett kluvet hjorthorn och ja, det var ju väldigt ointressant :meh: Han bar inte ut det men tuggar inte på det heller.

Pga sjukdom får han inte längre äta de ben han vill ha (favoriten är kycklingbaconlindade ben men de får han inte efter larmen om dem och jag hittade istället en mjuk variant som han älskade men de kan han inte heller få längre då magen pajar totalt av dem) så jag måste hitta alternativ. Hjälp!
 
Vi köper hel kartong på 15 kilo på lokala hundbutiken. Ger 299:-. De är obehandlade. Bara infrysta. Benen är varierande i storlek vilket är bra. Skägget och valpar får de mindre benen och de stora hundarna får de stora.
Vet inte vilken leverantör de har men jag kan höra med ägaren som ska in på möte här på mitt jobb kl 13:00 :D
Ger benen frysta och de luktar ingenting.
 
Ja hör gärna med dem! Men, luktar de?

Jag är doftkänslig. Parfymallergiker å allt och jag tycker inte de luktar nått. Ffa eftersom jag ger dem fryst. Man kan ju lägga tillbaka det i frysen efter nån timme om man tycker det börjar bli äckligt.

Tillagade skulle jag inte ge pga splitterrisken.
 
Jag är doftkänslig. Parfymallergiker å allt och jag tycker inte de luktar nått. Ffa eftersom jag ger dem fryst. Man kan ju lägga tillbaka det i frysen efter nån timme om man tycker det börjar bli äckligt.

Tillagade skulle jag inte ge pga splitterrisken.
Tack! Suveränt om du vill kolla vilken leverantör det är :) Annars kanske jag kan snika till mig och köpa ett av dig? :o
 
Jag ger inga märgben alls, jag vågar inte pga risken för tandskador, vassa benbitar och risken för att hunden fastnar i benen.

Istället ger jag nackkotor, kalkonhalsar, kycklingvingar och revben, lite olika beroende på vad jag får tag på.
Var köper du det? Är de behandlade på något sätt? Luktar de?
 
Var köper du det? Är de behandlade på något sätt? Luktar de?
Alltid råa ben, tillagade/behandlade splittrar sig lättare.
Jag köper i djuraffär, från slakterier, i mataffärer... (Ofta går det utmärkt att köpa i mataffärer, men man kan behöva fråga om det/beställa i delikatessdisken).

Jag tycker inte att de luktar illa. Visst, kött luktar, men så länge benen är fräscha och hanteras på rätt sätt så är det inget som åtminstone jag reagerar på. Tillagat kött däremot får mig illamående pga lukten och likadant med ben som blivit behandlade på något vis.
 
Alltid råa ben, tillagade/behandlade splittrar sig lättare.
Jag köper i djuraffär, från slakterier, i mataffärer... (Ofta går det utmärkt att köpa i mataffärer, men man kan behöva fråga om det/beställa i delikatessdisken).

Jag tycker inte att de luktar illa. Visst, kött luktar, men så länge benen är fräscha och hanteras på rätt sätt så är det inget som åtminstone jag reagerar på. Tillagat kött däremot får mig illamående pga lukten och likadant med ben som blivit behandlade på något vis.
Tack! Då är min nästa fråga, vad är rätt sätt att förvara dem på?
 
Om du är mer ute efter tugg och din hund inte gillar färska ben kanske tjurmuskel kan vara något? Finns på de flesta djuraffärer eller tex. tuggmästaren på nätet.

Annars, har du kollat på tuggben från Rauh? Min hund älskar dom och de är tillverkade enligt konstens alla regler, dvs. absolut inga gifter etc. som ofta finns i "hudbenen". Om din hund har känslig mage skulle jag dock endast ge de "vanliga" och inte de rökta "hudbenen".
 
Om du är mer ute efter tugg och din hund inte gillar färska ben kanske tjurmuskel kan vara något? Finns på de flesta djuraffärer eller tex. tuggmästaren på nätet.

Annars, har du kollat på tuggben från Rauh? Min hund älskar dom och de är tillverkade enligt konstens alla regler, dvs. absolut inga gifter etc. som ofta finns i "hudbenen". Om din hund har känslig mage skulle jag dock endast ge de "vanliga" och inte de rökta "hudbenen".
Det är inte bara magen som är känslig. Han har förhöjda levervärden dessutom och vi vet inte än vad det beror på. Det kan bero på halsinfektionen han hade men först när proverna tas om om drygt två månader vet vi om det berodde på det, de bör då vara normala, eller om det fortfarande är förhöjda och då får vi utreda vidare för att ta reda på orsaken. Han ska ju då inte äta något som frestar på levern vilket animaliskt protein gör så jag vet inte riktigt om tjurmuskel och liknande är okej att ge. Jag får höra med veterinären.

Råhudsben äter han inte alls om de inte är lindade med kycklingbacon.
 
Tack! Suveränt om du vill kolla vilken leverantör det är :) Annars kanske jag kan snika till mig och köpa ett av dig? :o

Jag tror de hinner bli rätt äckliga om jag ska skicka dem med Postnord :p
Men bor du i närheten av Ljungskile/Lilla Edet så är det bara att hämta :up:
 
Jag ger inga märgben alls, jag vågar inte pga risken för tandskador, vassa benbitar och risken för att hunden fastnar i benen.

Istället ger jag nackkotor, kalkonhalsar, kycklingvingar och revben, lite olika beroende på vad jag får tag på.

Håller med dig helt, skulle aldrig ge märgben till mina hundar pga de anledningarna du skriver. Plus att för mycket märg kan ruttna till även den mest stabila mage :p !

Däremot massa andra göttiga djurdelar! Hästnacke är en favvo hemma :up: !
 
Jag brukar ge färsk grisknorr, rensar tänderna perfekt eftersom grishud är lite segt att tugga igenom. Annars revben och märgben, allt färsk aldrig tillagade. Revbenen handlar jag i djuraffären och märgbenen i livsmedelsbutiken
 
Är så avis på alla som kan ge sina hundar revben. Mina choppar dem (i bästa fall) i småbitar och sväljer på några få sekunder :down:
 
Mina tar det ca 20 min att få bort köttet från revbenen av oxe eller vilt. Sen kan de gnaga i dagar på själva benet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 728
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 936
Senast: pumah
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 687
Senast: Magica
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 136
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp