Vilka sängkläder ska man ha?

Jag har ett set Himla Drottningholm som var svindyrt, ett set från Kosta Linneväveri jag faktiskt inte vet vad det kostade då det var en julklapp från jobbet för många år sedan, gissar runt 1000-lappen. Sen har jag faktiskt ett set från Jysk i bommulssatin jag köpte för över 10 år sedan, det kostade väl 400 kr eller något och är faktiskt det skönaste setet jag har. Robust men ändå lent och behagligt, blir som en dröm om man manglar det. Har sovit i nyare jysk-set dock och de har inte varit lika sköna så tror det helt enkelt var bättre förr där.

Jag tycker ändå de flesta lite dyrare seten i bommulspercale är okej. IKEA tycker jag är hemska och upplever att huden kliar något förbannat av dem. Men ja har du en mangel och manglar sängkläderna efter tvätt så är det som att slänga på en 1000-lapp på priset typ, det gör faktiskt så stor skillnad.
 
Jag brukar köra med rätt billiga bomullslakan i vackra starka färger som jag manglar. Min upplevelse är att kvaliteten på lakanen inte har lika stor betydelse om de manglats. Tar lite extra tid och kan tyckas bökigt, men för mig är det värt allt besvär!
 
Jag brukar köra med rätt billiga bomullslakan i vackra starka färger som jag manglar. Min upplevelse är att kvaliteten på lakanen inte har lika stor betydelse om de manglats. Tar lite extra tid och kan tyckas bökigt, men för mig är det värt allt besvär!
Faktiskt funderat på att sprätta bort knapparna på mitt dyraste set, det är det enda jag inte kan mangla just nu. Förstår inte varför där ska vara knappar, de gör ingen skillnad ändå. Samtidigt tar de bort hålen i kortsidan så det blir drygare att bädda rent.
 
Jag har ett set Himla Drottningholm som var svindyrt, ett set från Kosta Linneväveri jag faktiskt inte vet vad det kostade då det var en julklapp från jobbet för många år sedan, gissar runt 1000-lappen. Sen har jag faktiskt ett set från Jysk i bommulssatin jag köpte för över 10 år sedan, det kostade väl 400 kr eller något och är faktiskt det skönaste setet jag har. Robust men ändå lent och behagligt, blir som en dröm om man manglar det. Har sovit i nyare jysk-set dock och de har inte varit lika sköna så tror det helt enkelt var bättre förr där.

Jag tycker ändå de flesta lite dyrare seten i bommulspercale är okej. IKEA tycker jag är hemska och upplever att huden kliar något förbannat av dem. Men ja har du en mangel och manglar sängkläderna efter tvätt så är det som att slänga på en 1000-lapp på priset typ, det gör faktiskt så stor skillnad.

Himla Drottningholm är bara :love: jag har två (tror jag, eller tre) påslakan från den serien.
 
Har du testat Hemtex percale? Jag tycker de är trevliga även om de inte är i nivå med Himla. Jag skulle inte köpa dem till ordinarie pris men har köpt några när det varit rabatt.
Nej det har jag faktiskt inte. Ska lägga det på minnet utifall jag behöver byta ut något i framtiden, tack för tipset :up:, har 4 set just nu och det känns överflödigt att skaffa fler just nu, det gör bara tvättberget större :D
 
Mina favoritsängkläder just nu är en uppsättning GAMLA (nåja, men minst femton år) percale från Hemtex som håller sig "frasiga" läääänge tack vare min varmmangel. 🥰
Grävde i plånboken när de hade kampanj förra året och köpte två nya, men det tar ju lite tid innan de blir lika sköna som de gamla.
Jag gillar Hemtexs bomullssatin också, tycker att de och percale är sköna på olika sätt. 🙂
Men absoluta favoriten är ändå Höie krepp - har sådana i stugan som är minst 30 år gamla och de får vara kvar där. 😍
 
Jag tittar nästan bara på trådtäthet - siktar på 800 för riktig kvalitativ hotellkänsla hemma, utan att böka med mangel eller liknande.
 
Jag har farmors gamla i kraftig bomull och linne, de blir sådär trevligt hårda. Annars gillar jag Hemtex, de har bra lite tjockare varianter. Jag avskyr tunna mjuka lakan och påslakan, det ska knastra lite. Samma med handdukar, de ska ha STADGA!
 
Jag är inte så känslig med påslakan och örngott men märker en himla skillnad på underlakanet. Just nu har jag percale kuvertlakan som jag köpt online (minns ej märke). Jätteskön känsla mot kroppen och alltid nybäddat :bow:
 
Alltså linnesängkläder, är det normalt att de luddar?

Jag har något linne från Ikea och gjorde kanske misstaget (?) att tumla dem (ska dock vara okej enligt anvisningarna) och jag vet inte om det kan bero på det, men de luddar något förbannat. Jag vill inte ens använda dem fastän de är sköna att sova i.

För budget?
 
Jag har farmors gamla i kraftig bomull och linne, de blir sådär trevligt hårda. Annars gillar jag Hemtex, de har bra lite tjockare varianter. Jag avskyr tunna mjuka lakan och påslakan, det ska knastra lite. Samma med handdukar, de ska ha STADGA!
Håller med till 100%

Sommaren är bäst då man kan hänga sina handdukar ute, de är perfekta när det är lite som att vika wellpapp. Gött när de i princip river av översta hudlagret efter duschen :D
 
Alltså linnesängkläder, är det normalt att de luddar?

Jag har något linne från Ikea och gjorde kanske misstaget (?) att tumla dem (ska dock vara okej enligt anvisningarna) och jag vet inte om det kan bero på det, men de luddar något förbannat. Jag vill inte ens använda dem fastän de är sköna att sova i.

För budget?
Ja, förmodligen låg kvalitet.
Man kan göra lingarn på de långa fina fibrerna som man får kvar på slutet efter häcklingen. Blir mer hållbart och glansigt. Man kan också använda de bortkammade småfibrerna som är kortare, avbrutna eller skadade, då blandade med en viss andel av de bättre. Kallas lintow eller towgarn, blir mer bomullsluddigt och matt på ytan. Har sämre hållbarhet pga många korta fibrer istf få långa och skulle tro att det då luddar mer vid tumling också.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 685
Senast: Guldaskig
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 439
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
797
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp