Vilka raser tycker ni mer om?

Andromedae

Trådstartare
Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att komma på raser som jag gillar än sådana som jag inte gillar.

Därav: Vilka hästraser tycker ni lite mer om än andra? Varför? Vad har ni för relation till rasen?

Jag börjar:
Welsh cob. Jag har en själv och följer mycket av rasen. Jag tycker om dem eftersom min uppfattning är att de generellt är vakna, lite egensinniga och väldigt personliga hästar. Bra storlek för oss som vill ha liten storhäst.

Shetlandsponny. Det har jag också en, plus att jag följer rasen (och bor nära några stuterier). Älskar shettisar! Riktiga arbetsmyror som i mitt tycke är betydligt mer lämpade för vuxna än för barn. Finfina körhästar och väldigt praktiska när man vill åka iväg någonstans ;)

Russ. Bor granne med flera russ-stuterier och de har växt på mig ju mer jag har sett dem. Verkar vara en så himla trevlig ras för både körning och ridning.

Quarterhäst. Baserar enbart min uppfattning på de få jag har träffat och de som jag sett på Instagram :D Men det verkar också vara en så himla trevlig ras som gillar att jobba men behåller sitt "cool". Dessutom lagom stor efter mina preferenser.
 
Min förra häst var en kallblodstravare, en fantastisk häst på alla sätt och vis. Men vill nog inte ha en kallblodstravare igen då de flesta har lite för mycket energi för mig.

Jag har länge tänkt att jag vill ha en nordsvensk till kör och ridhäst. Gillar hur do är byggda, deras historia och temperament.
Dock har jag skadat mig lite för många gånger så har blivit rädd för att rida. Det gör att en så stor häst som nordsvensk när jag ändå inte vill rida känns lite onödig.

Jag har länge haft ett gott öga till welsh mountain-ponnyer och i höstas fick jag mersmak på dom. Lagom storlek, pigga med mycket energi och fint steg. Så bestämt att nästa häst ska bli en sådan.

I övrigt är jag en kallblodsmänniska, tindrar är fantastiska, clydesdale är så trevliga osv.
 
Jag är och förblir team SWB, har i princip bara ägt SWB sedan ponny och har nu SWB nr 3 och 4 i mitt liv. Även om jag tekniskt sett nu har en KWPN-stammad som råkar vara född i Sverige. Skillnaderna i halvblodsvarianterna har ju suddats ut sedan min första SWB på 1980-talet, men det är för mig ännu Dressyrhästen med goda förutsättningar sett till exteriör och gångarter. De individer jag haft har också varit stabila och lätta att jobba med, en av dem visserligen i överkant känslig men alla övriga mycket bra temperament som ridhästar, nyfikna, arbetsvilliga och till lags utan explosioner och flyktutbrott. Samtidigt som även de mest dressyrstammade funkar att hoppa med för skojs skull på en inte alltför hög nivå.

Sedan älskar jag också min nordsvenska brukshäst med hans sköna och lite annorlunda personlighet och humor! Han har dock mycket tydligare egna åsikter om en del saker än de följsamma halvbloden, men samtidigt tar han det allra mesta med komplett ro. Men det är ju utvecklande som hästmänniska att umgås med dessa olika personligheter. Skulle jag köpa någon annan så ligger welsh cob högt upp, alternativt en övervuxen connemara.
 
Jag är ju Team Arab efter att ha ridit en massa halvaraber på ridskolan, min hästmentors angloaraber och halvarab samt att min första häst var halvarab. Jag älskar deras känslighet och skönhet. Eftersom jag aldrig haft tävlingsambitioner och inte är så lång själv har en mindre häst inte varit någon nackdel. Tyvärr har jag aldrig ägt en fullblodsarab själv men "snyltat" på kompisar som haft sådana.

Det finns faktiskt ingen annan ras jag skulle kunna tänka mig.
 
Stooora halvblod (tråkigt nog!) 🤷🏼‍♀️

Önskar jag kunde vara mer spännande än så, men kollar jag tillbaka så har de hästar jag tyckt mest om och tyckt mest om att rida har alla varit halvblod kring 165-175. Mindre hästar är behändiga och billigare än drift men....nä. Stora halvblod är visst min grej 😊
 
Har SWB sedan snart 20 år och gillar dem -uppenbarligen-, men har flera andra raser som jag gillar; Connemara (hade världens finaste connemara när jag var tonåring :love:), welsh(-ar), shetlandsponny (alltid velat ha en)…sen gillar jag haflinger och fjordingar med.
 
Jeg elsker Welsh Cob! De er vakre og jeg liker gemyttet, nok "fire" uten å bli hel-gale. Jeg har bare hatt en sec c, men hun var en av de mest fantastiske ponniene jeg har ridd, så atletisk, bevegelser man kan drømme om, spesielt galoppen. Skulle gjerne hatt en welsh cob igjen.

Haflinger, mest pga utseende. Jeg har ridd 2 Haflingere, og begge var bukke maskiner... men jeg er sikker på at det finnes Haflingere der ute som ikke bukker i vei uten forvarsel.
 
Finns många... Halvblod gillar jag överlag men de flesta jag träffat har inte varit roliga att rida ut på, det är väl mer av en träningssak egentligen dock. En tyckte blåsande löv var det värsta som fanns och några andra var kolugna men när de blev rädd stack dem och var svåra få kontakt med.

En ras jag glatt skulle kika på om jag skulle köpa är nordlandshäst. Har bara träffat en enda men den valacken var helt fantastisk :love: perfekt storlek för en kortis som mig, hängde glatt med på allt, otroligt säker i trafik och kollade verkligen innan han bestämde sig för om det var nåt att bli rädd för eller inte. En inneboende trygghet och vilja att umgås med människor kändes det som. (och en rejäl dos bus och intelligens, var aldrig tråkigt med honom)

Shettisar är jag också förtjust i + islänningar.
Raser jag inte hållt på med men tycker är fantastiskt vackra och verkar härliga är araber, paint , tinker och pre/andalusier.
 
Varmblodiga ridhästar, SWB, trakehner och andra varianter. Är avelsintresserad och där ligger mitt största intresse inom hästeriet. Har haft sammanlagt sex hästar som alla varit barn eller barnbarn till det SWB-sto jag köpte för 20 år sedan.
Jag är också ett stort fan av engelska fullblod, jag uppskattar deras intellektuella och fysiska snabbhet och rörlighet. Stoet ovan var hälften xx och hade alla dess positiva egenskaper men var lite rejälare byggd och väldigt skadefri högt upp i åren.

Mitt livs första fyrbenta kärlek var av oklar ras. Han hade två uppsättningar papper, i det ena var han welsh cob och i det andra kallblodstravare. Det har gjort att jag har tittat på båda dessa raser mycket genom åren och har ett gott öga till båda.
 
Den stora sorgen i mitt liv är att jag insett, eftersom jag envisas med att skaffa föl istället för vuxna hästar, att jag aldrig kommer hinna ha alla de hästar jag vill ha innan jag dör. Försökte en period kompensera med modellhästar, men det är såklart inte alls samma sak…

Jag älskar så många raser! Connemara, highlandponny, engelsk cob, araber, engelska fullblod, nordsvenskar, shettisar, dartmoor, achal tekiner, islandshäst, morgan.

Såklart även fjordhäst och welsh, som är de raser jag har. Om inte nåt väldigt oväntat händer så har jag dock redan min sista häst i min ägo, så mina hästdrömmar får fortsätta vara just drömmar.
 
Kigermustang och shettis såklart 😁 (det är det jag har). Shettisar blir man så glad av, gulligt bus men verkligen inte gjorda av socker, min gillar bäst snöstorm och -10.

Om min Kiger är representativ för rasen, vilket han verkar vara enligt beskrivningarna, så är det en ras med Värdighet. Dom kan tänka själva, dom kan fatta beslut själva, samtidigt som dom vill samarbeta.

Jag vet inte om det är rastypiskt med "cow sense" men han älskar att valla och passar på om höns, fåglar, eller katter är i hagen. Han kan även göra det på kommando. Jag har också haft förmånen att det gick att rakt av bara fråga han, "jag behöver hjälp för att kunna fodra, kan du skydda mig?" och han fattade direkt och höll jobbiga inhyrda unghästen 25 meter ifrån mig.

Trevlig storlek, sväljer långa ben. Foderekonomiska. Bra hovar. Klarar lösdrift i Norrbotten med lite täckeshjälp första halvan av vintern (min sätter vinterpälsen långsamt av någon anledningen, som att han är programmerad för att vinter är januari till april).

Jag har också plats i mitt hjärta för våra norröna skogsspringare, nordsvensk bruks, kallblodstravare, finnhäst, döle. Men jag skulle inte köpa en sån igen utan att ha andra hagförutsättningar (min upplevelse är att dom är lyckligast om dom får brottas med skog på sin fritid, om man inte jobbar dom i skogen regelbundet).

Jag älskar araber också, men jag är liiite för stor för de flesta av dom (178cm 84kg). Men det ligger en projektarab på 150cm ute nu i närheten av mig... Kliiiiar i fingrarna 😂.
 
Den stora sorgen i mitt liv är att jag insett, eftersom jag envisas med att skaffa föl istället för vuxna hästar, att jag aldrig kommer hinna ha alla de hästar jag vill ha innan jag dör. Försökte en period kompensera med modellhästar, men det är såklart inte alls samma sak…

Jag älskar så många raser! Connemara, highlandponny, engelsk cob, araber, engelska fullblod, nordsvenskar, shettisar, dartmoor, achal tekiner, islandshäst, morgan.

Såklart även fjordhäst och welsh, som är de raser jag har. Om inte nåt väldigt oväntat händer så har jag dock redan min sista häst i min ägo, så mina hästdrömmar får fortsätta vara just drömmar.

Jag gjorde exakt samma reflektion när jag köpte mina senaste (sista?) två föl.... jag har ju inte ens jobbat mig igenom alla färger och typer på halvbloden, och aldrig haft ett sto?!
 
Jag har haft hästar av alla möjliga raser och korsningar. Rätt häst till rätt ändamål...
Älskar shetlandsponnyer, de är så oerhört mycket häst i behändig förpackning. Och jag håller inte med
Shetlandsponny. Det har jag också en, plus att jag följer rasen (och bor nära några stuterier). Älskar shettisar! Riktiga arbetsmyror som i mitt tycke är betydligt mer lämpade för vuxna än för barn.
för en bra shetlandsponny är lämplig för både barn och vuxna!
 
Jag har haft hästar av alla möjliga raser och korsningar. Rätt häst till rätt ändamål...
Älskar shetlandsponnyer, de är så oerhört mycket häst i behändig förpackning. Och jag håller inte med

för en bra shetlandsponny är lämplig för både barn och vuxna!

Ja, dom är ofta underbart coola, generösa, och smarta 😍.
 
Jag har haft hästar av alla möjliga raser och korsningar. Rätt häst till rätt ändamål...
Älskar shetlandsponnyer, de är så oerhört mycket häst i behändig förpackning. Och jag håller inte med

för en bra shetlandsponny är lämplig för både barn och vuxna!
Kan jag hålla med om ifall de får jobba även med barn, vänder mig mest emot tanken att de bara ska användas som ledponny eller sällskap :)

(Mitt eget barn rider och kör sin shettis vilket fungerar utmärkt, men jag har sett väldigt många shettisar som inte får göra särskilt mycket tyvärr)
 
New Forest! Härdiga, bra psyke och dom flesta har ett väldigt trevligt temperament.

Gotlandsruss! Kan av förklarliga skäl inte rida russ själv då jag är 1.75 men har kört och jobbat med russ i många år. Roliga ponnys, har lite oförtjänt dåligt rykte idag tycker jag.

Varmblodstravare! Ridit många travhästar och ägt en själv. Dom flesta har också ett kanonpsyke.

Araber! Var medryttare många år på en äldre arabherre när jag var ung och han var som min nestor. Lärde mig så otroligt mycket. Dom flesta araber jag har träffat har varit trevliga milda individer, endast ett undantag och hon var en riktig ragata men det var 100% ägarens felhantering.

Brukar även gilla danska hästar. När jag var liten och gick på ridskola var alla mina favoriter imp. DK. Vet inte vad dom kan ha varit, men danska varmblod typ?
 
Swb och dom andra varmblodsraserna. Engelskt fullblod. Ahkal teke, så otroligt vackra. Travare (varm och kallblodig). Fjordhäst, nordsvensk, knabstrup, russ. Shire, clydesdale. Dom där riktigt stora kallbloden är så vackra och imponerande. Finns säkert fler som jag har glömt. Sen är jag väldigt intresserad av utdöda raser. Älskar verkligen historia.
 
Lipizzaner är "min" ras, ridit många och jag tycker de är helt fantastiska på alla sätt. Lugna, vackra, tycker om att jobba men inte heta, har en förmåga till samarbete och inkänning som inte matchas av många andra hästar jag ridit.

Fjordhästar är en barndomsfavorit som suttit kvar, och nordsvenskar en ny kärlek. Har ridit ardenner också som jag tyckte om. Kallblod är generellt vackra och jag tycker om hästar som blir motiverade av människan snarare än som måste hållas tillbaka. Det ger mer utrymme till tvåvägskommunikation i min mening, och det är den som är målet för mig alltid.
 
Kan jag hålla med om ifall de får jobba även med barn, vänder mig mest emot tanken att de bara ska användas som ledponny eller sällskap :)

(Mitt eget barn rider och kör sin shettis vilket fungerar utmärkt, men jag har sett väldigt många shettisar som inte får göra särskilt mycket tyvärr)
Vissa shetlandsponnyer fungerar utmärkt med att vara puss- och ledponnyer med små barn och i övrigt bara hagprydnader. Andra funkar bäst om de får jobba mycket. Och några vill gärna göra både och...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 311
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 042
Senast: inverterad
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp