Vilka skydd vid lång transport?

HannaZ

Trådstartare
Hästen ska hem till Sverige från Storbritannien med lastbil om några veckor. Funderar på eventuella skydd. Hon är bara skodd fram.

Lindor känns krångligt, är ju transportören som ska sätta på och ta av. Har Klassiska långa bucasskydd men det blir nog väl varmt, går ovanför knä och has.

Kikade på dessa från hööks, de skyddar ju hela vägen men verkar lätta att sätta på och är nog liten risk att de vrids runt eller kasar. Dock 1000 spänn för nya skydd. Liten summa om det händer nåt men det är ju endel pengar.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610550&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Transportören brukar inte rekommendera skydd men jag vill inte riskera några skador. Hästen har åkt lastbil kortare sträckor några gånger tidigare men nu handlar det ju om åtskiliga timmar.

Skulle också behöva tips på bra svansskydd som inte riskerar att skava eller strypa blodtillförseln, ska även vara lätt att sätta på.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Inga skydd. Absolut inga skydd. Förvånad att transportören ens låter dem ha skydd, de jag skickat med lastbil fick inte ha varken skydd eller täcke, inte heller ludd på grimma.

Det blir varmt i bilen, och då kliar det - och sedan är katastrofen ett faktum.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Inga skydd, de flesta transportörer tillåter inte skydd pga skaderisken.

Det är väldigt sällan hästarna skadar sig i lastbilarna, min nya häst åkte 120 mil, med brodd, utan skydd... han hade inte en skråma när han kom fram.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Säger som dom andra, INGA skydd! har kört 200 mil enkel med flera av hästarna här hemma utan skydd och det har fungerat alldelens utmärkt! om du är rädd att hon ska trampa sig kan du ju tejpa framhovarna med silvertejp!:)
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Inga skydd, de flesta transportörer tillåter inte skydd pga skaderisken.

Det är väldigt sällan hästarna skadar sig i lastbilarna, min nya häst åkte 120 mil, med brodd, utan skydd... han hade inte en skråma när han kom fram.

Låter som mer tur än skicklighet... Intressant att de tillåter brodd men inte transportskydd.... Såg nyl ett veterinärprogram där en häst skurit upp hela bakkotan för att den åkt skodd och broddad utan skydd - de var tvungna att söva den för att överhuvudtaget kunna lappa ihop skadan.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Kolla först med transportören om de tillåter skydd, jag har inte haft någon som gjort det.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Jag hade absolut avstått, det är fruktansvärt irriterande för hästen när den blir varm och inte kan klia sig. Det är ju mer än en som fått transportproblem efter att hästen upplevt det plågsamt att stå där. Börjar de leva om under transporten blir det inte kul alls. Och börjar det bli varmt och klia (vilket det blir under långa transporter) kommer problemen snabbt.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Då han åkte vintertid (alltså is, snö osv) och skulle lastas av två gånger under resan så var brodd ett måste, är otroligt stor risk för fläkskador utan brodd...

Har köpt och sålt några hästar genom åren, de har alla transporterats med lastbil genom Sverige, alla utan skydd, och aldrig haft någon skada på dem. Självklart är det alltid en risk att transportera hästar, men det brukar finnas en anledning till varför de flesta transportörer inte tillåter skydd.
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Om du nu ska ha skydd, kasta på boots.. Det blir inte varmt och det skyddar där brodden kan trampa.

Hoppas du kommer på någon lösning:)
 
Sv: Vilka skydd vid lång transport?

Vi har tagit hem hundratals hästar från England/Irland utan skydd och aldrig haft annat än minimala trampskador.
Det har varit alltifrån föl till galopphästar i full träning.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 544
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 057
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp