Vilka träd är skadliga för hästar?

Cyllene

Trådstartare
Har vi någon som vet hur det ser ut med olika trädsorter och hästar?

Vi har tagit ner en mängd träd i trädgården (mest fruktträd) och funderar på att dra ut en del stora grenar i hagarna då vi har otroligt platta tråkiga hagar. Jag vill dock inte förgifta djuren, så har nån koll är jag tacksam för hjälp!
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Fruktträd är ingen fara att ge till häst.

Dom träd man ska vara försiktig med i hästsammanhang är framförallt Idegran (ser ut som en stor buske med mjuka barr på och får röda bär som ser ut som lingon) den är extremt giftig även i små doser.
Ekollon är inte bra för hästar att äta men eken i sig får dom inga problem av att gnaga i sig.
Vet inte om det är samma med kastanjer, kanske någon annan som vet?
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Fruktträd är ingen fara att ge till häst.

Dom träd man ska vara försiktig med i hästsammanhang är framförallt Idegran (ser ut som en stor buske med mjuka barr på och får röda bär som ser ut som lingon) den är extremt giftig även i små doser.
Ekollon är inte bra för hästar att äta men eken i sig får dom inga problem av att gnaga i sig.
Vet inte om det är samma med kastanjer, kanske någon annan som vet?

De skall absolut INTE äta ek i någon form då alla delarna på ek (löv, bark osv) är lika giftiga som ekollonen.

Kastanjerna är giftiga men jag vet faktiskt inte om löv och bark är det, men med min erfarenhet av kastanjförgiftning hade jag inte chansat.

Så ek, kastanj och idegran är inget att släpa ut i hästhage precis. Gullregn likaså. I övrigt skall jag erkänna att jag är riktigt kass på vilka träd som är giftiga eller ej (därav att jag fick lära mig den hårda vägen att kastanj är det).
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

ek är visst giftigt! bladen och barken innehåller visserligen inte lika mkt gift som nötterna, men tillräckligt för att förgifta en häst.. sen brukar dom få smak för eken och vräker i sig. min gammla häst brukade gå omkring och leta efter nedfalna ekblad som blåsit in i hans hage...

fruktträd bör inte vara farligt att ge. dock tycker inte hästar om gammla mossiga stammer utan vill ha någorlunda friska skott.:)
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Brukar och brukar vet jag inte om jag vill säga. Vår hage är full av ekar. Eftersom det finns gott om gräs så har aldrig någon häst under tjugo års tid fått smak för ekarna.
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

det är när dom först börjat smaka på eken. giftet den innehåller är beroendeframkallande.

fattar dock inte hur du vågar ha ekar i hagen, gräs eller ej. :eek: när som helst kan dina hästar börja mumsa i sig ek. var väl förra året som en flock fjordingar dog i norge, dom hade ätit ek... som i ditt fall hade dessa hästar stått i samma hage i många år och det hade aldrig varit problem tidigare. tills en dag när alla låg döda. :crazy:
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Är inte järnek också dödligt giftigt? Det är väl i och för sig inte särskilt vanligt förekommande i Sverige men jag har för mig att en häst i en av ponnyböckerna som jag läste som barn dog efter att ha ätit järnek (en av systrarna Pullein-Thompsons böcker, om jag inte minns fel). Det kan ju dock vara lite poetisk frihet som författaren har tagit sig - någon som vet?
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Vi hade en stor ek där vi hyrde in hästarna förr, vi krattade upp ekollonen så gott i livet vi orkade. Hade dock en cponnykorsning som åt snabbare än vi plockade, även en nordsvensk, newforest och en travare. Dom fick i sig åtskilliga mängder ekollon varje år men peppar peppar så blev aldrig någon dålig på något sätt. men vi kanske bara hade tur:crazy:
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Druvfläder, sommarfläder och benved/try är exempel på fler giftiga träd som inte är helt ovanliga i trädgårdar.
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Jag känner en som har en hel flock nordsvenskar som äter ekollon.
Och dom har aldrig blivit sjuka, så det är nog olika hur man tål dom eller inte.
Men jag skulle aldrig våga chansa..
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Jag känner en som har en hel flock nordsvenskar som äter ekollon.
Och dom har aldrig blivit sjuka, så det är nog olika hur man tål dom eller inte.
Men jag skulle aldrig våga chansa..

Och de har tagit blodprov för att se levervärdena ? Leverskador är lömska saker behöver inte visa ett spår förrän det är försent att göra någonting. Så är det tex vid ståndsförgiftning som precis som ekollon angriper levern.
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Märkligt nog verkar det som om en del tål det bättre än andra. Jag har hört talas om hästar som ätit ekollon i hela sitt liv. Jag har dock aldrig sett någon av våra ens titta åt ekarna.
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Vi hade en stor ek där vi hyrde in hästarna förr, vi krattade upp ekollonen så gott i livet vi orkade. Hade dock en cponnykorsning som åt snabbare än vi plockade, även en nordsvensk, newforest och en travare. Dom fick i sig åtskilliga mängder ekollon varje år men peppar peppar så blev aldrig någon dålig på något sätt. men vi kanske bara hade tur:crazy:

Hästarna får lever förgiftning men det kan ta flera år innan man märker att hästarna är synbart påverkade=ungefär som en alkoholist det kan ta ett tag innan kroppen inte orkar mer......

Allt på eken är giftigt från bark,nötter,blad till rötter....
Sedan finns det hästar som får akut förgiftning och dör inom ett par timmar till ett par dagar pga ekollona.....
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Gäller detta enbart hästar? Har aldrig hört talas om att ek skulle vara giftigt för några andra djur. Ek är ju jätte vanligt i gamla hagmarker och betesmiljö.

Det kan väl inte vara jätte vanligt att hästar äter bark från ek eller? Och löv?
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Vet inte hur det är på kor och liknande betes djur.

Men hästar gillar verkligen ek om det inte finns annat grönt att äta....

Bladen och senare ollonen på hösten är mumma...:crazy:
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

*puttar upp*
Låter ju kul. Vi har världens underbaraste kuperade hage som är bom-full av ekar! Att såga ner dem är ju inte att tala om, där måste ju vara över 100 stycken ekar. Ca 0,5 hektar som man inte kan använda alls då, med andra ord.
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

puttar och undrar lite om EN.. är dom giftiga? de är blåa bär på den
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

min häst har ätit eklöv flera gånger =S
hon har dock ingen ek i hagen, utan har smaskat i sig på ridturen. hur pass farligt kan det vara?
det låter konstigt att hästar kan vräka i sig av något som är jättegiftigt, någon koll vad man kan och inte kan äta måste man vel ha i vilt tillstånd? eller är jag helt ute och cyklar nu...?
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

Kl

Jag plockar upp denna gamla tråden för att kolla om det är någon som vet om silvergran är giftig?

Jag ska göra en sommar hage och upptäckte att det finns två silvergranar där jag tänkte göra den.. Så ska jag undvika dem eller vad trorni?
 
Sv: Vilka träd är skadliga för hästar?

kl

Mina hästar lever uppenbarligen farligt, då jag har gott om ek i mina hagar. De äter också gärna blad från kastanjen på våren.

Det finns säkert hästar som inte tål ek och kastanj, det betvivlar jag inte, men de allra flesta har inga problem. Förutsatt att hagarna är vettiga i övrigt, naturligtvis. Stängslar man en sjukhage runt en ek tex, så är det ju inte svårt att räkna ut vad hästen kommer att sysselsätta sig med...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 757
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 462
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp