Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

B

bouclé

Jag står i ett litet stall med färre än 10 hästar. Han som äger gården har stall för att han tycker det är trevligt med hästar på gården men är inte aktiv i skötseln av hästarna och stallet, han springer runt och småfixar lite bara (typ byter glödlampor). Det är billig stallhyra och ett supergäng som står där. Stallägaren är dock mkt noga med minsta lilla krona. Vi får tex betala elförbrukningen varje månad om vi vill ha värme i sadelkammaren.

Nu till min fundering;

Vi hade nästan 30 grader kallt idag och han vill inte att vi släpper ut hästarna då han är rädd att vattnet ska frysa. Detta har jag inga problem med då det gäller ett par dagar av 365. Jag åker dit två gånger och promenerar min häst istället. Men kan man som inackodering begära kompensation för ökade omkostnader (strö och foder för att hästen inte ska gå bärsärk i boxen) och mer arbete?

Tyvärr är det svårt att ta upp saker med honom för han är konflikträdd och känner han sig pressad hotar han med att lägga ner hela stallverksamheten så då åker vi väl ut i kylan trots skriftligt kontrakt. Jag är inte intresserad av att flytta och jag visste att han var knepig då jag flyttade dit, jag vill bara använda er bukefalister som bollplank :laugh:
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag tycker han gör helt rätt :)
Om ni vill ha värme i sadelkammaren är det självklart att ni ska betala för det, annars får ni vara utan :idea:

Och nej, jag anser inte att ni har rätten att kräva kompensation för mer strö och arbetet som ni måste lägga ner för att hålla stallet isfritt. Du skrev att ni har det billigt och ni trivs, ja då får ni kanske stå ut med några sådana här dagar varje år. -det kanske inte är så farligt om du jämför med hur bra du annars trivs?? ;)
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag står i ett litet stall med färre än 10 hästar. Han som äger gården har stall för att han tycker det är trevligt med hästar på gården men är inte aktiv i skötseln av hästarna och stallet, han springer runt och småfixar lite bara (typ byter glödlampor). Det är billig stallhyra och ett supergäng som står där. Stallägaren är dock mkt noga med minsta lilla krona. Vi får tex betala elförbrukningen varje månad om vi vill ha värme i sadelkammaren.

Nu till min fundering;

Vi hade nästan 30 grader kallt idag och han vill inte att vi släpper ut hästarna då han är rädd att vattnet ska frysa. Detta har jag inga problem med då det gäller ett par dagar av 365. Jag åker dit två gånger och promenerar min häst istället. Men kan man som inackodering begära kompensation för ökade omkostnader (strö och foder för att hästen inte ska gå bärsärk i boxen) och mer arbete?

Tyvärr är det svårt att ta upp saker med honom för han är konflikträdd och känner han sig pressad hotar han med att lägga ner hela stallverksamheten så då åker vi väl ut i kylan trots skriftligt kontrakt. Jag är inte intresserad av att flytta och jag visste att han var knepig då jag flyttade dit, jag vill bara använda er bukefalister som bollplank :laugh:

Håller med DarkInNight. Dessutom går det väl inte åt mer foder för att hästarna står inne. Om hästarna skulle få mindre mat i hagen än inne (för att inte gå bärsärk inne, som du uttryckte det) så får det för lite i hagen. Speciellt med denna kyla så krävs det mycket mer grovfoder. Så hur det än är behöver ni ösa på med så mycket foder hästarna kan möjligen stoppa i sig, så att de kan hålla värmen. Kanske krävs det t.o.m. något mindre grovfoder om de får stå inne och det är plusgrader där.

Hälsning Maja
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Tycker det vore småsnålt på gränsen till löjligt att begära sådan kompensation.
Och precis som Stopek skriver så går det ju åt massor med extra grovfoder i kylan vare sig de står ute eller inne!
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag ryser lite när jag läser detta, noga ner till minsta lilla krona... Samtidigt som ni står billigt som du skriver. Noga ner till minsta krona låter lite som att han inte vill gå back, dvs betala, för att det är trevligt att ha hästar i stallet. Och det är väl inte så konstigt ?
Ni står billigt skriver du, är ni beredda att ta en kostnad på ett par tusen extra för att vattenledningar fryser sönder ? Det är ju ändå så, att någon måste betala i slutändan när saker går sönder. För hans del kanske det blir billigare om ni flyttar när vattenledningarna fruset sönder, än att investrera i nya.
Vill man stå med billig stallhyra kan inte allt vara tiptopp.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag har stått i stall där hästarna fått vara ute i omgångar för att vattnet inte ska frysa. Det är ju av omsorg om min häst och tanken att begära någon form av kompensation för åtgång av strö och mat har aldrig fallit mig in. Hästens välfärd är viktigare än min plånbok.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Om vattnet fryser så är det väl i fösta hand ni som drabbas (om det ni inte går sönder..) och måste bära massa hinkar osv?! Så även om han säkert inte vill att det ska frysa sönder så är det ju er och era hästar han månar om...
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

jag håller med de andra och tycker inte det är konstigt att han vill ha betalt för uppvärmd sadelkammare om detta inte ingår i hyran. Som jag uppfattade det så har han inackorderingar för att han tycker det är trevligt med hästar på gården och det är väl ganska självklart att han inte vill gå back. Angående kompensation för foder och extra arbete tycker jag att det låter märkligt. Det är ju era hästar och visst stallägaren vill inte att ni ska ta ut hästarna under några dagar, men det är fortfarande era hästar och man får räkna med lite extra arbete då och då. Vintern och kylan bidrar ju tyvärr till en massa extra foder och arbete...:)
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Ni står billigt och du vill ha ekonomisk kompensation för att det går åt lite mer strö ett par dagar?

Det är väl alldeles utmärkt att stallägaren är noggrann med minsta lilla krona eller ska han sponsra ert intresse?

Var glad att du har någon som vill ha er där för att det är trevligt och inte för att den behöver pengar.

Och som redan påpekat, minus tjugo gör att de behöver fritt grovfoder i hagarna för att hålla värmen. Speciellt om det inte finns vindskydd. Och, sönderfrusna vattenledningar lär kosta mer än några extra balar strö.

Skyldigheter och ev rättigheter står nog i erat kontrakt :)
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Du ska få ett annorlunda svar av mig, min häst är en häst och ingen värmekamin eller element. OM stallägaren inte vill att vattnet ska frysa, så får denne göra nödvändiga investeringar för att det inte ska göra det. Jag kan tycka att det är ok vid akuta tillfällen, men att man i förlängningen ordnar på ett bättre sätt än att hästarna funkar som element i stallet.

Så nej man får nog vackert betala foder och strö själv, och måste jag ha en häst inne så går det ju åt mer foder vilket man får stå ut med.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Om mina inhyrda skulle komma och kräva att jag ska betala för att deras hästar skulle vara inne så skulle jag ärligt bli lite smått förbannad.
Eftersom de redan har billig stallhyra och jag hjälper til massor!
Men om det ska vara så, så visst släpp ut hästarna och sätt en byggfläkt istället men det lär kosta er mer, skulle jag tänka.

Här släpper vi ut hästarna i omgångar när det är riktigt kallt.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag antar att ni fortsättningsvis är villiga att betala en högre hyra istället och hästarna får gå ute, eftersom det ska till en hel del investeringskostnader för att ordna så det inte fryser sönder, än behåller nuvarande nivå och de istället får stå inne någon enstaka dag om året?
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Håller med DarkInNight. Dessutom går det väl inte åt mer foder för att hästarna står inne. Om hästarna skulle få mindre mat i hagen än inne (för att inte gå bärsärk inne, som du uttryckte det) så får det för lite i hagen. Speciellt med denna kyla så krävs det mycket mer grovfoder. Så hur det än är behöver ni ösa på med så mycket foder hästarna kan möjligen stoppa i sig, så att de kan hålla värmen. Kanske krävs det t.o.m. något mindre grovfoder om de får stå inne och det är plusgrader där.

Hälsning Maja

Hästarna har fri tillgång ute i foderlådor med galler. Inne drar de runt maten så mycket måste slängas då det är nerkissat och bajsat.

Tack för allas reflektioner :laugh: Vill bara poängtera igen att detta bara var en fundering! Jag gissar att fler stall än vårt har detta problem denna fantastiska vinter och undrade lite hur andra löser det.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Du ska få ett annorlunda svar av mig, min häst är en häst och ingen värmekamin eller element. OM stallägaren inte vill att vattnet ska frysa, så får denne göra nödvändiga investeringar för att det inte ska göra det. Jag kan tycka att det är ok vid akuta tillfällen, men att man i förlängningen ordnar på ett bättre sätt än att hästarna funkar som element i stallet.

Så nej man får nog vackert betala foder och strö själv, och måste jag ha en häst inne så går det ju åt mer foder vilket man får stå ut med.

Håller med dig Boj :bow:

Sedan kan jag inte förstå resonemanget många har som skriver och det gäller inte bara denna tråden utan flera, det gäller bara ett par dagar om året, OK :confused: vi har haft det svinkallt 1 vecka och kylan ska hålla i sig, hur kan 1 månad utav kyla bli omräknat till ett par dagar om året... :crazy:

Jag har eget kallstall och därmed inga vattenkoppar, hink som gäller och hade jag haft vattenledningar hade jag fixat dem så de klarar kyla.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Tack för allas reflektioner :laugh: Vill bara poängtera igen att detta bara var en fundering! Jag gissar att fler stall än vårt har detta problem denna fantastiska vinter och undrade lite hur andra löser det.

Nu har inte vi riktigt lika kallt (ca 10-15 minus) där jag bor men de värsta dagarna kör stallägaren värmefläkt en stund när hästarna är ute. Vi som är inackorderade betalar inget extra för det men jag har en något högre stallhyra än vad du har så sådana här saker är redan inräknade i priset. Hästarna går ute som vanligt fast kanske lite kortare tid, 8-17 istället för 7.30-19.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Förmodligen därför att de flesta som inte har något emot det inte brukar ha extremt kallt mer än några dagar per säsong.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

KL

Han lånar ut sitt stall till er för en billig hyra, för han vill gärna ha hästar på gården och tycker det är trevligt, men han har inget behov för det, han har ingen egen häst, men är villig att låna ut till er.

Jag kan förstå att han inte vill ha vattenledningarna sönderfrusna. Men vill ni ha era hästar ute så skaffa fläcktar i stallet, men det lär kosta eftersom ni får betala det, så frågan i slutändan är att det blir nog lika dyrt oavsett foder/strö vs fläcktar.

Vill man ha sina hästar ute så får man flytta till ett stall som har uppvärmda ledningar mm.

Nu är inte detta riktat bara till TS utan till andra som svarat i tråden.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Du ska få ett annorlunda svar av mig, min häst är en häst och ingen värmekamin eller element. OM stallägaren inte vill att vattnet ska frysa, så får denne göra nödvändiga investeringar för att det inte ska göra det. Jag kan tycka att det är ok vid akuta tillfällen, men att man i förlängningen ordnar på ett bättre sätt än att hästarna funkar som element i stallet.

Så nej man får nog vackert betala foder och strö själv, och måste jag ha en häst inne så går det ju åt mer foder vilket man får stå ut med.


Varför skall ha göra det??? Han lånar ut sitt stall till dom här 10 hästägarna, för en billig peng, han kunde lika gärna bommat igen så står dom där utan stall. Jag tycker han har varit schysst och låter hästägarna få använda hans stall. Hade jag lånat/ eller hyrt blir det väl, så hade jag fått fixat detta själv.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag stod i ett liknande stall när jag var ung.Vi betalade kallhyra och el och fick sköta resten själva.

På vintern när det frös så investerade min familj i en frostvakt som sattes vid vattenpumpen,en byggfläkt som stod på när hästarna var ute,yllefiltar framför dörrarna samt att vi isolerade alla ledningar.

INGEN annan hästägare ville vara med och betala de extra korvörena,men det kvittade mig för mina hästar (och per automatik de andras) hade i alla fall vatten och vi slapp extra arbete med att köra vatten.

Jag tycker att ni kan ta upp frågan bland er om ni vill göra lite egna förbättringar för att hästarna ska kunna vara ute och för att ni ska slippa merjobb.När ni sen har bestämt om ni själva ska finansiera den eller om ni vill ha en högre hyra,så tar ni upp saken med gubben.

Se till att räkna lite på det innan.Ta in några offerter eller kolla vad för material som behövs och vad det kommer att kosta i tex elförbrukning.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.
 
Sv: Vilka skyldigheter/rättigheter har man som inackoderad?

Jag tycker det är naturligt att ni betalar faktisk elförbrunkning. Likaså är det naturligt att hålla hästarna inne om vattnet riskerar att frysa sönder. Det blir ju stora kostander om rör går sönder och tänk vilket jobb ni får om ni måste hämta vatten i dunkar någon annan stans. För mig känns det helt främmande att ni skulle kräva honom på merkostnader för att det blivit kallt och att hästarna står inne. Var glada för den låga hyran resten av tiden istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 465
Senast: Glimra
·
Anläggning Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp