Bukefalos 28 år!

Vilka parfymer hade ni som unga?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hade ni någon eller några favoriter? Jag hittade igår en kvarglömd gammal volare spring flower i en väska och sögs direkt tillbaka till flera minnen jag trodde jag glömt när jag luktade på denna :love:
Som tonåring var favoriten den blå sambaparfymen, samba lady. Betydligt bättre än vad många andra hade på den tiden enligt mitt tycke, date och sådanna som mest stank.

Detta med parfym har nog alltid varit viktigt för mig. Har aldrig varit överdrivet fancy men just att lukter kan ha sån stor inverkan. Minns när jag var 9 år (!) och åkte Finlandsbåten själv med en kompis (observera inga vuxna med) och minns typ ingenting om vad vi fick eller inte fick göra DÄREMOT en grej som fastnade var att det var SUPERVIKTIGT att ta bort kartongen till parfymen och slänga den direkt. Hade typ mardrömmar innan att jag skulle glömma detta och sen skulle tullen ta parfymen och jag bli inlåst nånstans :rofl:)

Skriv gärna om ni har några specifika minnen kopplade till eran favoritparfym :)
 
Poison har alltid varit en favorit och Chanel Allure Homme. Generellt föredrar jag herrparfym framför damparfym, även på mig själv. Använder herrparfym 9 dagar av 10.
Poison hade förr en fantastisk grön flaska, jag blev kär i förpackningen. Numer är den lila, men kan leva med det.
 
I många år hade jag den här:
29660

Mystere från Rochas.

Har inte riktigt hittat någon som varit lika mycket "jag" efter den.

Ett par av mina vänner sa att de inte ville att andra kvinnor skulle ha samma parfym för den skulle ändå bara dofta mig
 
Min allra första egna parfym var Touch of Pink från Lacoste, som pappa köpte åt mig när vi var i Paris tillsammans när jag var 13. Vi var på Lafayette och jag hade velat ha den här parfymen i evigheter (kändes det som för en 13-åring - i själva verket rörde det sig säkert bara om några veckor :D) så när han sa att jag fick välja något från parfymavdelningen blev jag överlycklig! Jag minns att jag fick köpa ett Dior-läppglans som luktade sockervadd (:wtf:) också och jag var så stolt! :laugh:

Annars minns jag att Ralph från Ralph Lauren var väldigt populär som förstaparfym bland mina vänner, och även Daisy från Marc Jacobs.

Jag är också väldigt doft-känslig och kan bli väldigt påverkad av dofter. Jag har dock aldrig varit något stort fan av parfym sådär (förutom som tonåring när det kände lite spännande och vuxet liksom) utan har två olika enkla vardagsparfymer som jag använder ett par gånger i veckan eller så. Sheer Beauty från Calvin Klein är "min" doft och en som jag haft i flera år, och sedan brukar jag ha en annan att byta med - just nu Bamboo från Gucci som jag fick i julklapp. Avskyr tunga parfymer och brukar satsa på sådana som doftar fräscht och "syrligt" liksom.
 
Hade ni någon eller några favoriter? Jag hittade igår en kvarglömd gammal volare spring flower i en väska och sögs direkt tillbaka till flera minnen jag trodde jag glömt när jag luktade på denna :love:
Som tonåring var favoriten den blå sambaparfymen, samba lady. Betydligt bättre än vad många andra hade på den tiden enligt mitt tycke, date och sådanna som mest stank.

Detta med parfym har nog alltid varit viktigt för mig. Har aldrig varit överdrivet fancy men just att lukter kan ha sån stor inverkan. Minns när jag var 9 år (!) och åkte Finlandsbåten själv med en kompis (observera inga vuxna med) och minns typ ingenting om vad vi fick eller inte fick göra DÄREMOT en grej som fastnade var att det var SUPERVIKTIGT att ta bort kartongen till parfymen och slänga den direkt. Hade typ mardrömmar innan att jag skulle glömma detta och sen skulle tullen ta parfymen och jag bli inlåst nånstans :rofl:)

Skriv gärna om ni har några specifika minnen kopplade till eran favoritparfym :)
Body shops vanilj olja! Exclamation också, vit flaska med svart kork. Den blå samban gav jag till min mamma som använde den länge! Hon använde också Loulou som jag brukade tjuvlåna och kvävde nog alla på bussen. Har som vuxen köpt och älskar den! Hon använde och använder Rive gauche från ysl som jag inte tålde som barn eller vuxen.

När jag blev tonåring använde jag Poeme, j'adore men drömde om en flaska Jean paul Gaultier classic, tyvärr använde en cool tjej i skolan den och det var känsligt att köpa "andras" parfymer då 😁
 
Poison har alltid varit en favorit och Chanel Allure Homme. Generellt föredrar jag herrparfym framför damparfym, även på mig själv. Använder herrparfym 9 dagar av 10.
Poison hade förr en fantastisk grön flaska, jag blev kär i förpackningen. Numer är den lila, men kan leva med det.

...och jag använder de två ovan fortfarande. Har inget behov av förnyelse på den fronten.
 
Min första och hittills enda parfym var en turkos flaska med fjärilar på. Vill minnas att den luktade lite godisaktigt. Antalet gånger jag faktiskt använt den kan dock räknas på ena handens fingrar. :D

Jag gillar tanken på parfym, men alla jag sniffat på i modern tid luktar konstgjort på ett sätt som inte alls känns som jag.
 
Min första var Ralph Cool. Åh vad jag älskade den... Inte så säker på att jag hade älskat den fullt lika mycket idag!
 
Date ?.
Och musk från Laura Ashley
Den luktar ju inte så gott
Fanns inga pengar att köpa nåt dyrt för
Date var dyrt nog
Men nu har jag Hugo boss Deep red eller nåt
Köpte för flera år sen men använder aldrig parfym
 
Hade ni någon eller några favoriter? Jag hittade igår en kvarglömd gammal volare spring flower i en väska och sögs direkt tillbaka till flera minnen jag trodde jag glömt när jag luktade på denna :love:
Som tonåring var favoriten den blå sambaparfymen, samba lady. Betydligt bättre än vad många andra hade på den tiden enligt mitt tycke, date och sådanna som mest stank.

Detta med parfym har nog alltid varit viktigt för mig. Har aldrig varit överdrivet fancy men just att lukter kan ha sån stor inverkan. Minns när jag var 9 år (!) och åkte Finlandsbåten själv med en kompis (observera inga vuxna med) och minns typ ingenting om vad vi fick eller inte fick göra DÄREMOT en grej som fastnade var att det var SUPERVIKTIGT att ta bort kartongen till parfymen och slänga den direkt. Hade typ mardrömmar innan att jag skulle glömma detta och sen skulle tullen ta parfymen och jag bli inlåst nånstans :rofl:)

Skriv gärna om ni har några specifika minnen kopplade till eran favoritparfym :)
White musk från bodyshop i yngre tonåren och sun mon and stars när jag började närma mig de tjugo...
 
Body shops vanilj olja! Exclamation också, vit flaska med svart kork. Den blå samban gav jag till min mamma som använde den länge! Hon använde också Loulou som jag brukade tjuvlåna och kvävde nog alla på bussen. Har som vuxen köpt och älskar den! Hon använde och använder Rive gauche från ysl som jag inte tålde som barn eller vuxen.

När jag blev tonåring använde jag Poeme, j'adore men drömde om en flaska Jean paul Gaultier classic, tyvärr använde en cool tjej i skolan den och det var känsligt att köpa "andras" parfymer då 😁

Jag hade också Jean Paul, älskade den då men klarar knappt av den idag, blev lite för mycket i unga dagar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp