Vilka täcken rider ni med?

Aquakatt

Trådstartare
Halloj! :D

Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på att det vore intressant att höra vad ni har för länd/ridtäcke? Är hästen klippt? Dubbla täcken?

Börjar väl själv (helklippt häst):
Ska jag trimma i manegen och det är några plusgrader (sig över 5°) Har jag en yllefilt över sadel och hästens rumpa under framskrittningen. Den åker av i samband med att jag börjar trava / galoppera och sedan på igen när det är dags för avskrittning.
Favoriten annars är ett teddyfodrat ländtäcke i bävernylon. Det känns tjockt och gosiga o ligger väl på plats. Även om det inte är regntätt tar det ett tag vid regn innan det blir blött igenom.
Vid mörker har jag ett rambo night rider, 50 g. Tycker det räcker med enbart det om det inte är för kallt (säg över 5 grader). Vid kallare lägger jag mias-täcket under.
Har även något sånt där "vanligt" med tunnt vattenavstötande yttermaterial och fleece på insidan, men upplever att de dels blåser upp enkelt (borde bli kallt?) och i allmänhet känns väldigt tunna.

Hur tänker ni? :D
 
Jag brukar rida med ett ridtäcke i ull vid uppehåll. Vid nederbörd brukar det bli ett skrittmaskinstäcke som då går över sadeln etc också. Har inte ridhus. Hästen är helklippt för nån månad sen. Rider med täcke från 10+ och neråt kanske?
När jag hade ridhus på gården brukade jag rida med ett ulltäcke, typ Rambo, alltså inget ridtäcke utan ett fullstort, som jag la ifrån mig efter framridning som du gör. :)
 
Har ett fleecefodrat ländtäcke, tål hur mycket regn som helst. Bästa köp jag gjort, kostade inte mycket heller. :love:
Var förra året, när han var helklippt, sugen på att skaffa ett ländtäcke i ylle. Men det regnar/snöar alltid ändå så ser ingen mening med det:D
Är sugen på att skaffa en ridfilt men tänker samtidigt att jag behöver den inte heller, jag rider alltid ute så vill ha något som tål ev väta. :)
 
Jag har ett ländtäcke i ganska tjock ull. Jag rider med det både när det regnar och snöar, det blir bara blött på ytan, och även om det skulle ösa ner så mycket att det går igenom så värmer det ändå.
På mig själv har jag ridregnrock vid mycket regn, annars ridkjol.
Jag tycker att ylletäcke är överlägset bäst, det har en tyngd så att det ligger kvar även när det blåser och ger inga elektriska stötar, och är lätt att hålla rent.
 
Har en väldigt tunnpälsad Fröken så hon är inte klippt (än i alla fall)

Varierar mellan ett tungt skritttäcke i ylle eller ett vattentätt ländtäcke fodrat med teddy. Över har jag tunna reflexländtäcken om det behövs. Värmer upp med täcke, tar sedan av.

Såg en riktigt otäck olycka där ryttaren satt med ett täcke 'över benen'. Skulle därför aldrig våga rida så.
 
Min pålle är oklippt och rids utan något täcke alls om det inte blir neråt 20 minusgrader. I år fick jag tag på ett tunt reflextäcke från Shires som används vid mörker. Sååå glad för det, det är nästan omöjligt att hitta Ländtäcken som inte adderar någon värme.
 
Har helklippt nordis, som trots klippning har kvar en tjock "underull". Vilket gör att han fryser sällan. Har endast täcke vid nederbörd eller vid mörker. Är dessutom lat så har löst det med att ha två reflextäcken med olika tjocklek. Alltid torr och alltid synlig :D
 
Jag filtklipper mina, alltså lämnar benen, över ryggen och rumpan. Då slipper vi tjocka ridtäcken/utetäcken och blir inte en köldchock för hästen när man tar av täcket, utan hästen kan reglera värmen lite mer själv. Har lösdrift och inte tillgång till ridhus. Använder dock ofodrat vattentätt reflexskrittäcke vid uteritt.
Islänningen svettas dock mycket trots denna klippning även att jag helklippte honom de första två gångerna så pälsen över rumpan inte är heltjock.
 
Halloj! :D

Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på att det vore intressant att höra vad ni har för länd/ridtäcke? Är hästen klippt? Dubbla täcken?

Hur tänker ni? :D

Min häst har alldeles av sig själv nästan ingen päls så jag brukar rida med det täcke den har i hagen, förutsatt att jag tänkt rida barbacka alltså :D Annars har jag inget täcke täcke när jag rider, är dessutom alltid krångligt att få dem att sitta bra med westernsadel.
 
jag har lite av varje :) beroende på vad vi ska göra och vädret. men har fleece ländtäcke, fleeece fodrat regnländtäcke, fleece skritttäcke, ull skritttäcke, fleece galopptäcke och ull filt som används som galopptäcke.
dvs 2 av varje nästan :) ull används vid regn och kallt och fleece när det är finare väder.
storhästen var alltid oklippt på rumpan men har känslig rygg och klen päls, sen red vi alltid ute i ur och skur så ländtäcke åkte oftast på åtminstone under fram och avskrittning.

lilla fjordisen nu behöver varken täcke eller ländtäcke, skulle vara om han börjar svettas kopiöst vid ridning och behövde klippas mer.
 
Helklippt. Dock varm i sig själv och svettas lätt. Inget ridtäcke vid plusgrader och uppehåll. Alt ett ofodrat jättetunt ej värmande reflextäcke.

Kring nollan så ett väldigt tunt i nån ullmix.

Kallt, då åker tjocka fleece på. Endera Rambo deluxe eller ett lika tjockt Glen gordon.

Har även två regntäta, ett tunt fleecefodrat ländtäcke och ett lite tjockare fodrat Bucas skrittäcke. Men använder bara de om det vräker ner snö eller regn.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker att det är svårt att hitta täcken som passar och sitter bra på just islandshästar. Ofta är täckena anpassade efter taniga...
Svar
0
· Visningar
1 048
Senast: Gullan86
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
5 998
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp