Vilka sängkläder ska man ha?

Voeux

Trådstartare
Efter att ha sovit i Jotex billigaste variant i många år så har jag börjat blicka efter skönare grejer, men har absolut noll koll på vad man ska köpa. Vilka sängkläder tycker ni är skönast? Vad finns det att välja på? För och nackdelar?
 
Jag tycker om bomull. Men det är en enorm skillnad på bomull och bomull. Märkte jag när jag fick ett presentkort på Hemtex och slog till på ett exklusivare bäddset än jag nånsin skulle köpt annars..

Jag skulle gärna ha flanell på vintern men det går så dåligt ihop med långhårskatt..
 
Linne! Har både påslakan och underlakan i linne. Från HM Home, jättebra kvalitet. Växlar mellan två uppsättningar sedan några år i stort sett, tvättar i 60 och tumlar och de håller jättefint!
 
Bomullssatin är trevligt tycker jag, fast det beror på vilken årstid det är, linne gillar jag också men kan bara ha påslakan i linne, tycker inte det är mjukt nog varken till örngott eller lakan. Den största fördelen med linne för mig är att det inte blir dyngsurt och iskallt om man som jag kan få nattsvettningar. Siden blir som en blöt pöl för mig *ryser*
 
Bomullssatin är trevligt tycker jag, fast det beror på vilken årstid det är, linne gillar jag också men kan bara ha påslakan i linne, tycker inte det är mjukt nog varken till örngott eller lakan. Den största fördelen med linne för mig är att det inte blir dyngsurt och iskallt om man som jag kan få nattsvettningar. Siden blir som en blöt pöl för mig *ryser*

Har du verkligen provat riktigt siden och inte polyestersatäng? Polyester är :yuck: men äkta siden andas ju.
 
Queen Anne och Gant mestadels. Lite dyrare men så värt. Jag gillar när sängkläder är lite hårdare, avskyr papperstunna Ikea-sängkläder och dylikt, blä.
 
Vad är detta för flanellsängkläder ni pratar om? Låter ju svinmysigt!

Jag kör också finbomullssatin från hemtex - så himla skönt och mysigt!
 
Vad gäller underlakan så är det bar second hand som gäller och då gamla lakan. Den skit som vävs idag är ju värdelös oavsett om man köper så kallad hög kvalitet. Tyvärr är de vanligen för korta (planerade till 1,8 m sängar) och lite smala men det går rätt enkelt att förlänga och bredda dem med hjälp av kanterna från andra som är utslitna
 
Jag har gått över helt till Grand Design (svenskt märke). Mina favoriter är i percale och satin, men även chambray-lakanen känns väldigt sköna. Percale av bra kvalitet håller en halv evighet, och är ändå fantastiskt lena mot kroppen. Kostar skjortan, men tja, för mig som känner markant skillnad och har en del sömnproblem är det värt att verkligen tycka om att krypa ner i sängen. (Percale av halvdan kvalitet förvandlas till ett fågelbo av skrynkel efter tvätt. :crazy:)

Har testat tex hemtex dyrare varianter, Gant och lacoste tidigare. Känt på Mille notti och Gripsholms i butik, men där kändes Grand fantastiskt mycket skönare så jag köpte aldrig något annat.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 681
Senast: Guldaskig
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 931
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
707
Senast: Caoimhe
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp