Vilka smarta tips har DU?

old

Trådstartare
Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta tips och lösningar bland alla er hästmänniskor ;)

Här kommer mitt smartaste tips (enligt mig själv iallafall ;) )
Har endast ett litet stall och ingen möjlighet att fixa en varm sadelkammare, vilket medför att sadel + träns + andra lädergrejer ofta möglar :( + att salvor, liniment och liknande fryser vintertid :mad:
Blev trött på att jämt tvätta och smörja och värma upp i hett vatten, och fixade en egen liten varm "sadelkammare" bestående av garderober (vanliga för kläder)
Satte in ett litet oljefyllt konvektorelemente, satte upp träns/sadelhängare och några hyllor för salvor och annat som också behöver lite värme. Borrade hål i ena sidan där jag kunde dra ut kontakten och borrade några mindre hål upptill i garderobens "tak" för att eventuell fukt och liknande skulle kunna ta sig ut. Satte på ett litet "lås" för att dörren skulle sitta fast ordentligt. Knäppte igång elementet på lägsta värme effekt och... det fungerade! :laugh:
Alla mina lädersaker, salvor m.m. har klarat sig utmärkt nu i två års tid! :)

Ett annat tips, om du ska tvätta bett. Släng in dem i diskmaskinen, skölj väl efter tvätt, och de är jättefina!

Jättesmutsigt eller mögligt träns/andra lädersaker? Ta loss alla delar, dosera en liten del lädersåpa (själv använder jag marseilletvål) i tvättmedelsfacket på tvättmaskinen :D in med alla delar, kör ett varv på snabbtvätten och sen är det bara att torka lite och smörja.

VARNING: Dessa två senaste tips kan dock framkalla het diskussion med eventuella män i ert hushåll :D

Håriga täcken? Har du en högtryckstvätt är detta inga problem! Häng upp dem med insidan utåt, kör med högtryckstvätten på dem och 90% av allt hår försvinner. Fungerar jättebra för mig!

Detta var vad jag kom på nu så här direkt. Vad har ni för heta tips till stallet, hagen, utrustning m.m?

ps. jag vet inte om denna tråd ligger rätt. Om inte så får någon snäll moderator flytta på den :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Blev trött på att ständigt byta vatten då det hamnade mycket skit på själva ytvattnet och alltså inte så mycket längre ner i vattenkaret i hagen. Köpte en akvariehåv för att ta bort det, funkar kanonbra. Byter vatten ofta med jämna mellanrum också och gör rent karet men tycker det är onödigt att hälla ut ett helt badkar fyllt med vatten om det endast är ytan som är "smutsig" och resten är ok.
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Om man använder dunkar även på vintern för att fylla vatten i hagen så går det utmärkt att fästa ett grimskaft i handtaget och dra dom i snön istället för skottkärra.. Förutsättning att det finns snö då..

Samma om man behöver mycket hö till en hage långt bort. Fyll en gekås påse dom STORA och dra i snön..

Kommer inte på så jättemycket mer nu...
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Funkar jättebra med durkslag på isen på vattnet på vintern med. Så man slipper byta hela=)
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

På håriga täcken funkar även en kompressor finfint - det blåser av all smuts i ett Woosch :D
Durkslag använder jag också till isen på vintern, en bärplockare funkar också bra.

Jag är rätt nöjd med min förvaring av träns, grimmor, grimskaft osv. Jag har satt en täckeshängare för boxdörr uppe i taket och hänger sakerna på såna där runda ringar med galg-ögla (vad tusan heter det? Såna som saker brukar hänga på i butik i alla fall...). Tar lite plats och är lättåtkomligt.. jag får nog ta en bild om ni inte fattar hur jag menar :)
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

På håriga täcken funkar även en kompressor finfint - det blåser av all smuts i ett Woosch :D
Durkslag använder jag också till isen på vintern, en bärplockare funkar också bra.

Jag är rätt nöjd med min förvaring av träns, grimmor, grimskaft osv. Jag har satt en täckeshängare för boxdörr uppe i taket och hänger sakerna på såna där runda ringar med galg-ögla (vad tusan heter det? Såna som saker brukar hänga på i butik i alla fall...). Tar lite plats och är lättåtkomligt.. jag får nog ta en bild om ni inte fattar hur jag menar :)
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Ikeas avfallskärl "SORTERA" är perfekt för att förvara foder i, mineraler i de små och kraftfoder i de stora. Tar liten plats och går att stapla på varandra utan att det blir bökigt att hämta maten.

Sen vill jag slå ett slag för den isolerade vattentunnan! Kostnad ca 500 kr om man köper allt nytt. Håller vattnet isfritt ner till -15 grader, blir bara en tunn hinna när det är kallare än så. Alla hästar borde ha tillgång på vatten dygnet runt även vintertid.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1210490_page0.html
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

de bästa fodertunnorna nånsin är dock dessa:
32050855.jpg

de tar liten plats och det får plats ca 1,25 säck kraft pellets :p.
locken håller undan möss och även råttorna har hållit sig undan fodret (^_^)
älskar mina tunnor och älskar att de står under diskbänken :D tar ingen extra plats och inget står på golvet och stökar ner :D

inhandlade från ett postorderföretag som sålde mycket företags saker XD kommer tyvärr inte ihåg vad de heter..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Håller med om IKEAS stapelbara "fodertunnor"!!

Vi har här hemma köpt in transportkrubbor till alla hästar som vi sätter på boxväggen genom att hänga upp på stången BYGEL som finns på IKEA, alltså en sån stång man hänger köksredskap på. Blir inte helt perfekt. Funderar på att skaffa ytterligare en så inte krubban hänger knasigt. Alt banka till krokarna på krubborna. Men så sköööönt att kunna ta ut krubborna för rengöring dagligen. Vi har nämligen både för höga o tjocka boxvägger för att hänga krubborna över kanten.
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Oj håller den stången för det verkligen? :)
Jag gjorde likadant i mitt förra stall men med en planka att hänga upp krubban på istället. Jag håller med om att det var väldigt smidigt! :)
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Nu kanske det här smörjtipset passar bättre på ridskolor, men även för oss med extremt dåligt minne

Ta några säkerhetsnålar modell större, när du plockar isär tränset sätter du en säkerhetsnål i rätt hål i sidostycket mm. Då vet du exakt hur tränset satt innan du monterade ner det.

Det här tipset fick jag av min dotter, hon har ganska bra på problemlösningar.
Som när det enda träns som passade till hackamooret var Dyon-tränset, men det hade tre remmar i sidostycket. Då löste hon det så här
img_4413-copy_195939373.jpg
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Old, TACK för tipset om "mini- sadelkammaren"!! :idea: Det är något jag ska fixa till hösten, har haft samma problem som du i alla år och är så trött på det!
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Jajemen är inga problem med stången. Håller för en busig åring som hääääänger i krubban och drar och sliter i den.
 
Sv: Vilka smarta tips har DU?

Blev trött på att ständigt byta vatten då det hamnade mycket skit på själva ytvattnet och alltså inte så mycket längre ner i vattenkaret i hagen. Köpte en akvariehåv för att ta bort det, funkar kanonbra. Byter vatten ofta med jämna mellanrum också och gör rent karet men tycker det är onödigt att hälla ut ett helt badkar fyllt med vatten om det endast är ytan som är "smutsig" och resten är ok.

En metallsil funkar också :idea: Funkar även på vintern för att få isen från vattenhinkarna (om det inte frusit allt för mycket) :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp