Hästutrustning Vilka stigläder?

Vilka stigläder föredrar ni och varför?

Gamla modellen eller nya med bara "ett läder" och spänne nere vid foten?
I plast eller läder?

På hoppsadeln vanliga läder med nylonkärna, för att det funkar bäst helt enkelt. På dressyrsadeln enkla med spännet nere vid foten, för att slippa ha så mycket under låret.

Jag föredrar webbers (T-spänne) både i hoppning och dressyr. Mycket smidigt både att korta och länga och även att byta mellan sadlar.

Vilka stigläder föredrar ni och varför?

Gamla modellen eller nya med bara "ett läder" och spänne nere vid foten?
I plast eller läder?
Jag föredrar gamla hederliga i läder, helt i läder och utan sömmar.
Visserligen töjer de sig lite efter ett tag eftersom läder inte är statiskt, men jag gillar dem ändå.
Vid behov kan man göra nya hål...

Jag älskar mina enkla/webbers/T-spänne. Ideal dressage från prestige :love:

De känns inte under låret, är superenkla att ta av och på sadeln (jag och sambon rider med olika längd).

Det är dock viktigt att de är rätt längd så spännet inte hamnar under vaden.

Jag har vanliga med nylonkärna på hoppsadeln och enkla/webbers i mjukt kalvskinn på dressyrsadeln :love: De är guld värda eftersom de är så smidiga och lätta att ta på/av.

Jag köpte nya stigbyglar härlmdagen och fick inte på mina Prestige webbers.😱 Så kommer att köpa ”vanliga” stigläder.

Jag köpte nya stigbyglar härlmdagen och fick inte på mina Prestige webbers.😱 Så kommer att köpa ”vanliga” stigläder.
De är lite tjocka men jag har fått på dem överallt med lite vilja.

Testa att fästa ett snöre i stiglädret, genom stigbygelns ögla, och knyt fast i något, dra sedan på stigbygeln med våld, det är ju själva änden som är tjock. Använd såpa! Och se för guds skull till att de hamnar åt rätt håll :laugh:

Gillanden: Sar
Jag har vanliga stigläder på båda sadlarna. Har aldrig störts över att de känns tjocka, och är nog lite för snål för att köpa dyrare varianter.

Hästar nu

• Annonsera mera V
  • Lucern nu i hökrisen
  • Grovfoder

Övrigt nu

Dagbok

• Besvikelse

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Sök på Bukefalos med Google

Rekommenderas av Google: