Vilka täcken funkar bäst i höst vinter?

dreamhorse

Trådstartare
Behöver fylla på täckesgarderoben och undrar vilka täcken som funkar bäst till hösten och vintern? Är ett fullblod som är lite tunn mvh Martina
 
hösten är blöt, bra och tåliga regntäcken som pallar väta, och även att gnuggad i lera.
Vintern med snö sliter inte lika hårt på yttermaterialet, där vill man ha smidiga men varma täcken.

Så ska du investera i ett bättre täcke, välj ett regntäcke. Det kan du ha som skaltäcke över andra innertäcken/liners.

Hur tjocka - beror på. Jag har 0g, 200g som bastäcken, några liners, nåt enstaka tjockare men används så sällan.
 
När det är riktigt "höstruskigt" så tycker jag att ett regntäcke med 50 g foder är optimalt, men än så länge helt ofodrat (om man ens behöver något). Jag har sedan 150 g som övergångstäcke och 200 eller 300 g på vintern. Jag vill inte ha dubbla täcken på min häst så har aldrig något innetäcke under. Hur tjockt täcke man behöver på vintern beror förstås på var man bor och hur mycket ens häst behöver täckas för att inte bli kall.
 
hur mycket ens häst behöver täckas för att inte bli kall.

Just detta är viktigt. Så snart det blir +10 och regn behöver min florsockerhäst 100g täcke m hals för att inte frysa, runt +5 200g m hals. Jämfört med Tant som aldrig behövde mer än 200g utan hals under hela hennes livstid. Oavsett väder. Tant klipptes också i större utsträckning men det verkar inte ha påverkat henne så mkt.
 
Jag tycker att man bör satsa på ett regntäcke av bra kvalitet som verkligen håller torrt. Det kan man även slänga över innetäcken vid behov.

På vintern har min helklippta häst 350 g eller, om det är riktigt ruskigt, 550 g. Det är väldigt individuellt hur mycket en häst fryser! Jag har lärt mig att det är så han mår bäst :) Oftast är regn och blåst värre än kyla, och jag bor där det ofta är runt nollan, blåser och spöregnar på tvären...
 
Beror ju helt på hur hästen hålls, om den fryser lätt osv osv.

Mina är oklippta och går än så länge nakna, dygnet runt, nattetid är det nog neråt +5 som kallast vissa nätter. Har ofodrat regntäcke om det är mycket regn, gillar Horseware.

När stora blir klippt får hon ha regntäcke om det är runt 10 grader eller kallare dagtid (eller mycket regn), ca 100 g om det är runt 5 och "rått", och så varmare om det är ännu kallare då. Som kallast i vintras, då var det typ -20 dagtid, hade hon nog 200 + 300 (med 150 g hals) några dagar. Men vintertäcken behöver i min erfarenhet inte vara lika slitstarka och vattentäta som regntäcken, det blir mindre belastning på dem med kyla och snö än ihållande regn.
 
Jag har allt mellan ofodrat upp till 200gr, jag gillar shires täcken. Otroligt tåliiga och bra passform. Satsa på täcken som håller väta, jag upplever att man behöver fler regntäcken än vintertäcken.

Jag har 2st tunna regntäcken, 2st 100gr täcken för att kunna byta av vid flera dagars regnandet, men har bara ett 150gr respektive 200gr.
Som sagt, satsa på kvalite och flera regntäcken at byta av med:)
 
Det beror på hur hästen håll. Står den på lösdrift? Kallstall? isolerat stall?

Min står i varmstall. Har innetäcken på 0-350 gram, och utetäcken på 0-200gram. Så som mest har hon 550gram på sig utomhus när hon är helklippt.

De hästar jag haft i utebox har haft varma innetäcken inomhus och ordentliga skaltäcken ovanpå det när de varit utomhus.
 
Jag har aldrig förstått behovet av flera likadana täcken, jag använder bara Horseware Rambo.

Min pålle spårklipps på vintern och har täcke om det blåser ollonborre eller regnar, annars går han utan. Antal gram beror på temperaturen.

Han har summer series, 100 g och 250 g vari layer. 3 st täcken, endast. Det klarar han sig utmärkt med. 100 gram används mest.
 
Jag har aldrig förstått behovet av flera likadana täcken, jag använder bara Horseware Rambo.

Min pålle spårklipps på vintern och har täcke om det blåser ollonborre eller regnar, annars går han utan. Antal gram beror på temperaturen.

Han har summer series, 100 g och 250 g vari layer. 3 st täcken, endast. Det klarar han sig utmärkt med. 100 gram används mest.

Jag har helst dubbelt av de utetäcken som används mest (regn och ca 100 g), framförallt för att om det är fullt med blöta täcken hinner de inte torka över natten. Men använder man sällan täcken, och kanske har bättre torkmöjligheter, så klarar man sig säkert på rätt få!
När jag var liten och ponnyerna bodde på (bra) lösdrift hade de nog typ två utetäcken var, och det gick ju bra.
 
Har nästan bara horseware rambo. Tycker om wug . Favorittäcket är ofodrat rambo wug . Just nu är hästen naken då det blev varmare igen men när det är ostadigt tycker jag kombination flug / regn funkar bra. Har ett Haglunds som är jättebra.
 
Jag kör endast Horseware sedan många långa år. Har flest Amigo men även några Rambo.

Har flest , och även dubbla uppsättningar av tunnare täcken - 0, 50, 100 och 150 g.
Min häst har sällan på sig mer än 200g någonsin med de milda vintrar vi haft senare åren. Undviker helst dubbla täcken.
Fullblod, lättfödda, ej frusen, filtklipps ”högt” - dvs lämnar bara en oklippt remsa över rygg, länd, kors. Varmstall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 215
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 379
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 804
Senast: blayenka
·
Utrustning Hej alla glada! :) Jag har letat i veckor efter den perfekta stalljackan/jackor för höst och vinter. Men har hittills inte hittat...
2
Svar
28
· Visningar
1 975
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp