Vilka växter har hon köpt?!

Red_Chili

Trådstartare
Min mor är lite rolig. För ett tag sedan köpte hon plantskott av en vän till en vän. Vid köpet hade hon koll på vad det var för sorter, men nu är allt bortglömt och vi kan för lite för att förstå något. Sååå, buke, help! :D

Den här trodde vi först var en chili, men bladen är mycket större än på de tydliga chiliplantor som finns här och den där frukten som dykt upp är ju så STOR!
221182408_558824698631719_8902148033321684026_n.jpg


Den andra trodde vi skulle ge någon typ av frukt eller så, men den vill bara vara lång/hög med stora blad.
221920553_365452104949356_8262747631950536135_n.jpg


Sedan har vi en chili till vänster och en... vadå till höger?
222551430_410108637069621_3450087582302397317_n.jpg


Sista saken är den längst till vänster här. Den gillar att klättra, gärna in i tomaterna som den står bredvid :cool:
220251219_357390955799620_8373950379007663658_n.jpg
 
Jag tror absolut att första bilden kan vara en chili, alternativt paprika. Chiliplantor kan ha ganska varierande utseende beroende på sort och frukterna kan variera i storlek de med. Lite svårt att avgöra hur stor frukten på bilden är. :)
 
Jag tror absolut att första bilden kan vara en chili, alternativt paprika. Chiliplantor kan ha ganska varierande utseende beroende på sort och frukterna kan variera i storlek de med. Lite svårt att avgöra hur stor frukten på bilden är. :)
Ah, ok! Paprika känns det inte som, fast å andra sidan kan ju formen på dem också variera... Frukten är i nuläget ca 7cm lång (mätte precis med måttband :D ).
 
Sista funderar jag på om det skulle kunna vara en sötpotatis? Bladformen liknar min sötpotatis tycker jag och den klättrar gärna om den får möjlighet.
Hahaha, oj, i så fall känns det som om vi borde ordna en större kruka till den :rofl: Min mor började försöka odla sötpotatis förut när en hon köpt blev liggande för länge och fick gröna spröt, men jag minns tyvärr inte hur bladen eller så kom att se ut...
 
Paprika (chili)
? (Är det en klängväxt eller har den bara dragit iväg för att den står för mörkt?)
Stockros (blommar nästa år, beter sig därefter som perenn/frösår sig)
Ipomea?
 
Hahaha, oj, i så fall känns det som om vi borde ordna en större kruka till den :rofl: Min mor började försöka odla sötpotatis förut när en hon köpt blev liggande för länge och fick gröna spröt, men jag minns tyvärr inte hur bladen eller så kom att se ut...
Är det sötpotatis/ipomea så är det skotten/sticklingar man odlar för att få ny sötpotatis. För att kunna sätta nya knölar vill de växa längs jorden, rankorna rotar sig längs med, efterhand och där utvecklas nya knölar. Men den är ju fin att odla som blomma/bladväxt också :)
 
Är det sötpotatis/ipomea så är det skotten/sticklingar man odlar för att få ny sötpotatis. För att kunna sätta nya knölar vill de växa längs jorden, rankorna rotar sig längs med, efterhand och där utvecklas nya knölar. Men den är ju fin att odla som blomma/bladväxt också :)
Hade ingen aning om att sötpotatis hör till släktet Ipomea. (Har aldrig funderat på det i o f). Jag har vissa år odlat massa olika sorters Ipomea i olika färger, men då förstås för blommornas skull (blomman för dagen). Hur ser blommorna på sötpotatis ut? Är de dekorativa? Kan den övervintra ute? Massor med frågor som bottnar i att jag funderar på om det skulle kunna passa i min potager?
 
Hade ingen aning om att sötpotatis hör till släktet Ipomea. (Har aldrig funderat på det i o f). Jag har vissa år odlat massa olika sorters Ipomea i olika färger, men då förstås för blommornas skull (blomman för dagen). Hur ser blommorna på sötpotatis ut? Är de dekorativa? Kan den övervintra ute? Massor med frågor som bottnar i att jag funderar på om det skulle kunna passa i min potager?
Ja, Ipomoea batatas ska vara sötpotatis :) dvs ingen potatissläkting eller så. Jag är ingen expert alls men det jag kan har jag lärt mig av en odlarvän. Även den säljs såvitt jag vet som sommarblomma/prydnad, skulle tro blomman är ganska lik sina släktingar. Övervintra ute -tror det är svårt (omöjligt? I Sverige), den vill iallafall ha mycket värme för att trivas och utveckla knölar.
 
Ja, Ipomoea batatas ska vara sötpotatis :) dvs ingen potatissläkting eller så. Jag är ingen expert alls men det jag kan har jag lärt mig av en odlarvän. Även den säljs såvitt jag vet som sommarblomma/prydnad, skulle tro blomman är ganska lik sina släktingar. Övervintra ute -tror det är svårt (omöjligt? I Sverige), den vill iallafall ha mycket värme för att trivas och utveckla knölar.
Men då skulle man i a f kunna driva upp inne och plantera ut över sommaren? Det mesta i en potager är ju sommarblommor. (Gjorde misstaget att plantera en salvia för ett eller ett par år sedan, den hotas nu av utvisning eftersom den brer ut sig så)
 
Paprika (chili)
? (Är det en klängväxt eller har den bara dragit iväg för att den står för mörkt?)
Stockros (blommar nästa år, beter sig därefter som perenn/frösår sig)
Ipomea?
Jag trooor att 2an dragit iväg för att den har liten kruka och sådär? Den verkar inte vara speciellt benägen att klättra egentligen, fastnar tex inte alls i den konstiga blompinnen som den fått.
 

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 141
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp