Vilka och hur många nybörjarfiskar?

Guldponnyn

Trådstartare
Hej! Har nyss köpt mitt första akvarie ( ett 126L ). Allt är i och igång. Så nu ska jag åka bort några dagar och låta akvariet snurra igång, vilket för mig till min första fråga, ska det vara tänt eller släckt under tiden jag är bortrest?
Och sedan undrar jag vilka fiskar som är bra att börja med, samt hur många man bör ha i ett 126L akvarie. Samt om man måste ha en mal, eller om det finns några andra vattendjur tex räka eller äppelsnäcka som fungerar likadant. Måste man ha specialfoder till dem? Tacksam för svar!
 
Eftersom det är sommar och ljus länge på dagarna, skulle jag ha avstängd lampa.
Till mina räkor kör jag specialmat, och mina guppies får sin mat, så jag matar med två olika. Räkmaten åker direkt ned till botten, medan fiskmaten ligger lite längre vid ytan.
Jag skulle vänta lite med räkor, så att akvariet får mogna lite.
 
Skulle köra på släckt lampa
Jag tänder nu kl 14 och släcker runt 22
Guppy är bra nybörjare fiskar, iaf om man köper dem privat. Tex vid någon (vet ej vad du bor?) akvarieförenings månadsmöten eller storauktion.
Min akvarieförening (UAF, sitter i styrelsen där med), har i vanliga fall (inte nu pga Corona...) månadsmöten 1 gg i månaden. Då har vi förutom föreläsningar, workshop mm, auktion på medtagna djur, växter och tillbehör. Då brukar man få ta i fina fiskar, räkor, snäckor, växter mm till bra pris
Vi har även (i normala fall), Storauktion en gång på hösten. Fiskloppis på våren. Samåker till andra föreningars auktioner mm
Kan prata en massa om fisk och föreningar
 
Vad du än gör, köp inte en mal som städpatrull - de skitar ner mer än vad de gör rent, och de skitar ner mycket!

Bra att veta är också att de flesta fiskarna i affärerna säljs som ungdjur, de blir alltså betydligt större med tiden. Många malar sälj som gulliga små yngel på 5 cm, men de växer fort och flera av de vanligaste arterna blir ganska stora! Jag har fortfarande kvar min första mal som enligt djuraffären inte skulle bli så mycket större än de där 5 centrimetarna, han blev 40 cm så fort han kunde, han är idag 17 år och bor i ett 720 liters kar.
Han är den svarta malen på den här bilden, den ljusare malen är inte fullvuxen ens och är en ännu vanligare art som säljs hejvilt till de som (oftast) inte vet bättre och ja... det här är väl inte riktigt vad man som nybörjare inom hobbyn är ute efter:
default


Räkor är de absolut bästa städarna, och otroligt roliga att titta på. Vill man inte ha räkor som förökar sig är amanoräkor perfekt, de blir ganska gamla (har för mig att de blir runt 6 år?) och de blir också lite större, upp till 5 cm. :)

Mitt bästa tips i övrigt är att lita aldrig blint på djuraffärspersonal, impulsköp aldrig fisk utan ta tid på dig, hör dig för på forum och efterforska noggrant arter du blir intresserade av innan köp. Flera arter i handeln hör tyvärr inte hemma i hobbyn öht, de finns fiskar som blir gigantiska (+ 100 cm) men säljs som yngel till okunniga.
 
Vilka fiskar är du intresserad av i nuläget? Vad är du ute efter? Vad fick just dig att bli sugen på akvarier?
Kan vara svårt att veta vad man vill ha i början iofs, jag gillade färglada brötiga fiskar när jag började med akvarium, nu gillar jag stort, brunt och prickigt i alla former och snälla, orädda fiskar med lugnt rörelsemönster :love:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej, tänkte sadla om från de fiskar jag har nu till några slöjstjörtar/guldfiskar. Men får lite olika info från internet så provar här...
2
Svar
32
· Visningar
4 032
Senast: Soffan74
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 906
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp