Vilka språk kan ni?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Som rubriken säger; Vilka språk kan ni?
Svenska antar jag att rätt många här inne kan ;), men annars då?
Och anser ni er vara bra på språken?

Eftersom att jag är TS får jag väl lov att börja :laugh:
Har svenska som modersmål, så det kan jag (såklart). Utöver det så är jag även 25% tysk, så har hört tyska under hela min uppväxt, och lärde mig då att förstå det vid tidig ålder. Läste även det på högstadiet (och läser det nu på gymnasiet också). Var dock först när jag gick i typ 7-8:an jag verkligen började använda det mer och kände mig helt bekväm med det. Idag, på gymnasiet, kan jag uttrycka mig så gott som flytande.
Engelskan är det dock "lite" :p värre med. Uttrycker mig i princip bara på "svengelska" och drar mig in i det längsta från att använda den utanför klassrummets 4 väggar...
Detta beror på att jag först började med engelska i skolan "på allvar" i 6:an (när jag även började med tyskan "på riktigt"), och att engelskans grammatik samt uttal väl inte riktigt är min grej så att säga :grin:

Så, nu är det eran tur! :D
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Utöver svenska (modersmål) talar jag engelska, vilket jag känner mig förhållandevis bekväm i.

Kan viss ryska på nivån att jag möjligen i vissa sammanhang kan kallprata ytligt, det är dock kunskaper jag gärna skulle vilja fördjupa eftersom jag gillar Rysslands kultur och folk, och gärna hade studerat i Moskva någon gång i framtiden.

Tidigare läste jag även tyska i fem år, men kan idag knappt räkna till tio på det språket. Tappade intresset helt i tonåren och språket försvann väldigt snabbt. Hade en gång i tiden också vissa kunskaper i japanska, men det försvann i takt med fascinationen för manga och anime, typ...
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Tyvärr bara svenska och engelska. Båda flytande i tal liksom skrift.
Har som mål att tala fem språk, men det går inget vidare hittills. Har glömt det mest av den franska jag pluggade på mellan- och högstadiet.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Jag minns lite franska från skolan, skulle väl inte direkt kunna hålla ett samtal men kan snappa upp lite ord. Lättare i skrift, de pratar så jäkla fort. :p

Engelska är jag rätt väl förtrogen med men har inte pratat så mycket fackengelska eller på annat professionellt sätt i tjänsten, så det är såklart enklast med vardagsprat. Pratade nästan bara engelska i två månader i somras pga utländska kollegor och roomies, det var skönt att fräscha upp och våga prata och slutligen känna sig ganska obehindrad! Dock var ingen engelskspråkig från början så det fanns ingen som kunde fylla i våra kunskapsluckor när vi pratade om tekniska prylar eller saker vi knappt visste vad de hette från början. Skulle påstå att jag är duktig på att skriva/läsa på engelska men det är ju inte som mitt modersmål direkt.

Sen är jag uppvuxen med serbokratiska men jag kan som mest snappa ur ungefär vad folk pratar om och säga lite artighetsfraser, räkna till tjugo och sjunga en barnvisa. :p
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Förutom svenska så engelska, spanska, finska och franska. De två sistnämda dock i väldigt liten utsträckning.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Pratar svenska, engelska och franska.
Min engelska är flytande med snyggt uttal(alltså utan ful svensk brytning. varierar accent beroende på vem jag pratar med) och brett ordförråd. Detta då jag pratat engelska parallellt med svenskan hemma i hela mitt liv. Slängde ur mig diverse engelska ord och fraser jämsides med de svenska redan som lillskit i början av sin språkutveckling. Varför vet jag inte, har ingen engelskspråkig släkt och mina föräldrar har aldrig "tvingat på mig" det, det är bara något som blivit.(gör det dock inte så mycket längre, annat än om jag blir riktigt arg. Låter döfånigt, men jag argumenterar mycket bättre på engelska :p)


Läste franska i skolan hela högstadiet och tyckte att det var superkul och skulle gärna fortsätta läsa franska! Blev tyvärr tvungen att hoppa av franskan nu på gymnasiet då jag blev deprimerad och började missköta skolan och helt enkelt inte klarade av det längre. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska som modersmål. Pratar engelska flytande.
Ge mig en vecka på Island och jag kan göra mig förstådd och förstå hyffsat (förstår mer än jag kan säga :p)
Kan enklare fraser på franska sen jag läste det i mellan- och högstadiet.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Jag har svenska som modersmål och talar engelska flytande. Studerade mitt kandidatprogram på engelska och har sedan dess talat engelska dagligen pga jobb, släkt samt partners. Jag och min pojkvän talar idag i princip enbart engelska, med vissa inslag av svenska och spanska. Franska förstår jag på en grundläggande nivå, så pass att jag klarar mig när jag reser men inte mer än så. Om ett par veckor börjar jag studera spanska, som jag idag bara kan väldigt lite av. Jag hoppas kunna bli flytande i spanska, med hjälp av studierna samt att jag bor i Spanien och har alla möjligheter i världen att använda mig av det jag lär mig.

Jag skulle bedöma min engelska som rätt god men med tanke på att alla svenskar gör det, och sedan talar helt vanlig basic engelska, så vågar jag inte tro för mycket om mig själv och mina kunskaper.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Jag har svenska som modersmål, känner mig bekväm med engelska i vardagen och är flytande i franska.
Med stöd av några år på gymnasiet och franskan förstår jag italienska hyfsat och spanska hjälpligt. Jag kan nog också knåpa ihop några enkla meningar på vardera språk.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska - Modersmål.
Norska - Flytande, var mitt första språk. Används dagligen.
Danska - Flytande, flyttade hit 2010 första gången. Används dagligen.
Engelska - Väldigt bra, den vanliga skolengelskan och sen hållt igång.
Turkiska - Förstår nästan allt, kan göra mig förstådd. Har pratat flytande när jag var yngre då jag bodde i Turkiet en del av min uppväxt.

Jobbar dagligen på svenska, norska och danska i både skrift och tal så de språken hålls igång. Kan utan problem växla mellan dessa.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska är mitt modersmål. Talar också flytande engelska. Kan nog klara mig hyggligt på franska och spanska. Danska och norska förstår jag "flytande" och kan prata hyfsat.
Dessutom förstår jag hyfsat många språk på basic-nivå, framförallt genom mitt jobb. Hör varje arbetsdag 10-15 språk, utöver svenska och engelska, och vissa av de som talar andra språk förstår varken svenska eller engelska så då får jag försöka förstå dem. Svårast för min del att förstå är grekiska och arabiska.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Förutom svenska så talar jag engelska obehindrat. Undviker ordet "flytande" då folk menar så väldigt olika saker med det. Jag talar med brytning men utan stakningar och har ett helt ok ordförråd. Förstår engelskspråkig film/tv/radio/skrift utan problem.

Talar även tyska. Generellt låter det bättre än vad det är :p Har såpass bra flyt och tempo när jag talar att jag kan dölja en hel del grammatiska misstag. Läser och förstår det mesta så länge det inte blir alldeles för dialektalt/fackspecifikt. I skrift är jag snäppet sämre då grammatiken blir viktigt på ett helt annat sätt. Jag har i princip lärt mig tyska på gehör så det faller sig naturligt att skriften inte är lika bra.

Sen har jag pluggat franska i en massa år och har halva släkten i Norge men de kunskaperna känns knappt lönt att nämna. Franskan för att jag glömt 99% och norskan för jag inte vågar prata längre. Förstå norska gör ju var och varannan svensk. Kan förövrigt läsa holländska helt hyffsat utan att någonsin ha lärt mig det, det är ju bara en mix av svenska, tyska och engelska :D
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Svenska, engelska
Franska kan jag läsa och förstå en del av men när jag ska försöka prata blir det mest en korsning mellan kinesiska och franska= frankinesiska:mad:
Läser, skriver (pinyin+ tecken) och pratar endel kinesiska ( dock bara mandarin)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka språk kan ni?

Förstå norska gör ju var och varannan svensk.
Jo men precis! Blir alltid lika förvånad när folk räknar upp det också :D
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Helt sant! Även om jag måste flika in att det finns en viss gradskillnad. Jag har kompisar som haft problem att förstå min mor och då talar hon med en väldigt enkel Oslodialekt :o Sen så inbillar jag mig åtminstone att jag har ett viss försprång när det kommer till de lite klurigare dialekterna, tröndersk osv. Men på det stora hela har du rätt. Bokmål i normal samtalstakt ska i regel inte vålla några svårigheter.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Fast det finns ju dialekter i Sverige som långt ifrån alla förstår, så man kan ju likställa det med det. Det finns vissa grova dialekter jag har svårt att hänga med i, men jag vill ändå påstå att jag kan svenska flytande. ;)

KL
Svenska och engelska flytande, även om jag var bättre på engelska som yngre, då jag bodde och gick i skola där ett tag. Så ja, nästan 20 år med begränsad användning har ju såklart gjort att det inte är lika bra som då och kan bli lite ringrostig emellanåt. Men får jag bara komma igång lite brukar det bli bättre efter ett tag (som i höstas, när jag spenderade några månader i Singapore och umgicks med bl.a australiensare så var engelskan betydligt bättre än den var under de dagar jag spenderade i Dublin i somras, som exempel).

Franska läste jag under några år i skolan men skulle inte påstå mer än att jag kan enklare fraser, inget jag använt alls på bra många år. Isländska kan jag förstå delar av och även förstå ungefärliga innebörden av vissa texter, men inte prata (kan dock uttala en text okej om jag får en att läsa högt, även om jag inte förstår den :p).

Tycker det är roligt med språk egentligen, men har lärt mig på tok för lite...
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Jo men när folk börjar räkna upp "förstår danska och norska" känns det mest som att man vill mjölka så mycket man bara kan, för att kunna nämna två till språk.
 
Sv: Vilka språk kan ni?

Fast det finns ju dialekter i Sverige som långt ifrån alla förstår, så man kan ju likställa det med det. Det finns vissa grova dialekter jag har svårt att hänga med i, men jag vill ändå påstå att jag kan svenska flytande. ;)

Ja, nej, jag menade inte att man måste kunna förstå alla dialekter för att anse sig kunna språket. Absolut inte. Däremot så tror jag att det är lättare att förstå dialekter om man kan språket. Jag märker det i tyskan. Ju mer "skoltyska" jag lär mig desto lättare har jag att även förstå även dialektala uttryck och accenter.

Sen finns det dialekter som mer eller mindre är sina egna språk men det var inte dem jag syftade på :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur ska man tänka runt valet inför åttan och möjlighet att läsa ytterligare ett främmande språk? Först och främst vill jag säga i...
2
Svar
39
· Visningar
2 086
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 743
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp