Vilka skydd är bäst? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Nepenthe

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Vad föredrar ni för skydd? Har ni olika vid uteritt/på banan?

Jag vill ha nått smidigt som främst skyddar mot slag.
När jag rider är benen lite överallt på den här tjejen :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad föredrar ni för skydd? Har ni olika vid uteritt/på banan?

Jag vill ha nått smidigt som främst skyddar mot slag.
När jag rider är benen lite överallt på den här tjejen :D

På banan använder jag oftast dressyrskydd i neopren eller ”fluffskydd”, lindar ibland till träning bara för att det är tjusigt :D Vid uteritt tunna terrängskydd i neopren, de skyddar inte mkt mot slag men däremot mot stick/skär då vi går mkt i skogen.
Hoppning senskydd runtom.
Använder boots fram vid dressyrarbete.
 
Vad föredrar ni för skydd? Har ni olika vid uteritt/på banan?

Jag vill ha nått smidigt som främst skyddar mot slag.
När jag rider är benen lite överallt på den här tjejen :D
Min är också yvig, så det är senskydd fram. Tycker dom skyddar bäst.
Stryker sej bak så vanliga strykkappor där, låga.
Som smidigt älskar jag skydd med ’knoppstängning’ (heter säkert nåt? 🙈) inga kardborre alltså, utan en knopp.

Om jag tränar brukar jag linda, mest för att vara lite stilig. Sen tycker jag det är smidigt.

Ibland har jag fluffskydd.
 
Min är också yvig, så det är senskydd fram. Tycker dom skyddar bäst.
Stryker sej bak så vanliga strykkappor där, låga.
Som smidigt älskar jag skydd med ’knoppstängning’ (heter säkert nåt? 🙈) inga kardborre alltså, utan en knopp.

Om jag tränar brukar jag linda, mest för att vara lite stilig. Sen tycker jag det är smidigt.

Ibland har jag fluffskydd.

Gillar också senskydd, tycker det är smidigt.. hon slår båda bakhovar i frambenen och frambenen i varandra så :)
Hade sånna med "knoppstängning" men det var fast ludd i vilket var lite osmidigt när de blev skitiga.
 
Vi har oftast senskydd fram och låga gamla hoppskydd bak om jag inte tränar, då har vi neoprene-skydd runt om. Ibland har vi lindor och ibland luddskydd men det är rätt sällan. Boots runt om alltid.
 
Senskydd och låga kotskydd brukar jag ha ute. På bana lindor eller fluffskydd.
Boots om hästen behöver.
På hästen jag har nu så blir det dock lite varierat för jag försöker komma fram till vad han gillar mest. Många bakskydd snurrar på honom.
 
Har Equixpert Extreme från Hööks både fram och bak. Boots fram vid mycket sidvärts. Ofta kör jag utan om jag bara ska rida rakt fram i skogen/ runt åkrarna.
 
Senskydd och låga kotskydd brukar jag ha ute. På bana lindor eller fluffskydd.
Boots om hästen behöver.
På hästen jag har nu så blir det dock lite varierat för jag försöker komma fram till vad han gillar mest. Många bakskydd snurrar på honom.

Vad är det för låga kotskydd?
 
Jag har nästan alltid luddskydd när jag rider till vardags, både uteritt och dressyrarbete. Ibland har jag boots fram vid uteritt om vi ska galoppera mycket eller konditionsträna. Till träning lindar jag :) Vid hoppning har han senskydd fram, strykkappor bak och boots fram.
 
Om vi har skydd har vi vita dressyrskydd i läderlook från Eskadron. De är lite högre än de flesta andra och enkla att hålla rena.

Ska vi träna har vi antingen de och ev boots eller oftare lindor och ev boots.
Då främst för att lindor är fint, tycker jag.
 
Är det bra ventilerade? Så det inte blir så varmt under.
Det beror nog på vad man menar. Ska man ha riktigt välventilerade så får man nog köpa med endast med det i åtanke (mer eller mindre). Är mindre varmt än ludd t.ex. innan dessa hade jag Prof. choice liknande (Hööks egna) och de var mycket varmare! Jag tycker dessa är helt ok ventilerade.
 
Rider jag på bana blir det oftast strykkappor från Eskadron runtom eller dressyrskydd från catago. Lindar ibland om jag orkar.
Har fluffskydd med men de används inte alltför ofta.

Vid uteritt har han oftast senskydd och kotskydd bak. Samma vid hoppning. Min har korta men grova ben så har haft svårt att hitta skydd som sitter bra.
 

Liknande trådar

Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
18 430
Senast: mackan
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 744
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
23
· Visningar
3 569
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp