Vilka tyglar har bäst grepp när de är blöta?

__sofia__

Trådstartare
Nu när det är höst med mer nederbörd så märkte jag en regning dag att mina tyglar blev lite hala att hålla i. Jag har också märkt det tidgare på någon av ridskolans hästar, att tyglarna blev ganska hala när hästen/mina händer blev svettiga.

Jag gillar mina tyglar till vardags men funderar på om jag skulle ha ett par extra för de tillfällen jag ska rida och det regnar, eller om jag ska rida ett pass då jag räknar med att min häst kommer att bli rejält svettig.

Så, vilka tyglar tycker ni ger bäst grepp när de är blöta?
 
Jag har ett par tunna med läder på ena sidan och gummi på andra sidan, det tycker jag fungerar väldigt bra. De i ren gummi och vävribbstyglarna jag har blir mycket halare vid regn.
 
Det verkar alltså som om jag får hålla koll efter ett par gummivävtyglar nästa gång jag är och handlar i en hästaffär :D
 
GUmmityglar med stroppar är de jag har och gillar bäst.
Alltid haft bra grepp och lättare att se när de behöver bytas ut.
 
Jag gillar inte alls gummiväven men tycker vanliga gummityglar eller vissa biothane-varianter har väldigt bra grepp när de är blöta. De senare har jag visserligen bara som tömmar och inre tyglar men de är suveräna när det regnar.
 
Jag gillar gummiväv när det regnar, tycker inte om tyglar med gummiöverdrag eftersom de blir så tjocka och tunga. Tycker det stör känslan. Rider med lädertyglar annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 782
Senast: Gimlan
·
Utrustning Nu är ju hösten på gång (i alla fall här) och med den mer regn, lera och mörker. Vad är era bästa tips för att man ska hålla sig helt...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Fazeem
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp