Bukefalos 28 år!

Vilken A-kassa?

jerseyko

Trådstartare
Jag skickade in en ansökan om inträde i a-kassan igen, men jag har inte rätt till medlemsskap i a-kassan för jag är föräldraledig!

Någon a-kassa måste det ju finnas! Eller är de bara å bita i de sura äpplet för jag inte först nu fått info om att man inte behöver vara med i faket oxå?

Var medlem i fack + a-kassa, gick ur januari 07, både pga den otroligt höga höjningen på fackavgiften och för facket motarbetade vårt arbetslag.


Jag ska if testa och skicka in en omprövning, jag är ju tillsvidare anställd så mitt jobb finns ju kvar. Men tycker de är dåligt att man inte får vara med i a-kassan för man är föräldraledig.

"Medlemskap får dock beviljas endast den som under en sammanhängande period av fem veckor under minst fyra veckor har förvärvsarbetat i genomsnitt 17 timmar per vecka, och fortfarande arbetar i minst den omfattningen"
 
Sv: Vilken A-kassa?

Alla akasssor har samma regler. Min kompis fick inte gå med i någon akassa heller pga av att hon arbetstränar = räknas som arbetslös. Man måste arbeta för att få inträde. Vilket jag tycker är skitdumt. För ett medlemsskap borde man ju kunna få, förmånerna ( dvs kunna stämpla) ska ju grunda sig på om man uppfyller arbetsvillkorena. Bara för jag är medlem så betyder det ju inte jag kan stämpla.
 
Sv: Vilken A-kassa?

Varför gick du ur a-kassan :o. Facket kan jag förstå, men a-kassan- den klarar man ju sig inte utan..
Själv försöker jag BYTA a-kassa nu under föräldraledigheten, men se det går inte heller! Men byta fackförbund gick bra (dom har börjat varsla folk på jobbet, känns viktigt att tillhöra rätt förbund).
 
Sv: Vilken A-kassa?

För jag visste inte då att jag bara kunde skrivit ett brev till facket och begärt urträde där.

A-kassan har jag aldrig haft problem med under de 2 månader jag var arbetslös.

Får väl jobba 17 timmar i 5 veckor och söka inträde å sen fortsätta va föräldraledig efter 1 vecka. Kan de säga nått då? Jag tänker i alla fall fortsätta överklaga tills jag inte har råd å köpa frimärken längre :angel:

Precis lika korkat som deras 20 års gräns för ersättning!
 
Sv: Vilken A-kassa?

Du måste jobba heltid för att få heltidsersättning, tänk på det!
Hur gungerar det med medlemsvilkoret då, man ska ju ha varit medlem i 1 år för att få ersättning? (Kan vara ändrat, jag är inte uppdaterad)
 
Sv: Vilken A-kassa?

Då är det igentligen ingen idé alls för de spelar ingen roll om jag redan vart medlem i flera år för jag får ändå ingen ersättning om jag skulle bli arbetslös som föräldraledig?
 
Sv: Vilken A-kassa?

Du kan inte bli arbetslös som föräldraledig däremot när du går tillbaka på ditt jobb.
 
Sv: Vilken A-kassa?

alltså spelar det roll om du varit medlem i flera år - så fort du går tillbaka på ditt jobb så räknas du med dvs åren räknas. Men du har ju inga år då du gått ur a-kassan.
 
Sv: Vilken A-kassa?

Alfakassan då?

Där är iaf jag med, jag var varken med i fack el a-kassa när jag blev arbetslös.
men tror man måste vara inskriven på ams då?
 
Sv: Vilken A-kassa?

Kollade lite på Lärarförbundets sida och har kopierat det väsentliga, reglerna är ju lika för alla a-kassor.
Ta kontakt med "din" a-kassa och hör om de kan hjälpa dig.

Villkor för ersättning
För att din arbetslöshetsersättning ska baseras på den inkomst du förlorat – den s.k. inkomstbortfallsförsäkringen – är ett av villkoren att du har varit medlem i a-kassan minst 12 månader. Men du måste också uppfylla samtliga nedanstående villkor:
Du ska vara arbetslös. Är du företagare betraktas du normalt som arbetslös när din personliga verksamhet i rörelsen upphör
Du ska vara inskriven vid en arbetsförmedling och ”stå till arbetsmarknadens förfogande”. Det innebär att du måste vara beredd att anta arbete som anvisas, t.ex. måste barntillsynen vara ordnad.
Du ska aktivt söka ett lämpligt arbete och besöka förmedlingen på överenskomna tider. Obs! Från och med den 2 juli 2007 gäller inte längre att du de första 100 ersättningsdagarna i din ersättningsperiod får begränsa dig till att söka lämpligt arbete inom ditt yrke och i närområdet.
Du ska under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös ha arbetat minst 80 timmar per kalendermånad under minst sex månader eller minst 480 timmar under en sammanhängande period på sex kalendermånader med minst 50 timmars arbete var och en av dessa månader. Om det behövs för att uppfylla arbetsvillkoret kan du få tillgodoräkna dig tid med föräldrapenning eller i totalförsvarsplikt, dock högst två månader tillsammans.
 
Sv: Vilken A-kassa?

Alfakassan då?

Där är iaf jag med, jag var varken med i fack el a-kassa när jag blev arbetslös.
men tror man måste vara inskriven på ams då?
Men då får man vell bara grund summan, om man inte är med i någon a-kassa, det är 320 kr/dag...
 
Sv: Vilken A-kassa?

De där är ju ersättningen, jag fyller inte medlemskraven.

Så igentligen, skulle jag då kunna jobba 17 timmar i veckan i 5 veckor och så kan jag bli medlem sen :confused:

Har skickat brev till a-kassan och väntar på svar.
 
Sv: Vilken A-kassa?

Har nu fått svar från min a-kassa, och jag får inte bli medlem där.


Läser på alfakassans hemsida:

För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen.

Du kan även ha rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret. Omfattningen ska motsvara minst 80 timmars förvärvsarbete per månad.

Det finns en alternativ regel som innebär att du ska ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader och var och en av dessa månader ska innehålla minst 50 timmars arbete. Du kan även här räkna in totalförsvarsplikt eller föräldrapenning och då ska du ha arbetat i minst 300 timmar under minst 4 av de 6 kalendermånaderna.


Förstår jag det rätt att jag får bli medlem i den a-kassan?
Får jag grundersättningen eller får jag ersättning efter vad jag tjänat när jag arbetat/vart FL?

(För er som inte orkar läsa på alfakassans hemsida så betalar de ut ersättning fast man inte var medlem i 12 månader, de drar av nmedlemsavgifter på ersättningen direkt)
 
Sv: Vilken A-kassa?

Jag är föräldraledig och tycker det är bra konstigt att jag inte ens får bli medlem!!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 228
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 722
Senast: Smulu
·
Skola & Jobb Behöver input. Jag har inget intresse av att vara med i facket, men behöver skaffa mig a-kassa. Men hur väljer man? Jag har tittat...
Svar
6
· Visningar
669
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp