Vilka papper ska skickas in för hästpass?

Martina_m

Trådstartare
Har "råkat" köpa en häst utan pass och tänkte ta och fixa det nu. Men har letat på ASVHs hemsida och jag blir inte klok på vilka papper som ska skickas in.

Hästen är född 2005 och är INTE registrerad. Efter ICKE godkänd halvblodshingst. Räknar alltså att få grå papper, kan det stämma?

Jag har massa med lösa papper, och vet inte vad jag ska skicka in och vad jag inte ska skicka in.

Följande papper har jag:

* KopiaKöpekontrakt (för att bevisa att det är jag som äger hästen)
* Betäckningsintyg (information om hingsten)
* KopiaDNA på hingsten
* Födelsebevis (från stoägaren/uppfödaren)
* Signalementsbeskrivning
* Chipmärkningsrapport
* Kuvert med tagel för DNA-typning
* Papper på Beställning av hårprov/blodprov på stoet
* Påse med tagelprov för DNA-typning av stoet
* ASVHs Ansökan om utfärdande av pass (hämtat på deras hemsida)

Vad ska med? Vad ska inte med? Jag är helt förvirrad!
Vad ska jag skicka in som kopia? Vad kan jag skicka in som originalpapper?

Snälla hjälp mig! :bow:
 
Sv: Vilka papper ska skickas in för hästpass?

Tack för svaret!
Men ja, där har jag kollat Men jag blir inte riktigt klok på vad som står där. Jag har massa andra papper utöver det som står där. Och så står det att Registreringsansökan i original ska skickas in. Men vad är det för papper? Och vart hittar jag det?

Känner mig helt lost, är det bara jag som inte förstår? Jag menar, det lär ju vara fler än jag som ska skicka in papper för registrering och passansökan?! :confused:

Vad skickade ni in när ni sökte?
 
Sv: Vilka papper ska skickas in för hästpass?

Väldigt otydligt skrivet, men ASVH är verkligen inga stjärnor på det de gör. Har aldrig varit med om så röriga instruktioner som man får av dem, oavsett vad det gäller.

Jag tror faktiskt det är passansökan som avses; http://www.asvh.se/blanketter/passansokan.pdf, men du får nog ringa och få klargjort vad de menar. Lycka till, att hitta någon som vet vad de pratar om...
 
Sv: Vilka papper ska skickas in för hästpass?

Registreringsansökan i orginal är inte det betäcknings och signalimentsbeskrivningen man får från hingsthållaren ??

Tänk på att tagelproven ska vara 2 st från varje häst märkta med namn .
 
Sv: Vilka papper ska skickas in för hästpass?

Registreringsansökan i original är "ASVHs Ansökan om utfärdande av pass ".
Bästa att ringa dem och höra vad du mer ska skicka med för papper.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi har en liten shettisherre här hemma som inte har pass (helt oregistrerad), men vi har bestämt oss för att skaffa pass nu. Vi åkte...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Presto
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Empooo
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 730
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hittade inget svar på det här i någon annan tråd, så jag gör en egen. När man skickat in alla papper till ASVH kommer det upp på...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp