vilka raser passar in på dessa kriterier?

ii-ssa

Trådstartare
Ska skaffa hund om något år, så fort jag har ett jobb som gör det möjligt att ha hund.

Vill träna:
Lydnad
Agility
Spår/sök
men inte på elit nivå.

Krav:
Bra mentalitet och inte för mkt sjukdommar inom rasen
Större än Lhasa apso men inte allt för stor, utan gärna typ i knähöjd.
Inte klättra på väggarna om man råkar bli sjuk och inte orkar gå på timlånga promenader.
Gärna ingen trimras, men inget problem.
Gärna en lättmotiverad ras eller iaf lättlärd.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

luzern el finnstövare kanske
jag vet att det låter konstit men det är 2 helt underbara raser
en stövare som inte har allt för stort vilt intresse brukar vara väldigt trevliga mentalt o fysikst
de vi har haft har varit lättlärda/ mjuka o inte nån som har krävt väldigt mkt motion
det är no inte många som skulle rekomendera stövare men det är verkligen en underbar ras
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Men ärligt talat...? Hon söker en aktiv sällskapshund och du rekommenderar en av de mest utpräglade jakthundar som finns..?

Visst, det finns säkert individer som klarar lite agility och lydnadsträning, men i det stora hela är det ju faktiskt jakthundar som bör få jaga.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

skrev ju att jag vill ha en hund som är större än lhasa apson.
Och det är ju inte papillionen
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

skrev ju att jag vill ha en hund som är större än lhasa apson.
Och det är ju inte papillionen

Man får inte alltid de svar man vill ha här. :cool:

Du kan få några tips av mig:

Dansksvensk gårdshund
australisk terrier
mellanpudel
irländsk terrier (sägs tycka att det är roligt att jobba, känner ingen själv dock)

Äsch, vilken terrier som helst med stabilt psyke och som tillhör de mer livliga sorterna; foxterrier, lakelandterrier, welsh etc etc.

Konsultera en hundbok! :grin:
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Kl

Pudlar gillar jag faktiskt utseende mässigt, men av dem jag träffat känns det som att dem är ganska "fina" av sig, eller hur man nu ska säga.
Kooikerhondje, låter väldigt intressant och tilltalar mig utseende mässigt.
Dansksvensk gårdshund, dem är ganska trevliga, dock var det några år sen jag stötte på en sådan. Min kompis faster födde upp sådana om jag kommer ihåg rätt.
Irländsk terrier, tilltalar mig inte riktigt utseende mässigt.
Cocker spaniel, låter också intressant.

Sen så gör det inget om dem är lite större men max 60cm +- någon cm.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Det finns pappisar som är av större modell och många papilloner används framgångsrikt till just det du vill träna på.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Jag skulle vilja föreslå lapsk vallhund.En ras som verkligen är allround med en alldeles lagom storlek och lättskött päls. En ras med tydlig av och på knapp.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Kooikerhondje passar bra om du får tag i ett bra exemplar, dock är den aveln väldigt rörig och rasen har tyvärr fått flera mentala brister på grund av avel endast på utseendet.

Jag tror en bra cocker spaniel är vad du behöver, de kan gå långt i vilken gren som helst nästan.

Smyger in några övertalningsbilder på "min" tik Jazzi, som fyller sex år i år.
Världens charmigaste och mest positiva hund. :love:

DSCN2899-1.jpg

DSCN2864.jpg

DSCN0870.jpg


Om du kan tänka dig en sådan "stor" hund tycker jag du ska kolla på de nordiska hundarna; finsk lapphund, svensk lapphund, lapsk vallhund.
 
Senast ändrad:
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Cocker spaniel?
Om man lägger ner lite omtanke i valet av kennel, kollar HD/AD, ögon etc (vilket en seriös kennel kollar), kollar mentaliteten hos föräldradjuren, är det inte svårt att få tag i en frisk individ. De har inte lika utbredda problem som t ex Cavalier, med blåsljud och så vidare.
Så nej, tar man inte "första bästa" kennel, så är det inte svårt att få tag på en frisk Cocker.
 
Sv: vilka raser passar in på dessa kriterier?

Cocker spaniel susade också genom mitt huvud. Eller någon av de andra spaniel raserna (om du bortser från cavalier och king charles). En nedrakad sheltie modell större kanske kunde fungera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 275
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 610
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 428
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp