Vilka produkter saknar du inom ridsporten?

kevina

Trådstartare
Jag håller på med ett projekt som hobby där ska ta fram några produkter som saknas inom ridsporten.
De produkter jag tänkt på att jag ska titta på är att utveckla ridbyxor, se över hur det ser ut på storleksfronten ( tror det är svårt bland annat med större storlekar), ta fram mer underkläder som är lämpade för ridning ( tex fler trosor utan sömmar) och ett par andra ideér. Utifrån mina många år i stall funderar jag på om man kan göra något mer med tex vinterkläder/regnkläder/funktionskläder och kläder för rejäla tag.
Har du några tankar på något som saknas och någon produkt du skulle vilja ha? Eller något som borde utvecklas?
Det behöver inte bara vara kläder men jag ska alltså inte ta fram någon ny bilmotor. :D
 
Jag håller på med ett projekt som hobby där ska ta fram några produkter som saknas inom ridsporten.
De produkter jag tänkt på att jag ska titta på är att utveckla ridbyxor, se över hur det ser ut på storleksfronten ( tror det är svårt bland annat med större storlekar), ta fram mer underkläder som är lämpade för ridning ( tex fler trosor utan sömmar) och ett par andra ideér. Utifrån mina många år i stall funderar jag på om man kan göra något mer med tex vinterkläder/regnkläder/funktionskläder och kläder för rejäla tag.
Har du några tankar på något som saknas och någon produkt du skulle vilja ha? Eller något som borde utvecklas?
Det behöver inte bara vara kläder men jag ska alltså inte ta fram någon ny bilmotor. :D
Någon typ av visir att fästa på hjälmen. Är trött på att få grus och lera i ögonen vid galopperna, när man ligger bakom någon. :)
 
Ett spolmunstycke med precis rätt stråle och flöde för hästspolning och -tvätt, som dessutom tål att släppas upprepade gånger i betonggolv från brösthöjd.

Ett fästbeslag för foderkrubbor, så att de hyfsat lätt kan tas loss för rengöring.

En riktigt bra variant av fryssäker vattenbalja som inte kräver elnätanslutning.

Ett fungerande insektsmedel mot framför allt blinningar och älgflugor. Och styngflugor.

En pannlampa avsedd för ridning, med riktigt brett ljusfält. På riktigt. Inte sådär 50-60 grader fjantigt utan minst 90-100 grader, gärna 120-140,
 
Ett spolmunstycke med precis rätt stråle och flöde för hästspolning och -tvätt, som dessutom tål att släppas upprepade gånger i betonggolv från brösthöjd.

Ett fästbeslag för foderkrubbor, så att de hyfsat lätt kan tas loss för rengöring.

En riktigt bra variant av fryssäker vattenbalja som inte kräver elnätanslutning.

Ett fungerande insektsmedel mot framför allt blinningar och älgflugor. Och styngflugor.

En pannlampa avsedd för ridning, med riktigt brett ljusfält. På riktigt. Inte sådär 50-60 grader fjantigt utan minst 90-100 grader, gärna 120-140,


Vattenhinkar som är lätta att ta loss med fint och kraftigt plastfäste skruvat i väggen fungerar alldeles ypperligt som krubbor.

Pannlampor finns av alla sorter både bred ljuskägla och/eller långa sträckor men de är dyrare ju mer och längre de lyser.
Kanske inte så mycket som 120-140 men 90-100 finns, vad jag vet.
 
Vattenhinkar som är lätta att ta loss med fint och kraftigt plastfäste skruvat i väggen fungerar alldeles ypperligt som krubbor.

Pannlampor finns av alla sorter både bred ljuskägla och/eller långa sträckor men de är dyrare ju mer och längre de lyser.
Kanske inte så mycket som 120-140 men 90-100 finns, vad jag vet.
Pannlampor med jämn >100 graders bredd på ljusspridningen får du jättegärna tipsa om, för det letar jag konstant efter. Min erfarenhet är att få eller inga ger riktigt bred *jämn* ljusbild.
 
Herridbyxor som inte kostar skjortan och som finns i fler färger än brunt, blått, grått och svart.... Känns som att hööks har haft samma utbud på det området i ca 10 år lmao. Det är väl kanske mest en estetisk grej och visst det är mest tjejer som sysslar med ridsport... men ändå.
 
Nu kom jag om något som jag själv funderat på länge men inte kommit på någon lösning.
Broddar som går att byta ut i ett enda litet klick eller på något sätt inte får problem med om de slits för mycket på kort tid.
Eller ett helt koncept på broddbyte, typ GP-dojan men utan hela undersidan täckt.

Vi sliter broddar så in i bängen och ibland är de helt ok när vi sticker ut och är förbrukade när vi kommer hem. T.ex om kärnan gått av på vägen. Och ja......jag har testat alla märken av broddar. Det finns inget märke som sticker ut åt något håll.
 
Stora ridbyxor med hög midja som går att ha hängslen till. Jag blir liksom tjock på det viset att skärp inte funkar och allt kasar ner. Jag rider inte nu för jag är för stor men hoppet finns.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nu kom jag om något som jag själv funderat på länge men inte kommit på någon lösning.
Broddar som går att byta ut i ett enda litet klick eller på något sätt inte får problem med om de slits för mycket på kort tid.
Eller ett helt koncept på broddbyte, typ GP-dojan men utan hela undersidan täckt.

Vi sliter broddar så in i bängen och ibland är de helt ok när vi sticker ut och är förbrukade när vi kommer hem. T.ex om kärnan gått av på vägen. Och ja......jag har testat alla märken av broddar. Det finns inget märke som sticker ut åt något håll.
De gamla 3/8 broddarna var det lite större tumskalle på nära 11 mm, men så fick de för sig att göra 10 mm skalle och då slutade att hålla till mina klumpar till hästar. Provade 7/16 brodd, de funkade bra men det blir lätt lite sko kvar. Så brodd med rejäl skalle men standardgänga så de får mycket stöd och mycket gods borde fungera.
Sen ska de inte vara tokdyra heller!
 
Varma och vattentäta ridtäcken som täcker så mycket som möjligt av hästen, gärna med liner-funktion så man kan anpassa fodret efter temperaturen. Har saknat det om vintern när det blåser och snöar blöt snö, evt isregn som vi rätt ofta har här hos oss...
 
Ridhjälm med MIPS som är ställbar i storlek och som inte kostar över 1000-lappen. Tänkt för barn som trillar av stup i kvarten. Den bör alltså hålla för flera avtrillningar. Det bör gå att se när den behöver bytas ut, då kan få vara något dyrare, dock inte flera tusen.
 
Nu kom jag om något som jag själv funderat på länge men inte kommit på någon lösning.
Broddar som går att byta ut i ett enda litet klick eller på något sätt inte får problem med om de slits för mycket på kort tid.
Eller ett helt koncept på broddbyte, typ GP-dojan men utan hela undersidan täckt.

Vi sliter broddar så in i bängen och ibland är de helt ok när vi sticker ut och är förbrukade när vi kommer hem. T.ex om kärnan gått av på vägen. Och ja......jag har testat alla märken av broddar. Det finns inget märke som sticker ut åt något håll.
Finns klickbroddar. Klick and ride
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 284
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 864
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 354
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp