Vilka raser?

Milou.Billy

Trådstartare
Hej! Jag är väldigt nyfiken på vad det kan finnas för blandraser där ute, själv tar jag hand om en ponny (profilbild) som är en blandning mellan islandshäst, gotlandsruss, kladruber och shettis... hur det har gått till vet jag faktiskt inte då det inte är min häst, och ägaren räddade dem från en ridskola så hon vet bara vilka raser som är inblandade.

Har ni någon tokig blandning?
//Sandy
 
Jag har träffat på:
- quarter-vbltravare (oväntat lyckad, storlek D-ponny)
- arab-kallblodstravare (exteriört inte så lyckad)
- appaloosa-vbltravare (rätt snygg)
- arab-fjordhäst-connemara
- vbltravare-fullblod (mindre bra exteriör, hade svårt med galoppen)
- halvblod-shettis där mamman var shettis
- estniskt kallblod-halvblod
- frieser-shire
- finskt kallblod-arab
- finskt kallblod-vbltravare
- islandshäst-fjording

Hur stor är ponnyn du tar hand om? Kladruber känns ju som en oväntad inkorsning där.
 
Min ena är NF, XX och SWB

Stot hade gröna papper i asrp och hingsten godkänd i SWB så avkomman kunde reggas in med gröna papper i asrp men står som korsning.
 
Jag har träffat på:
- quarter-vbltravare (oväntat lyckad, storlek D-ponny)
- arab-kallblodstravare (exteriört inte så lyckad)
- appaloosa-vbltravare (rätt snygg)
- arab-fjordhäst-connemara
- vbltravare-fullblod (mindre bra exteriör, hade svårt med galoppen)
- halvblod-shettis där mamman var shettis
- estniskt kallblod-halvblod
- frieser-shire
- finskt kallblod-arab
- finskt kallblod-vbltravare
- islandshäst-fjording

Hur stor är ponnyn du tar hand om? Kladruber känns ju som en oväntad inkorsning där.
Arab, fjording och connemara lät spännande🤪.
Och halvblod/shettis- korsningen, fölade stoet utan omständigheter?

(Jag vet inte exakt på centimetern men en liten C-ponny är han iallafall, tycker också att kladrubern är väldigt otippad om man tittar på honom, då är det ju definitivt islandshästen som sticker ut.)
 

Bifogade filer

  • 28DF1403-321A-44E5-92F3-4B577B81E2B3.jpeg
    28DF1403-321A-44E5-92F3-4B577B81E2B3.jpeg
    231,1 KB · Visningar: 44
Arab-fjording-connemaran är en av de härligaste hästar jag träffat. Hoppade glatt allt man styrde på, oavsett höjd och utformning. Gick på ridskola men såldes sedan som privathäst.
Ja, shettisstoet fölade utan svårigheter, tacolov! Avkomman blev inte så stor som vuxen heller, ca 115 cm, ser ut som en långbent shettis.

Söt ponny :)
 
På min gamla ridskola hade vi många arabkorsningar och ponnykorsningar typ connemara/Welsh nf/Welsh mm.

Den enda jag hittar bild på just nu (detta var före digitalkamerans tid) är fjording/araben Madicken :)

33187
 
Min egen ponny var också en korsning men oklart vilka raser. Han är från estland. Pappa var arab och mamma var halvarab. En mycket trevlig liten modell med riktigt tråkiga gångarter ;)
33188
 
Mina barns ponny är connemara/dartmoor. Ingen exteriörbild pga 3 år och i växtfas samt pga färgen alltid ser smutsig ut hehe.


66478589_10156609662363333_1208878949879250944_o.jpg
 
Haft en New Forest/Arabiskt fullblods korsning. En välutbildad herre som såg ut som en Arab i kroppstypen och höjdmässigt men var som en ponny i psyket :D Världens bästa häst enligt mig, en väldigt lyckad korsning!
 
Arab-fjording-connemaran är en av de härligaste hästar jag träffat. Hoppade glatt allt man styrde på, oavsett höjd och utformning. Gick på ridskola men såldes sedan som privathäst.
Ja, shettisstoet fölade utan svårigheter, tacolov! Avkomman blev inte så stor som vuxen heller, ca 115 cm, ser ut som en långbent shettis.

Söt ponny :)

När jag var yngre red jag en sådan korsning där mamman var shettis och pappan halvblod. Han var 135 cm och såg ut som en grov liten NF ungefär, och vi tävlade upp till LA dressyr 🥰
 

Bifogade filer

  • 75B8F9D8-050D-4245-A456-CBE0BFF9F621.jpeg
    75B8F9D8-050D-4245-A456-CBE0BFF9F621.jpeg
    227,2 KB · Visningar: 26
När jag var yngre red jag en sådan korsning där mamman var shettis och pappan halvblod. Han var 135 cm och såg ut som en grov liten NF ungefär, och vi tävlade upp till LA dressyr 🥰
Min kompis har en sån korsning. Den tävlar hoppning. Åxå en c-ponny. Några bekanta hade en sån korsning åxå fast b-ponny.
 
33206


Jag har ägt en häst vid namn Grand Nougat (som jag sålde till kvinnerstaskolan, dock tyvärr död numera). Fantastisk häst, ångrar ibland att jag sålde! Pappan var godkänd hbl-hingst, mamman var ardenner/nsv/knabstruper. Mycket lyckad korsning så vet att uppfödarna gjorde en exakt likadan :)
 
Min är connemara/travare. En helt fantastisk liten häst i det mesta. Pigg och framåt , vill alltid göra sitt bästa så länge ryttaren rider rätt. Smidig att ha med sig på nya ställen, stirrar aldrig upp sig. Har tränat lite blandat dressyr, hoppning, WE och kördes in när hon var 3-4år. Tyvärr inte kört henne så mycket sen pga tidsbrist och prioriterat annat.
Har ett föl efter henne och en PRE-hingst som är 3år nu, samma coola temperament.

34182
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp