Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle visa ett fullblod som jag hade tränat ett tag. Hon som skulle provrida kommer på utsatt tid, klädd i jeans och gymnastikskor och har sin kanske sjuåriga dotter med sig. Lite konstigt tänkte vi men ut med hästen, jag red honom en stund och efter tio minuter säger hon att det räcker och att hon tyckte att han såg väldigt trevlig ut och vill gärna komma och rida dagen efter. Är inte meningen med provridning att man ska prova hästen?

Var för ett antal år sedan också med när min kompis skulle visa sin b-ponny, det var mormor och morfar som ville köpa en ponny till barnbarnet, de kollade när min kompis red och ställde en del frågor som om han var rädd för hundar och vatten. De köpte honom utan att barnbarnet ens fick prova.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Hahaha! Dör när jag läser tråden!!! :rofl::rofl:

När jag skulle köpa häst så letade jag efter en snäll, grundutbildad lite yngre häst.
Hittade en fyraåring på annons och egentligen var det lite för ungt, men hästen skulle vara väldigt snäll och mogen för sin ålder. Så jag gav det en chans.

När jag kommer dit så diskuterar vi hästen lite och enligt annonsen skulle den vara lättlastad.
Ägaren säger då: "ja, alltså det är inga problem om man drar på henne med longerlinor.."
Jaha tänkte jag.. Sedan hade hon skrivit att hon var så snäll att hon skulle passa som familjehäst där även barn kan rida.
Jag red efter ägaren och hästen var jättespänd! Hoppade för minsta prassel, sköt iväg och ville inte gå längst ner i paddocken..
Och när jag skulle fatta galopp och bara vred lite i bäckenet så börjar hästen bocka som en dåre tills jag åker av....
Inget köp och det var definitivt ingen barnhäst!!

Sen hade jag en tjej som skulle provrida min pålle när jag letade medryttare.
Hade skrivit i annonsen att han kunde vara lite bockig och unghästig fortfarande...
Tjejen som skulle rida var bara elva år, så mamman ringde och frågade ut mig om honom.
Dagen kom då tjejen skulle provrida.
Mamman var med och drar mig åt sidan medan tjejen borstar och säger: "Du får rida först, men hon kommer inte att bli medryttare på honom eftersom jag inte tror hon klarar av det.. Men hon tjatade så mycket så vi åkte hit." :confused:
Herregud.. Jaja, jag red den liten stund och tjejen skulle upp.. (Vågade inte annat än att låta henne prova då hon började stortjuta i stallet!)
Mamman var hysterisk! Hon fick bara skritta och jag var tvungen att leda henne hela tiden..
När jag sen sa då att detta inte skulle fungerat så börjar tjejen stortjuta igen, men tillslut åkte de iaf där ifrån...
Ibland undrar man... :confused:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*kl*

Jag vet inte om detta räknas som bisarrt direkt, men jag tyckte inte det var optimala provridningar direkt.
Här är två av dem:

Den första har vi bestämt med säljaren, fått vägbeskrivning och glider in på gårdsplanen (ca 40 mil hemifrån och har pratat med säljaren en timme innan och bestämt tid). Och där står vi och ser dumma ut.
Ingen verkar vänta på oss så vi ringer säljaren. Som juuuuust ska köra hemifrån så hon kommer nog om 40 minuter. Vi kan ju gå och hämta hästen så länge. *Klick*

Ja, för vi har ju sett två kort på hästen och vi ser inte en häst i närheten ens. Som tur var dyker det upp andra från stallet som undrar vilka vi är. Vi förklarar och säger att vi skulle hämta hästen så länge. Tjejen visar vägen till en lösdrift som ligger mitt inne i skogen och vi ser inte en enda häst. Tjejen lyckas kalla och ropa så att hästarna dyker upp. Hon pekar ut vilken häst det är, som då givetvis inte har grimma. Vi fick låna en grimma som låg vid lösdriften så vi kunde ta ner henne. Lerig och smutsig och med långa hovar som skulle skotts om för ett bra tag sen.

Fick höra en del av de andra i stallet om ägaren vilket fick mig lite bekymrad. Men ägaren dyker upp. Kommer på att hästen ju inte har sadel. Eller träns. Så hon får på sig en barbackapad och ett hack till sist. Jag har varit väldigt noga med att poängtera att jag är rädd av mig och att jag måste ha en trygg häst. Någon i stallet lånar ut sin häst till ägaren så att vi kan rida en sväng. Jag rider längst bak och försöker att inte vara för orolig. En häst jag inte känner, utan sadel, utan ett träns som jag känner att jag behärskar och i okänd miljö. Nej plötsligt ska jag gå först för annars blir hästen deprimerad. Så där går jag först och har inte en susning var vi är.

Ägaren pushar mig hela tiden att det ska gå fortare (jag vill inte rida fort!) och hästen far i väg i nån sorts grisepass och jag sitter utan sadel och när vi väl kom ifrån den stora 70-vägen på skogsväg så blev det helt knöggligt och med hålor. Och jag går då givetvis först och hästen är inte så jätteintresserad av att lyssna på förhållningar. Dessutom gillar hästen inte sällskapet utan sparkar efter den andra hästen.

Men jag kom tillbaka i en bit i alla fall, även om jag var väldigt lättad när det var över. ;) (ja, jag är en supermes och det erkänner jag)

Fick senare veta att ingen i stallet inklusive ägaren vågade rida hästen för att den var galen och stegrade och höll på. :crazy:

Sen skulle jag titta på en äldre turridningshäst som skulle pensioneras. Lät ju superbra på papper. Vi hade bestämt tid med ägarna. Vi kommer dit och möts av en häst som står i en box med sadel och träns på och helt genomblöt av svett. Mager och tanig och småsårig och flåsar som bara den.
Ägaren berättar då att han just ridit henne en 4timmars tur. (!!) Ja men jättebra när vi bestämt en vecka i förväg när vi skulle komma den här tiden. Det fanns ett flertal hästar som inte hade gått i stallet. Jag tyckte att då kanske jag inte skulle rida henne mer men det var inga problem.
Ägaren skulle visa hur snäll hästen var genom att stoppa in hennes ena framhov i stigbygeln. Hon gjorde ju ingenting fast hon satt fast där. Hmm...nehej så bra då. :confused:

Iaf först visar han hästen på ridbanan, sitter upp- fullt ös. Hästen är ju redan helflåsig och svettig efter att ha ridits i 4 timmar. Sen får jag rida. Och det var som att sitta på en planka. Hästen kunde inte ställas alls, det var bara rakt fram som gällde och mja...inte min typ av häst. + att jag tyckte så synd om den att den skulle ridas mer fast den var så trött.
Det fick mig att undra lite om det var nåt problem med den, som kanske doldes av att den sprungit av sig 4 timmar innan jag satt upp. Blev inte nåt köp. Jag tänker på den hästen fortfarande ibland och undrar hur den har det, men jag ville inte lägga mycket pengar på en häst för att jag tycker synd om den.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag + kompis skulle titta på potentiell hopphäst nedåt västkusten.. (vi bor inte nästgårds utan fick åka ner dagen innan provridning då det var långt att åka)..

Bestämde tid en Lördagmorgon för provridning hos säljaren. Vi kommer till stallet och ingen som möter upp oss, vi går in i stallet och ser att hästarna står i dynga och surt piss i boxarna.. Grejor ligger lite utspridda överallt och öppnade höbalar lite utspidda (inte något gott intryck enligt mig)..

Efter en stund släntrar morsan ut från boningshuset och urskudrar sig en ursäkt om att de var lite sena till stallet.. :mad:

Vi tar ut saluhästen som inte är uppfräschad inför spekulanter precis... Nu verkar även dottern ha vaknat till liv och hon är SUR på oss :eek: för att vi kommit på en Lördag morgon (hallååå... vi kom överens om denna tid gemensamt).. det visar sig att dotterna har festat REJÄLT under natten och knappt haft någon sovtid denna natt = hon är rejält BAKFULL och sur...

Visningen av häst blir katastrof.. Tjejen har hängt på ett stångbett och det trivs uppenbarligen inte denna häst med.. Gapande mun och knappt styrbar.. Hon hoppar hinder som hästen river, river, river och river än mer.. Dottern blir mer och mer förbannad och rider på samma hinder HELA TIDEN utan att ändra något i ridningen = hästen river gång på gång. Till slut blir bruden så tjurig och slänger åt tyglarna åt min kompis som skall provrida..

Jag lägger fram en markbom och min kompis drar inte i tyglarna HELA tiden utan ger hästen en chans att SE hindret och blir hjälpt av markbommen.. hoppar hyggligt..

Näe.. Det blev inget köp... Stackars häst!! Vi tänkte båda att hade vi haft obegränsat med pengar hade vi tagit pållen därifrån av barmhärtighetskäl!! :(
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag fick en försäljningshäst inlämnad hos mig för några år sedan. Ägaren hade själv inte ridit hästen utan det var hans ex flickvänn så det ända han tyckte var viktigt att poängtera var att stoet var dyrt och duktig hopphäst.
Jag tyckte själv jättebra om stoet. Hon var väldigt pigg, men snäll och vänlig och kom när man ropade. :love: Trevlig stam och duktig på att hoppa. Annonserade ut henne som dyr tävlingshäst som var snäll och relativt okomplicerad.
Dagen kom då den första provridaren var på besök. Jag red och visade henne och sedan satt den nya ryttaren upp. Hon hann skritta nästan ett varv på banan innan stoet fick fullständig tokspel och kastade av tjejen med råge! :eek: Jag blev jättechockad och förstod ingenting! Tjejen ville förståss inte rida mer, vilket jag förstod.
Samma mönster upprepades med nästa som provred, och nästa och nästa... Jag red och visade, hästen uppförde sig galant. Provridaren hoppade upp och hästen får panik. Det kändes fruktansvärt pinsamt eftersom jag annonserat ut hästen som välriden och snäll. :crazy:
Slutade dock med att jag erbjöd mig att själv köpa hästen från ägaren, då jag inte ville försöka sälja henne då hon beteede sig som hon gjorde. Men se det fick jag inte utan ägaren tog henne till en annan försäljare som skulle försöka få henne såld. Tyvärr så var det samma problem där, men då kunde inte ens försäljaren rida henne, så det sista jag fick veta var att hon avlivats. :cry:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Skulle provrida en häst som stog ca 10 mil bort. Vi hade pratat med dom och bestämt tid 4 dagar innan men när vi kommer dit syns inte en människa till.. Ringer till ägaren som skickar ut sin okunniga pappa som försöker få reda på vilken häst det var som skulle visas. Efter 20 min kommer flickvännen och berättar lite om hästen. Allt låter jättebra tills dom frågar om vi har sadel? Det är ingen bra idé att provrida barbacka för hästen har inte blivit riden på 1 år :eek: vi satte oss i bilen och åkte hem..
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

.....inte fick ta hästen i munnen och inte fick använda skänklarna. Hon trodde säljaren ville undvika en hård hand och för mycket skänklar, men så var det inte. När hon började rida blev säljaren stressad och sa åt henne gång på gång att hon inte fick röra tyglarna och inte använda skänklarna. .....

Det där har jag varit med om också för ett par år sen. En jättefin häst men det gick ju inte att rida/prova när man inte fick röra tyglarna. Suck.

I våras var jag ju ute på hästletartur och då var man ju på underliga ställen. Inte jättebisarrt direkt men exempel som:
* Var på ett ställe och provred en 5-årig hingst som bara var riden nån månad. När visaren red så var den väldigt stressad och for mest runt, den var så hetsig att killen som red inte tyckte att det vore så lämpligt att jag provade -men jag är inte så rädd av mig så jag hoppade upp ändå. Hästen visade sig vara dörädd för tanten som ägde den, hon hade oss på lina först och tog hon ett steg mot oss så rivstartade han och kastade sig åt andra hållet. Sa till att jag ville rida själv så vi kopplade loss -när hon kom fram till honom så skakade han i hela kroppen. Sen när vi var lösa så skrittade jag ett par varv och gjorde lite halter. Efter ett par stycken suckade han och sjönk kanske 3cm.. Gick helt lugnt sen. Provred denna häst igen ett tag senare och jag gillade honom skarpt, hade gärna tagit hem honom men det blev inte så av olika anledningar :/
* Var även på ett större försäljningsstall där jag fick prova hästar "på löpande band". När vi kom red de redan fram 2st och så höll det på sen, jag red en och en annan reds fram (läs -reds genomsvettig) under tiden. provade en himla fin hopphäst som höll på att skolas om till dressyrhäst. Fruktansvärt känslig och gick i "omhoppningsgalopp" hela tiden. Hade den varit 5-6 år hade jag kunnat tänka mig att lägga 1-2 år bara på att lugna den men nu var den 10. Red även en häst som kunde allt -piaff, passage, byten osv. Men det svåraste av allt var att få den att gå i form -den var stenhård i mun, hals och nacke. Hade varit en super läromästare, men jag vet inte om jag är knäpp nu men jag tycker inte att formen ska vara det största problemet på en häst som ligger på den nivån.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*KL

Jag skulle hjälpa en kompis att sälja hennes varmblodstravare för många år sedan. Hästen skulle säljas för att kompisen inte riktigt klara av den, därför stod det klart och tydligt (tyckte jag :crazy:) i annonsen att den krävde rutinerad, orädd ryttare. Det ringer en tjej som vill ta hästen på foder för ev. senare köp. Hennes mamma kan inget om hästar så hon ska ha med en kompis. Eftersom hon bor ganska nära oss tycker vi att hon kan få komma och titta.
En och en halv timma efter utsatt tid kommer tjejen och hennes kompis...
Vi borstar hästen och tjejen gillar honom. De ställer relevanta frågor och verkar intresserade.
Vi ska rida, jag rider lite först och sedan ska tjejen prova. Där tar det stopp. Vi har ju ingen pall så ingen av dem kan sitta upp :confused: De sitter ju alltid upp med pall... Vi letar fram en gammal utemöbel åt henne. Då kommer hon på att det nog är bättre om kompisen rider först, hon är mer van. OK. Kompisen kravlar sig upp. Väl uppe tycker hon att han är JÄTTESTOR (!!!) (drygt 160 cm) så jag måste hålla i honom hela tiden. Hästen är rätt känslig och blir jättenervös av att ha en livrädd ryttare på ryggen, så hon får skritta en liten sväng innan hon sitter av. Nu är det tjejens tur. Men hon behöver inte rida för hon har ju sett kompisen... Vi föröskte inte övertala henne... När de ska ta in honom i stallet igen är de fortfarande jätteintresserade och vill gärna ha honom :o Vi blir superförvånade men lyckas övertala dem att åka hem och tänka på saken. Tack och lov hörde de aldrig av sig igen, men man kan ju inte låta bli att undra vad de trodde att de skulle få se för häst???
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det mest bisarra jag har varit med om var när min kusin skulle titta på en liten häst. Ägaren sa att den var runt 150 och min kusin som inte är jätte stor tyckte att det verkade bra. Sagt och gjort vi åkte till stallet som låg en bit utanför staden där vi bor, kommer dit och möts av ägaren och en ponny på ca 130.. Liten häst var det men inte trodde vi att den skulle vara såå liten.. Gjorde inte saken bättre att den hade stora sår i munnen, skidor till hovar och såg ut som en rugguggla i juni. Vi vände och åkte hem igen nästan med en gång..

Själv köpte jag min senaste häst utan att provrida, det gick det med..;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En fd stallkamrat skulle åka och provrida en shire. När hon kommer dit och har bekantat sig med 1,87m hög häst och ska provrida så kvittrar ägarna glatt att de inte har ngn sadel, men han är ju snäll så det går väl bra ändå? :D

Det blev faktiskt köp trots en provridning i enbart skritt! Mycket trevlig häst så denna gången gick det vägen trots att det kanske inte var helt enligt skolboken.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Usch - jag rodnar bara jag tänker på det.

Jag hade sett en annons både länge och väl med vad jag trodde var min drömhäst. Äntligen skulle jag åka och provrida.
Det var bara det att jag hade nog hostat sönder ett revben och kunde knappt gå men trodde att jag nog skulle kunna rida.

Klättrade upp via en pall och kände bara: Jag dööör för det gjorde så ont och jag kunde knappt röra benen.

Jag sa väl som hastigast att jag hade ont i revbenet men jag tror inte de förstod. De undrade vad jag var för idiot som satt stel som en pinne och skrittade i 10 meter.

Som tur var så hade jag en bra tjej med mig som provred hästen som var rejält stissig. Ägarna stod som på nålar så snart någon eller något rörde sig så jag förstod snabbt att "lugn och trygg" häst betyder olika för olika individer.

Jag insåg hur de ljugit i vår mailkonversation men sa inget för jag skämdes över min ädla ridkonst.

Efter det här så har jag helt tappat suget att kolla på häst :eek:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Det där har jag varit med om också.
Skulle åka och provrida en häst som sas vara 160.
Kommer dit och hästen är..max d ponny. Knappt det.
Ska ha en bild någonstans där jag sitter på, jag har fötterna under magen på hästen. (jag är 174) Synd för hästen var jättebra annars. Men inte fasen var den så hög som säljaren sade.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Åh, vart ska jag börja??!!

Jag och en kompis var på jakt efter medryttarhästar. Det första stället vi åker till är en gård hos ett par. Vi kommer dit och det visar sig att hästarna fortfarande går på sommarbete och har inte ridits på tre månader. Vi följer med och hämtar hästarna en bra promenad bort.
Vi rider ut alla fyra tillsammans och rider in i "skogen". det är ett kalhygge med fällda träd överallt. Kompisen rider en arab som är livrädd för pinnar och hoppar konstant. Tror inte att den hade alla fyra hovar i marken en enda gång.
Det blev inget där.

Andra provridningen var två araber. Det var ganska sent och det var väldigt mörkt ute. Det fanns en upplyst ridbana och vi hade nog förväntat oss att vi skulle rida där. Men ägaren tyckte att vi skulle rida ut. Inga problem, det fanns ju belysning......Men sen tog den slut. Det var helt becksvart, jag såg inte huvudet på hästen jag satt på. Gjorde ingen skillnad om jag blundade eller tittade :eek:
Ägaren gick bredvid och sa att vi skulle lita på hästarna, de hittade vägen själva.
Blev inget där heller.

Tredje gången skulle vi provrida en häst, där det troligtvis fanns ytterligare en häst som behövde medryttare. Detta hade bokats ca 2 veckor i förväg. När vi kommer dit är den hästen vi var där för att provrida halt och den andra behövde ingen medryttare.

Men fjärde försöket var en vinstlott och där var vi kvar tills den ena hästen blev såld. :banana:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag letade foderhäst för x antal år sedan och skulle provrida ett sto. Lite känslig i munnen, men snäll, sa ägaren, var inte för hård på handen. Jag skrittade iväg på långa tyglar och det var inga problem, kolugn och avslappnad häst. Så skulle jag korta tyglarna, och jag hann inte mer än röra handen förrän hästen utan förvarning slängt sig ned i diket, gjort helt om och satt av i tokgalopp hemåt. Två sekunder senare började hon bocka och jag flög som en vante. Efteråt fick jag världens utskällning av ägaren, "JAG SA JU ATT DU INTE FÅR VARA HÅRD I HANDEN!". Ja förlåt, jag hade helt missat att en antydan till att få kontakt med munnen genom att peta på tyglarna är att vara hård i handen...

Den hästen låg ute på ständigt förnyad annons mååånga månader efter min provridning. Jag undrar varför. :angel:
Med facit i hand kan jag ju mest tycka synd om hästen, en häst som får en sådan omedelbar panik av att någon rör den i munnen kan ju inte vara helt frisk och välmående, känner jag.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Tidigt 90-tal. Lillasyster och jag skulle dela foderhäst efter att gamla ponnyn gått i pension. Vi satte in en annons i tidningen och fick en hel del svar. De flesta var ganska normala och vi hittade en eller två ponnyer vi verkligen gillade men mamma var envis och tyckte att vi skulle kolla på ALLA ponnyer. OK. Den allra sista på listan hade jag inte själv talat med i telefon utan det var mamma som hade haft kontakt med den personen. När vi kom dit började jag ana ugglor. Stallet var inget stall utan ett garage fullt med metspön, diverse trälådor, motorer, sågar och höns. Det fanns ingen riktig hage utan hästen var instängslad mellan husen. Ögonkontakt var det inte att tala om och det var dessutom omöjligt att prata med mannen och kvinnan då så fort man kom närmare dem än tio meter SPRANG de ett par steg för att utöka avståndet igen. Båda två hade trätofflor och likadana blusar (!) och ungefär lika långt brunt fågelbo-hår. (Det var nästan som att träffa sektmedlemmar från X-files.)

Nåväl, konstiga människor finns det gott om. Något skrämd tyckte jag att jag kunde rykta och sadla om de visade mig var sakerna fanns. Kvinnan verkade tro att jag var polis och gick in i huset. Vi hörde dörren låsas bakom henne. Mannen hoppade iväg och pekade mot en bod som vaktades av en otäck hund. Ryktsaker FANNS överhuvudtaget inte och sadeln måste ha kommit från statens armémuseum. Den vägde ungefär lika mycket som min lillasyster och var täckt med spindelväv, damm och hönsbajs. Naturligtvis fick vi gräva fram den ut den läskiga boden först. Gubben slängde ner den i en skottkärra och körde bort den till hörnet där hästen stod, och proppade sedan in någon slags bett i det arma djurets mun. Jag har för mig att tränset var lagat med någon slags metalltråd. Efter att mannen avlägsnat sig dem nödvändiga tio meterna frågade jag var jag kunde rida och fick svaret - på vägen! Vilken väg? Den ni körde på när ni kom hit. 70-vägen med tät barrskog och skymd sikt. :eek: Mammas ögon blev tefatsstora när hon förstod vad den konstiga mannen tio meter bort menade.

Det blev ingen provridning. Allting var så himla konstigt och läskigt att jag fullständigt har glömt hur hästen såg ut.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

I våras var jag på hästjakt och träffade på en del underliga hästägare, men en av dem tar nog priset!

Hittade ett jättefint sto på annons, 9 år gammal, utb. LA/LA. Mamma ringde på annonsen (jag är extremt rädd för telefoner :o) och förstod först inte vem det var då ägaren presenterade sig med ett annat namn än i annonsen... Pratade i över en timme gjorde hon med, om hur fantastisk hästen var och hur fina hästar hon hade fött upp och bla bla bla.
Vi åkte och tittade på hästen i alla fall. De hade fått köra dit henne med transport eftersom det regnade så vi ville vara i ridhus. När vi kom dit, höll ägarens dotter på att longera hästen för fullt innan hon skulle sitta upp. Tydligen skulle det vara bra att "longera fram" innan man satt upp. Okej då, tänkte jag, hon vet väl vad hon gör.
Dottern red och hästen såg väldigt trevlig ut. Jag får sitta upp och det är mycket riktigt en väldigt fin häst. Efter en kvart i skritt och trav talar ägaren om för mig att "nu får vi väl låta mamma sitta upp en stund med, men behöver ju inte galoppera första gången". Eeeh, jaha säger jag och sitter av. Det hela går bra och vi bestämmer att vi ska höra av oss.

Eftersom jag tyckte om hästen, ringde mamma tillbaka och vi bestämde en ny tid. Den här gången skulle vi komma till stallet för att hälsa på henne där och jag skull även få hoppa henne.
Väl där står hästen redan sadlad (med dressyrsadel!) i gången och ägaren trycker en borste i handen och tycker att jag kan "borsta lite". Jag påtalar att jag skulle på hoppa och att hon har dressyrsadel på sig men frågan ignoreras och jag antar att de hade någon lösning på det. Vi lastar och kör till ridhuset.
Väl där lastar vi av och går in. "Oj, det var visst dressyrträning här hela kvällen, men vi kan nog vara i ett hörn". Som om de inte visste det. Det hela börjas med att hästen blir longerad i trav i en kvart och sen får jag sitta upp. Efter 10 minuters ridning, fortfarande utan galopp, var det "mammas tur igen". Efter ytterligare 10 minuter var det "slut på det roliga" och ägaren tyckte att vi skulle skriva kontrakt, hon hade en väldigt fin galopp och hoppade väldigt bra, det kunde hon försäkra.
Väääänta lite nu, skriver man kontrakt på en häst man ska ha till att tävla hoppning om man varken har galopperat eller en ridit över en bom?
Blev inget köp...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

I vintras var det dags för mig att söka ny medryttarhäst och jag satte ut en annons på internet om att jag sökte en trygg och trafiksäker westernhäst eller islandshäst för mysiga skogsturer, dvs en skogsmulle. För att både jag, häst och hästägare skulle hitta "rätt" så var jag också noga med att förtydliga att jag inte har någon erfarenhet av klassisk ridning, men att jag har goda kunskaper inom islandsridning och westernridning.

Efter ett tag fick jag ett mejl från en kvinna som skrev att hon hade två varmblod som enligt henne var westernridna och "trygga skogsmullar". Jag tyckte att det lät perfekt - westernridna skogsmullar i ett stall inom perfekt bussavstånd och med en ägare som verkade väldigt trevlig. Sagt och gjort, någon vecka senare var det dags för provridning.

Ägaren och jag skulle rida ut i skogen tillsammans och hon tyckte att jag skulle rida stoet, som hon trodde var den häst som skulle passa mig bäst. Vi gick ut på lösdriften, hämtade hästarna, tog in dem och gjorde i ordning dem. Båda hästarna var himla fina, men jag tyckte att min häst verkade stressad. Jag försökte lugna henne, tänkte att det är ju inte så konstigt att hästen blir lite misstänksam när det kommer en främmande människa som ska hålla på med den.

När det var dags att sadla och tränsa så plockade ägaren fram en westernsadel - och ett engelskt träns! Alla som ridit western vet att tyglarna på ett engelskt träns är sisådär än meter för korta för att använda i westernridning, samt att kombinationen westernsadel + engelskt träns blir... ja, man ser rätt rolig ut om man rider med den kombinationen :p Iaf, samma sak gjorde ägaren med den häst hon själv skulle rida.

Precis när vi suttit upp så kom det en bil (den körde SAKTA) på asfaltsvägen en en bit bakom stallplanen. Min häst ryckte då till och jag frågade ägaren om hästen var bakskygg. Svaret jag fick var att lite så kunde det vara.

Sen red vi iväg och hästen var på helspänn och lyssnade inte för fem öre på mina hjälper. Ägaren blev snabbt irriterad, sa att så kan du inte hålla tyglarna, så kan du inte sitta m.m. När hon visade hur jag skulle göra istället så var det så som jag sett ryttare som rider klassiskt göra. När jag frågade om inte hästarna reds western så svarade ägaren irriterat att "det är ingen större skillnad". Ingen större skillnad??? :crazy:

Jag sa till ägaren att det här känns inte riktigt bra och då sa hon att vi kunde rida tillbaka, men att vi kunde ta en annan väg så "fick vi iaf en liten runda". Under den lilla rundan hann min "trygga, westernridna skogsmulle" kasta sig i diket för bilar två gånger, resa sig för en lastbil en gång samt kasta sig in i sidan på en traktor...

När vi kom tillbaka till stallet var jag sjuuuuuukt lättad över att det hela var över och jag sa till ägaren på skarpen att vara ärlig nästa gång hon tar ut någon för att provrida.



Nästa provridning ägde aldrig rum, bara nästan.
Jag fick svar från en tjej som trodde att hennes mysiga kallblod skulle passa mig. Hon skickade bilder på hästen och berättade en massa om honom. Vi pratade även i telefon en gång och allt lät så himla bra. Vi bestämde tid för provridning och jag åkte en bra bit för att komma till stallet. Eftersom det tydligen kunde vara lite klurigt att hitta dit första gången så skulle ägaren möta mig vid busstationen, men ingen ägare kom. Jag väntade och väntade, gick runt och letade efter någon som kunde stämma in på hennes signalement. Sen ringde jag flera gånger, men inget svar. Efter att ha väntat en timme åkte jag hem, ringde igen och skickade sms men inget svar. Och nej, ägaren hörde inte av sig igen...
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag har inte haft så många som varit här och provridit men några stycken och det var en som bara var förmycket.!!

Det började med att jag satte ut en annons om att jag sökte efter en fodervärd åt mitt ena sto eftersom jag inte hade tiden till dem alla!!
Fick många oseriösa svar och även en del bra!
Tillslut fastnade jag för en tjej som hade åldern inne och verkade vettig på mejl i alla fall.
Vi talades vid i tel och där var hon med väldigt trevlig och förstående vad det innebar m.m.( Hon hade väldigt mycket "erfarenhet" av unghästar,sa hon även )
Det började med att jag åkte och hämtade henne på tågstationen , redan när jag såg henne kände jag att det kommer inte funka, hade den magkänslan bara.
När vi kom hem till mitt tog vi in hästen hon gjorde inte så mycket väsen utan stod mest i stallgången och glodde.
När hästen var klar tog vi oss ner till en större äng jag brukar rida på så hon fick börja där.
Hon börjar komma med bortförklaringar innan hon börjar rida att hon alltid börjar med långa tyglar osv för att hästen ska känna sig bekväm .(inget fel i det tänkte jag , alla tänker vi ju olika)
Det börjar med att hon rider på helt långa tyglar , och detta tycker ju min häst är skit kul, inga måsten att jobba !!(var redan uppvärmd, detta var i trav )
Efter en stund kortar hon upp tyglarna lite grann men sitter som en hösäck på hästen , och min häst känner att hon inte har kontroll så hon börjar småbocka , tjejen bli livrädd och stannar gång på gång när hästen bockar , efter några få minuter har hon fått nog hoppar av och gråter .
Kan inte du rida lite , visst säger jag och rider en kvart kanske.
Tycker synd om henne , tar en runda i skogen i skritt, hon berättar för mig hur kul det ska bli att få hem en "egen" häst , då frågar jag vilken häst??!!:crazy:
Ja då har hon fått för sig att hon skulle få ta hem min häst till sitt place och börja rida !! ??
Det inser man väl själv efter att ha provridit att man inte klarar ut situationen om man nu inte gör det!!
Ringer även till henne efteråt och tackar att hon kommit men ger henne yttligare förtydligen att jag inte kommer låna ut min häst till henne för det funkade inte, och efter några dagar hör hon av sig och förstår då att jag kanske hade rätt i det stora hela..!!

Så det slutade ju ändå rätt bra!!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 496
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp