vilka rättigheter vid "sned sadel"?

Q

quasimodo

vilka rättigheter vid \"sned sadel\"?

Jag köpte min sadel i okt. för två år sen. (strax efter att jag skaffat min häst) Hästen min har haft problem med snedhet i manke och ryggrad (tar ut kiropraktorn med jämna mellanrum) och jag har trott det beror på att han har tävlat inom travet större delen av sitt liv...

Nu har jag märkt att han vuxit ur sin sadel, och åkte igår för att byta ut järnet i den, till ett större (har en wintec), sen hade jag ut kiropraktorn igår också så jag bad honom titta och se hur sadeln låg på min häst. Då säger kiropraktorn att sadeln är sned (själva bommen alltså). Detta kan i sin tur ha påverkat att min häst är sned. Så till frågan:
Kan jag på något sätt ha påverkat att bommen blivit sned? Har aldrig tappat sadeln, eller gått omkull med den, utan bara ridit i den som vanligt.
Vilka rättigher som köpare har jag när det gäller denna sadel nu? Det står i garantien "one year against faulty materials or workmanship" och "the saddle tree is warranted against breakage for the lifetime of the saddle".

Har någon varit med om nåt liknande? Vad tycker ni att jag ska göra? :confused: :confused:
 
Re: vilka rättigheter vid \"sned sadel\"?

Har du köpt den av ett företag så har du konsumenttjänst-lagen, om du har köpt den privat "så har du köpt den i befintligt skick".
Varför sadeln har blivit sned finns det många orsaker. Att en winteec är sned förekommer inte så ofta, det finns andra sadlar som förekommer ofta.
Är det stoppningen som är sned? i så fall kan man göra något åt den.
Om bommen är det så ska man inte använda den.
 
Re: vilka rättigheter vid \"sned sadel\"?

Men märkte de inte när du skulle byta järnet att sadeln var sned? :confused:
 
Re: vilka rättigheter vid \"sned sadel\"?

Det kan faktiskt lika gärna vara tvärtom - sned häst har gett sned bom.

Det lär bli svårt att påvisa att sadeln var defekt vid inköpet, det har gått två år.

Som jag ser det är det jämställt med att efter en tids användning reklamera skorna för att man slitet dem snett...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 790
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men...
2
Svar
22
· Visningar
2 424
Senast: Gimlan
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 816
Senast: Cillaramsa
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 905
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp