Bukefalos 28 år!

Vilka raser?

Sar

Trådstartare
E94319D8-F62F-491D-B197-D70914153FC8.jpeg
E94319D8-F62F-491D-B197-D70914153FC8.jpeg

Vi har en huskatt där vi undrar lite vilka raser som ev. kan vara inblandade. Hon kom till oss i samband med ett djurskyddsärende för många hemlösa katter fick hem så vi vet inget om bakgrunden. Pälsen är halvlång, tät och otroligt mjuk, gröna ögon. Nu har hon gått upp i vikt men är lätt i kroppen och snäppet mindre i storlek. Ser ni något kännetecken på ras som kan förklara pälsen?
 
Bondkatter kommer i alla möjliga former och hårlag, så jag ser inte att det måste finnas något inslag av raskatt alls? Det är visserligen poppis att påstå att det finns skogkatt i allt som är ens lite långhårigt, men anlaget har funnits hos huskattspopulationen väldigt länge.
 
Denna hittade jag för en massa år sedan och tycker är jättebra 😊


"Standard för huskatter

¤Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.
¤En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.
¤Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
¤Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.
¤Inga fel ges för variationer av ovanstående standard."
 
Denna hittade jag för en massa år sedan och tycker är jättebra 😊


"Standard för huskatter

¤Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.
¤En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.
¤Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
¤Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.
¤Inga fel ges för variationer av ovanstående standard."
Haha, underbar!
 
Bondkatter kommer i alla möjliga former och hårlag, så jag ser inte att det måste finnas något inslag av raskatt alls? Det är visserligen poppis att påstå att det finns skogkatt i allt som är ens lite långhårigt, men anlaget har funnits hos huskattspopulationen väldigt länge.
Jag har haft många bondkatter tidigare men aldrig någon med det här hårlaget eller känslan när man rör det. Vi har också haft ragdoll och brittiskt korthår men jag känner inte igen några tecken där heller. Jag får nog nöja mig med långhårig bondkatt (och lika fin är hon för det! 😍).
 
Jag har haft många bondkatter tidigare men aldrig någon med det här hårlaget eller känslan när man rör det. Vi har också haft ragdoll och brittiskt korthår men jag känner inte igen några tecken där heller. Jag får nog nöja mig med långhårig bondkatt (och lika fin är hon för det! 😍).

Flera av raserna är ju baserade på det landets bondkatt/huskatt och sen modifierade efter människors tycke och smak. Så det är inte så ofta det är raskatt i huskatten som många vill tro. Och faktum är att det inte spelar roll, eftersom kattraser sällan typar så som hundraser kan göra. Åtminstone inte om det är mer än en generation bort. Så egentligen finns det inget värde i att ha en raskatt 3-4 generationer bort, man har en huskatt oavsett.
 
Flera av raserna är ju baserade på det landets bondkatt/huskatt och sen modifierade efter människors tycke och smak. Så det är inte så ofta det är raskatt i huskatten som många vill tro. Och faktum är att det inte spelar roll, eftersom kattraser sällan typar så som hundraser kan göra. Åtminstone inte om det är mer än en generation bort. Så egentligen finns det inget värde i att ha en raskatt 3-4 generationer bort, man har en huskatt oavsett.
Men visst. Nu ser jag inget direkt "värde" i att ha raskatt i en oregistrerad korsning (även en oregistrerad kattunge från rasrena föräldrar blir ju en "huskatt") men jag tyckte att det skulle vara roligt att se om någon kände igen en annan ras i henne eftersom vi inte vet mågot om hennes förflutna.
 
Men visst. Nu ser jag inget direkt "värde" i att ha raskatt i en oregistrerad korsning (även en oregistrerad kattunge från rasrena föräldrar blir ju en "huskatt") men jag tyckte att det skulle vara roligt att se om någon kände igen en annan ras i henne eftersom vi inte vet mågot om hennes förflutna.

Jag förstår. Men som sagt, det är jättesvårt att se raser i katter så.

Tyvärr är det många som vill ha raskatt i sin katt för att det är finare och man kan ta mer för ungarna när man säljer dom. Menar inte att du är sån, men de är alltför vanliga. Jag är nog lite generelltbitter efter att ha sett sånt i över 20 år.

Hon är väldigt fin din kisse och toppen att hon hamnade i ett bra hem!
 
Jag förstår. Men som sagt, det är jättesvårt att se raser i katter så.

Tyvärr är det många som vill ha raskatt i sin katt för att det är finare och man kan ta mer för ungarna när man säljer dom. Menar inte att du är sån, men de är alltför vanliga. Jag är nog lite generelltbitter efter att ha sett sånt i över 20 år.

Hon är väldigt fin din kisse och toppen att hon hamnade i ett bra hem!
Tack snälla, hon har en ljuvlig personlighet och vi är så förtjusta i henne!
 
Jag har en huskatt som är 50% Maine Coon. Bara fem månader gammal ännu, men hon verkar bli ungefär som er katt i pälsen - halvlång päls som är väldigt mjuk. Men det finns ju å andra sidan ganska många raser som har sådan päls!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Pälsen på din är väldigt lik en katt vi hade tidigare. Även färgen är lik men vår hade mer lejonman runt halsen och var skarpare tecknad i ansiktet. Hon var helt säkert 100% bondkatt och hon hade den bästa pälsen jag någonsin har träffat på hos en katt. Hon behövde aldrig borstas, hon fick aldrig tovor ens som gammal. Pälsen var som silke.

Hennes halvsyster som vi också hade var korthårig, tunnpälsad och dessutom gul vilket honkatter enligt endel inte ska kunna vara men de finns ju ändå precis som trefärgade hankatter.
 
Min ljuva fröken Vessla köpte jag på ett katthem så jag vet inget om hennes släkt. Hon är också semilånghår och pälsen tovar sig inte. Men skogkatterna har fetare päls så att regnet rinner av. Hon är en gullig knäkatt som gärna gosar med främmande också😻. Hon är bara ute när det är skönt väder och jagar sällan. Då hon var yngre tog hon in en mus en gång ibland. Lekte med den ett tag och tappade bort den så på så vis fick jag fler möss i huset än om jag inte haft någon katt 🙂. Jag har också undrat om hon kan ha någon raskatt i släkten pga personligheten och dålig jaktlust men jag bryr mig inte.
 
Jag har två långhåriga bondkatter som är syskon. Dom har väldigt olika päls fast dom är syskon. Den ena är som en fluffboll med mjuk päls och den andra har mera ”vanlig” päls med strävare täckhår och sen fluff under.
Pälsen är ungefär lika lång på båda två men är helt olika att ta på så även syskon från samma kull kan få olika päls.
 
Huskatter kan ha all sorts möjlig pälstyp eftersom man inte avlar på någon särskild typ varken i utseende eller temperament. Dessutom "späs" generna lätt ut hos katter då man avlar inte lika komplext som hos hundar t.ex och raskatter är en väldigt liten minoritet bland tamkatter. En kompis till mig hade en katt som var 50% perser och det visste dom för pappan var känd och var en perser med stamtavla och allt. Kattungen såg ut som en typisk liten svart "bondkatt", kanske lite mer nättare men man skulle aldrig kunna gissa att det var en perserkorsning.

Lång päls är recessivt och behöver alltså två uppsättningar av genen. Du får lång päls genom två långhåriga katter, två varianter (som är korthåriga som bär på långhårsgenen) eller långhårig + variant. Mer man kan veta av att se på katten är att hennes pappa måste ha varit svart, mamman svart eller sköldpaddsfärgad, åtminstone en mönstrad katt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 591
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 222
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag...
Svar
10
· Visningar
1 082
Senast: solan64
·
Katthälsa Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag...
Svar
11
· Visningar
7 740
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp