Vilka visor gillar ni?

Takire

Trådstartare
Jag gillar visor. Det är nog min favoritgenre vad gäller musik. Av flera anledningar, men kanske främst att det ofta är en riktig berättelse i visan.

Jag tycker om t.ex. Visa vid vindens ängar och Strövtåg i hembygden. Gillar flera låtar av Allan Edwall också.
 
Jag gillar visor. Det är nog min favoritgenre vad gäller musik. Av flera anledningar, men kanske främst att det ofta är en riktig berättelse i visan.

Jag tycker om t.ex. Visa vid vindens ängar och Strövtåg i hembygden. Gillar flera låtar av Allan Edwall också.

Älskar visor och lyssnar eller spelar själv gärna visor av Olle Adolphsson, Cornelis Vreesvijk och Fred Åkerström.

Nu är det gott att leva, Grimasch om morgonen, Labans döttrar, Brooklandsvägen - för att nämna några favoriter.
 
Oj vilken kul tråd! Jag älskar visor:love:
Min sons far är mycket duktig vistolkare och även sambon spelar på både gitarr och piano. Jag ska försöka att inte spama sönder tråden 🤪

Jag tycker mycket om Dan Anderssontolkningar. Sen finns det massor som är bra av Cornelis, Fred Åkerström, Stefan Anderssons, Björn Afzelius, Rikard Wolf, Totta Näslund och så nyligen bortgångna Jack Vreesvijk som jag tycker är en mycket bättre version än sin far som vismusikant.

Sen är jag svag för en del Norska visor. Tycker Norskan blir så vacker i visor. VAMP har gjort en del fina och för att inte tala om Hellbilles " Den finaste eg veit" :heart
 
Här är ett gäng av mina favoriter. Många av visorna finns olika tolkningar på så jag listar dem som jag i de fallen tycker tolkar dem bäst och som finns på spotify om man vill lyssna. Vet inte hur man länkar, om det ens går.

Av längtan till dig- Åsa Jinder
Sommarkort- Cornelis
Jag ger dig min morgon- Cajsa-Stina Åkerström
Tir N'a Noir- Vamp
Älska mig nu- Björn Afzelius
Gunnar Vägman- Östen med resten
Fattig Bonddräng- Tommy Körberg
Veronica- Cornelis
Precis som du vill- Jens Hult
Bröllopsvals- Stefan Andersson
Kosters Klippor- Totta Näslund och Josefin Nilson
Babyland- Cornelis V
Märk hur vår skugga- Imperiet
I hennes sovrum- Imperiet
Esmeralda- Jack Vreeswijk
No. 90 Kleist- Stefan Andersson
Kvinnan jag drömmer om- Rikard Wolff
Saskia- Cornelis V
Skurkar och Baroner- Jack Vreeswijk
Felicia Adjö- Cornelis
Det finast eg veit- Hellbillies
13 Humler- Vamp
Sång till friheten- Björn Afzelius
En sångarsaga- Mando Diao
 
Jag älskar Evert Taube också ... fastän hans texter inte alltid är feministiska, om man så säger...! ;) Sjösala vals, Sjösalavår (den lärde jag mig utantill, liksom Fritjof i Arkadien! Sjöng dem för min dotter när hon var liten, de är hela berättelser!)

Åh, visor, det finns en sån SKATT av visor!! Torstein Bergman tolkar Dan Andersson - lite melankoliska kanske men ändå vackra. Göran Fristorp - när gässen flytta! Det vackraste - Cecilia Vennersten; den spelade vi på dotterns dop. Listan kan göras oändlig. :heart

Kom på en till som jag älskar: Visa i Molom, Alf Hambe!
 
Allan Edvall är min favorit, både som vissångare och skådespelare.
Jag skulle gärna vilja träffa Allan Edwall även om han varit död sedan 1997 🙄. Gillar honom också som skådespelare även om jag mest sett honom i Astrid Lindgren-filmer. Men han gör sina roller väldigt bra där förstås :).
 
Har du visor min vän, sjung dem nu!
För nu är tiden då visor ska sjungas
Och den som ska sjunga är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om de sånger som aldrig blir sjungna!
Så tala inte om visor med mig.
Låt visorna tala för dig.

Vill du älska min vän, gör det nu!
För nu är tiden för kärlek inne
Och den som ska älska är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om den längtan som aldrig har vågat!
Så tala inte om kärleken.
Låt kärleken tala min vän.

Vill du leva ditt liv, gör det nu!
För nu är tiden då ditt liv ska levas
Och den som ska leva är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Vem bryr sig då om vad du drömde och ville?
Så vänta inte på någonting sen.
Det är nu du ska leva min vän!

(Jag gillar Börge Rings version bäst)
 
Tack för musiktipset, jag står nu här och viker tvätt till "visst är det bättre men int är det bra..." :D
Jag hade lite glömt bort hur mycket jag fatiskt tycker om de härliga, rakt på sak, och ibland ganska krassa texterna.
 
Åh jag älskar också visor. Är uppvuxen med en pappa som alltid varit gängets trubadur, där ingick förstås en hel del visor i min musikaliska uppfostran :D kan verkligen inte välja någon särskild, de allra flesta visor är så himla mysiga att sjunga.
 
Gillar en hel del visor, pappa och en farbror spelade mycket gitarr och sjöng när jag var yngre.
Spontant kommer jag på Sjösala vals, En kväll i juni, Köppäbävisan och Så lunka vi så småningom. Främst för att jag har bra minnen kopplade till dem.
Och Astrid Lindgrens visor som Mio min Mio och Fattig bonddräng.
 
"Det var om aftonen...", vilka var det som sjöng den? Minns att jag älskade den, ska leta fram den igen.....
Du store TID! Det var Hootenanny Singers som sjöng den först!!! Björn Ulvaeus´ gäng innan ABBA!

Fast jag minns mest den som sjöngs av Small Town Singers! (Jag fick googla lite...)

Och jag hade missat att det var Dan Andersson som skrev dikten! :heart
 
Har du visor min vän, sjung dem nu!
För nu är tiden då visor ska sjungas
Och den som ska sjunga är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om de sånger som aldrig blir sjungna!
Så tala inte om visor med mig.
Låt visorna tala för dig.

Vill du älska min vän, gör det nu!
För nu är tiden för kärlek inne
Och den som ska älska är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om den längtan som aldrig har vågat!
Så tala inte om kärleken.
Låt kärleken tala min vän.

Vill du leva ditt liv, gör det nu!
För nu är tiden då ditt liv ska levas
Och den som ska leva är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Vem bryr sig då om vad du drömde och ville?
Så vänta inte på någonting sen.
Det är nu du ska leva min vän!

(Jag gillar Börge Rings version bäst)
När jag läste rubriken var det den första som kom upp i huvudet. Vacker, lite melankolisk och rolig att sjunga (i körarr). Lyssna på den här jazzversionen ...
Annars är väl de flesta favoriterna redan valda. Dan Andersson står högt på min lista.
 
Senast ändrad:
De här två får mig att bryta ihop:



Den första eftersom jag spelade den konstant när jag jobbade i Norge och väntade på att få höra att pappa dött... visan kändes så rätt, även om det inte var jag som lämnade utan min far 💔

Den andra har spelats på alla begravningar jag varit på på min mors sida (vi är tämligen röda proletärer på den sidan). En av verserna är inte ovanlig i dödsannonsen heller (tex valde jag den till min mors annons).
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 827
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 662
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp