Vilka sadelmodeller ska jag kika efter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Sadel till liten C-ponny, XW bom som har plats för en rejält hög manke.
En inte alldeles enkelt kombination...
Ska dessutom helst finnas att hitta på begagnatmarknaden och gärna då till ett humant pris :p

Vilka modeller ska jag börja med att prova?
 
Hoppas du får många kloka svar, vi ska snart börja leta sadel till maxad b-ponny med bred rygg och mycket manke. Låter som vi söker likartade sadlar :)
 
Hur mycket manke tar t.ex prestige, santa cruz, kieffer, morris & nolan, pessoa, knights robinhood etc?

1593430061720.png
 
Vi hämtar vår ponny i morgon. Vet att han haft kieffer innan som ligger ok men inte perfekt. Gamla ägaren har testat Knights Robin Hood på honom men det var inte alls bra.
En tidigare fodervärd, som själv jobbat med sadelutprovning, har haft en pessoa gen-x till min ponny. Den "låg okej", enligt hennes utsago.
Jag hoppas kunna hitta fler modeller som eventuellt skulle kunna funka.
 
Den här ponnyn letar vi sadel till. Problemet jag upptäckt är att han inte har ”ponnyrygg” utan mer ser ut som en stor häst. Han är inte så bred framme vid bogen, men själva ryggen är bred.

8EC5F000-FA92-4E26-AECD-024476C1F7ED.jpeg
 
Det finns fördelar med att ha vänner med ponnyer, så man kan låna sadlar att prova.
Vi har testat följande, som inte passade av olika orsaker.
Pessoasadel (med koppjärn, okänd modell) fel passform
Morris & Nolan (okänd modell) var ett direkt NEJ!
Hubertus (okänd modell) den hade nog passat i rätt storlek, men var mycket för lång...
Stûbben (okänd modell) inte riktigt så illa som jag befarade, men fel passform
Knights Robin Hood, fel passform och alldeles för låg över manken
Thorowgood (T4, tror jag) fel passform, låg manke

Min Passier Optimum dressyr i 17,5 passar egentligen perfekt (rätt vidd och följer rygglinjen helt) om man bortser från att den är två storlekar för stor...
Vår gamla Kieffersadel hade också troligen funkat riktigt bra i rätt vidd och en storlek mindre.

Kompisens Tekna stl 17 ligger absolut helt okej, även om den är för stor och jag kanske behöver ett annat koppjärn (se foto). Men jag har nu fått tag i en mindre, likadan Tekna som jag bestämt mig för att köpa. Sen är risken att ryggen formas om ytterligare efter sadelbytet (den har gått med en märkeslös ett tag :( ) så att fler byten behövs framöver, men denna borde fungera så länge.
1594124963777.png
 
Det finns fördelar med att ha vänner med ponnyer, så man kan låna sadlar att prova.
Vi har testat följande, som inte passade av olika orsaker.
Pessoasadel (med koppjärn, okänd modell) fel passform
Morris & Nolan (okänd modell) var ett direkt NEJ!
Hubertus (okänd modell) den hade nog passat i rätt storlek, men var mycket för lång...
Stûbben (okänd modell) inte riktigt så illa som jag befarade, men fel passform
Knights Robin Hood, fel passform och alldeles för låg över manken
Thorowgood (T4, tror jag) fel passform, låg manke

Min Passier Optimum dressyr i 17,5 passar egentligen perfekt (rätt vidd och följer rygglinjen helt) om man bortser från att den är två storlekar för stor...
Vår gamla Kieffersadel hade också troligen funkat riktigt bra i rätt vidd och en storlek mindre.

Kompisens Tekna stl 17 ligger absolut helt okej, även om den är för stor och jag kanske behöver ett annat koppjärn (se foto). Men jag har nu fått tag i en mindre, likadan Tekna som jag bestämt mig för att köpa. Sen är risken att ryggen formas om ytterligare efter sadelbytet (den har gått med en märkeslös ett tag :( ) så att fler byten behövs framöver, men denna borde fungera så länge.
Visa bifogad fil 53853
Så spännande att läsa vad ni provat! Ska ta med mig dina kommentarer i morgon när vi ska till sadelutprovare. Vi har testat Prestige, Lippo, Tekna, Passier, Kieffer och någon märkeslös. Tyvärr flera av dem i fel storlek och vidd. Misstänker att Tekna i rätt storlek och vidd kan passa.
 
Blev en dyr men lyckad utflykt i dag. En Ordo Equester Fortuna i storlek 15,5, MW låg utmärkt, dottern fick bra sits och ponnyn var väldigt tydlig med att han trivdes. Så, den fick följa med hem!
 
Hur mycket manke tar t.ex prestige, santa cruz, kieffer, morris & nolan, pessoa, knights robinhood etc?

Visa bifogad fil 53427
Stubben ponny? Passier young winner? De är lite mer svängda. Tekna A-line är svängd+takformad, känns som att den tar en del manke.

upplever att Pessoa och även Knights och santa cruz är åt det rakare hållet med inte jättegeneröst mankutrymme.
 
Stubben ponny? Passier young winner? De är lite mer svängda. Tekna A-line är svängd+takformad, känns som att den tar en del manke.

upplever att Pessoa och även Knights och santa cruz är åt det rakare hållet med inte jättegeneröst mankutrymme.
I min drömvärld hade jag haft råd med en Passier Young winner, men det fanns det inte pengar till just nu.
Jag har köpt en (begagnad) Tekna, vet inte om det är S-line eller A-line, men den ligger helt okej på hennes rygg. I rätt vidd är den aningen för svängd, vilket jag i nuläget åtgärdat med en extra padd baktill. Jag är rätt säker på att hon kommer formas om lite i ryggen framöver, så det är väl bara att vänta och se hur länge Teknan funkar. Och börja spara pengar till nästa sadel redan nu...
 
I min drömvärld hade jag haft råd med en Passier Young winner, men det fanns det inte pengar till just nu.
Jag har köpt en (begagnad) Tekna, vet inte om det är S-line eller A-line, men den ligger helt okej på hennes rygg. I rätt vidd är den aningen för svängd, vilket jag i nuläget åtgärdat med en extra padd baktill. Jag är rätt säker på att hon kommer formas om lite i ryggen framöver, så det är väl bara att vänta och se hur länge Teknan funkar. Och börja spara pengar till nästa sadel redan nu...
Jag trillade över en Passier Young star och dottern fyller 10 på tisdag. Så ponnyn och dottern får en dressyrsadel på tisdag :p:love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: ako
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: Buzzter
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp