Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha, vilken härligt knasig tråd :D

Jag har aldrig behövt ägan mig åt att leta häst, eftersom mina hästar har en tendens att hitta mig i stället för att jag ska behöva hitta dem... Men jag var med en ponnytjej på provridningsturné för några veckor sedan.

Den mest bisarra provridningen var på ett ganska (ö)känt försäljningsstall i mellansverige. När vi väl hade hittat dit och parkerat ser vi ett kamerateam på gården, som håller på att filma och intervjua en av de som är ansvariga för verksamheten. Tonen lät allt annat än vänligt och av det lilla vi snappade upp var det knappast ett trevligt hemma-hos-reportage i positiv anda, om man säger så :angel:

När vi väl fick kontakt med den som skulle visa hästen berättade hon att aldrig ridit hästen förut, men att det skulle nog gå bra ändå. Vi tog in hästen i stallet och de låste ordentligt för att kamerateamet inte skulle kunna komma in stallet. Vi var måttligt roade, kan jag ju säga... Men hästen var verkligen jättesnäll, lite omusklad och vinglig men den visade ett trevligt steg och hade en finfin inställning. När "min" ryttare hoppade upp och började skritta berättade hon som visat hästen att hon inte alls tyckte om den egentligen och att de aldrig hade kommit överens. Bra försäljningstaktik, va? ;)

När vi var färdiga hade kamerateamet försvunnit, hon som visade hästen hade inte en aning om vart chefen hade tagit vägen och vi tackade för oss och åkte. Sedan dess har vi googlat en hel del på vad det kan ha varit för inslag de filmade på gården, men hittills har vi inte hittat något.

Och nej, vi köpte ingen häst därifrån.
Och nej, vi kommer aldrig att göra det heller.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Har varit på många provridningar senaste åren med dottern men den mest bisarra var nog när jag var ung (typ 16 år) och letade häst.

Pappa var väl inte allt för sugen på att lägga ner några jättesummor på den nya hästen men vi for runt litegrann i varjefall och provred. Jag letade med ljus och lykta efter passande hästar med rätt prislapp för min far.

Naturligtvis lockades jag av de billiga ridtravarna och vi åkte vid ett tillfälle rätt långt för hästen såg verkligen intressant ut. När vi kommer dit kommer en bullrande stor man emot oss och vi ska tillsammans hämta hästen i hagen där den spenderat de senaste tre månaderna upplyser han om oss. På vägen till hagen berättade han att hästen troligen är rätt pigg dels för den långa vilan men också för att han är en rackare på att äta havre, 5 kg om dagen brukar han få :crazy:

Hästen är verkligen superfin och hanteringen går rätt bra, lite småstressad men hanterbart. Men jag hinner inte mer än ner i sadeln så tokbockar han på stället och stegrar så vi nästan slår över. Jag ramlar naturligtvis av och pappa (eller jag själv) är väl inte så jättesugen på en ny uppsittning.
Då kommer hans gamla skötare förbi av en händelse och ber om att få testa (hon har vad jag förstår inte varit där på länge). Hon sitter upp, hästen reagerar likadant men hon sitter kvar och sätter skänklarna i sidorna varav hästen skenar iväg runt en typ mindre travbana. Det är ömsom galopp ömsom oren trav i hiskelig fart blandat med kast åt sidorna. Hästen svettas som en tok och ögonen rullar. Varv efter varv far de runt där :crazy:

Vi tackade för oss och åkte hem igen:grin:

Kan säga att när vi för några år sedan letade förstaponny till dottern la jag budgeten lite högre än vad min pappa gjorde åt mig....
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle hjälpa ägaren till min medryttarhäst att hitta medryttare till hennes andra häst. Det var ett 5-årigt fullblod som var för stissig för galoppbanan och var ganska nervös av sig.
En tjej ringde på annonsen och verkade bra. Hon hade haft egen häst som hon själv hade ridit in och tyckte att detta nervösa sto skulle passa henne utmärkt.

När hon kom till stallet (ägaren var självklart med för provridningen) kom hon i jeans och gympaskor, utan hjälm.
Lite skumt att inte ha kvar ridgrejerna om det inte var så länge sen man hade häst, men visst, det kan ju hända.

Själva ridningen såg hemsk ut och hon hade på tok för långa stigläder, så hon var tvungen att "stå på tå" för att nå ner till dem.

När hon ska hoppa av slänger hon benet över huvudet på detta nervösa sto :eek: och hoppar ner. Hästen måste ha blivit så chockad att hon inte visste hur hon skulle reagera, för hon stod helt still.

Ägaren som försökte vara lite diplomatisk sa att hon skulle höra av sig efter att några andra hade provridit.
Dagen efter ringde denna tjej och ville ta hästen på foder. Men hon hade ingen stallplats och inga pengar :confused:, så hon ville ha kvar hästen hos ägaren och jobba av hyran på gården (som inte ägdes av hästägaren).

Tack men nej tack blev det till henne.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Hej!

Jag har ju i omgångar letat medryttare till mina hästar. På min förra häst minns jag speciellt en som skulle provrida..

Jag kräver inte jättemycket av mina medisar i ridkunskap och en tjej som ridit i 7 år hörde av sej.. Hon lät bra, kom ut och pratade med hästan och fick prova att rida på volten (jag sa att hon hellre ville rida i skogen- det var där hon skulle rida mest men nej, hon vill absolut provrida på volten). Nåja, tjejen hoppar upp och rider kanske 2 varv, jag ser hur min kära häst går långsammare och långsammare, tjejen försöker få häst att arbeta "på tygeln" häst går ännu långsammare, tjejen försöker med trav, häst vägrar trava och går sedan mycket långsam trav för att sakta av var 3e steg. Jag hämtar resolut ett spö och säger till tjejen att "använd detta, häst testar bara". Tjejen fortsätter rida, använder inte spöet och det går långsammare och långsammare.. Galopp är det inte tal om.. Hästar går bara långsammare och långsammare för varje steg och tjejen kämpar på med skänklar som pållan skiter i.. Det blev ingen medryttare den gången:-).

Nuvarande pållan har haft lite otur med sina människor och i vintras letade jag ny medis för femtielfte gången ungefär.. Jag pratade med en "ansvarsfull dam" (ca 50? år) som letade efter en skogsmulle med lite fart i. Jag förklarade att fröken häst (arab) varit halt i 2 månader men är supercool i skogen och älskar långa turer. Jag ville dessutom att min medis skulle börja lära känna häst från backen först och då passade det ju bra nu när hon var under igångsättning. Vi bestämde iaf en tid och plats, hon ville se när jag red lektion- dvs första lektionen på 3 månaders tid.. Jag var i stallet 1 timme innan utsatt tid och fixade med häst, tiden då vi skulle träffas kom och gick, jag gick ut på min skrittafram-promenad och när jag kom tillbaka (dvs typ 1 min innan lektionen skulle börja- vilket damen visste) då hade hon kommit. Det visar sej att damen är inte lite överviktig (min pålla är ju inte direkt viktbärande- vilket jag såklart talat om) och jag hinner bara hälsa innan min tränare kommer. Ridlektionen gick väl sådär- jag hade glömt det mesta och fick mest öva på att hitta min egen balans (bla genom att lägga näsan i hästs mankam och känna rakheten..).. Men mot slutet av lektionen gick det riktigt bra, fast då hade damen redan gått. Jag hörde inte av henne igen heller..

Annars gillade jag de två 14-åringarna som ville ha min gamla travare på foder. Jag skrev uttryckligen till dom att han hade gått på travet i 8 år och inte var särskilt utbildad och inte galopperade i första taget i varje mail jag skickade, men dom var sååå intresserade. Så kom dom ut, red och åkte hem igen- gulliga tjejer, men inte direkt fv-material. Dagen efter mailade dom ett argt mail och tyckte att han kunde ju faktiskt ingenting och dom var minsann INTE intresserade.. Han kunde ju inte ens galoppera!!! Haha..

/Lavinia, som haft tur med de hästar hon provridit. Det roligaste jag varit med om var väl när min sambo hoppade upp tog sån sats att han ramlade av på andra sidan.. Vi fick köpa hästen iaf:-)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Jag har egentligen bara haft en lyckad provridning och det var på hästen jag nu ägt i 4 år ^^ Innan henne provred vi 6 hästar.

Häst 1: Hade haft tappsko i en vecka och var därför halt, men vi kunde allt få se na' longeras. :crazy:

Häst 2: Var "lung, snäll och välutbildad!" Vilket i verkligheten innebar tjurig, stressad och typ omöjlig att rida. Den stackars lilla tjejen som skulle visa honom för oss grät för att hon var så rädd :eek::cool: Vi försökte stoppa dem redan innan men säljaren insisterade.

Häst 3: Totalt nedverkad i hovarna, seg och håglös. Enligt ägaren var han en framtida champion. Hade nog blivit en fin skogsponny om hovarna fått växa ut.

Häst 4: NH-tränat ungt sto. NH-tränad verkade i detta fall betyda Attacktränad då hästen stod med bakåtslickade öron och redo att springa över tjejen som viftade lite med ett rep mot henne.

Häst 5: En knappt hanterad appaloosa (Som givetvis också var mkt lovande och en framtida tävlingsstjärna..) som säljaren försökte longera lite på ett fält. Hennes sambo fick jaga hästen för att få den att trava.

Häst 6: Helt enkelt en trött gammal ponny som inte ville mer.

Häst 7:
22937345.jpg
:love::love::love:

Nu ska jag inte skylla allt på de som sålde, jag visste knappt vad jag letade efter innan jag hittade 7an, men det är så tråkigt när hästen på telefon är "bombsäker och helt kanon att rida" och i verkligheten inte går att sitta upp på.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vilka historier det finns :eek: Man ska inte bli brydd men likt förbannat så blir man det ändå!

Jag har inte någon egen historia att bidra med, men en väninna sökte medryttare till hennes halvblodsvalack för en del år sedan. En tjej som dök upp verkade på förhand bra, och var trevlig i stallet. Hon verkade liksom intresserad av hästen och saker runtomkring och skulle ha ridit i ett tiotal år.

När hon sedan kom upp på hästen så visade det sig att hon inte hade koll. Alls. Till en början gruffade hon åt hästen när hon tyckte att han gjorde 'fel'. Det eskalerade allt eftersom, från gruffandet till höga händer. Från höga händer till rop att ägaren skulle hjälpa henne. Från rop att ägaren skulle hjälpa henne till regelrätta skrik efter mamma :eek:

Hästen är inte svårriden utan en gentleman som är lite av en under-achiever om man inte peppar honom, men hon lyckades skrämma slag på honom med sina tjut. Slutade med att tjejen ramlade av och hamnade på akuten. Hon fick en spricka någonstans, men jag kommer inte ihåg var såhär i efterhand. Det var dessutom min väninna som skjutsade in henne till sjukan och satt med henne alla dessa timmar på akuten :confused:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Den sämsta och konstigaste provridningen jag varit med om var en annons på en 5-åring tror jag. Fick inte ut jättemycket information via telefon men tillräckligt för att vi skulle åka och titta i alla fall. Hästen skulle vara snäll att rida och utbildad ung. LB dressyr...

Vi kommer dit, jag frågar lite om hästen och får lite undflyende svar, ser bland annat ett par sår som jag frågar om men "det är nog bara en kvist som rispat emot..." Frågar sedan om hon kan rida först för att jag vill se hur hästen går och tjejen ser ungefär ut så här --> :crazy::eek:
Efter lite om och men (och påtryckningar från sin far som var angelägen om att sälja) så går hon i alla fall med på att sitta upp, men vill inte rida i paddocken utan ut en runda i skogen, vi kan väl stå kvar på gårdsplanen och vänta?

Medan vi står där på gården fortsätter pappan att prata på och ger bland annat helt motsägelsefulla uppgifter om vad som hänt hästen (bl.a. sårens uppkomst) då kommer ett femårigt barn fram och säger: Men pappa, hästen ramlade ju i boxen! :idea: Vad som egentligen hänt den där hästen kan man ju fundera på...

När jag väl kommer upp så slår hästen mot skänkeln, är allmänt istadig och bockar.. Inget köp där nej!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*dl kl*

Hästmänniskor är väll allt man kan säga...

Kom att tänka på en gång då jag sökte medryttare till 2 av mina hästar, de skulle inte rida i skogen övht eftersom den ena var hingst och jag inte ville släppa ut vem som helst i skogen på honom så jag sökte alltså någon som ville rida i ridhuset. Detta informerades om i annonsen och vid kontakt.

Fick ett svar från två kompisar som gick på universitetet, de kom ut och provred men de var efter provridningen inte intresserad (tack och lov då de inte red bra heller, så då slapp jag säga nej tack) eftersom de ville ha foderhästar de kunde rida ut i skogen med och galoppera en massa (läs flängrida).
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag var med en kompis som skulle provrida en fyra-årig kallblodstravare som hon var intresserad av att köpa. När vi kom dit så visade det sig att de inte hade någon sadel som passade hästen, de hade bara ett par ganska smala sadlar som passade varmblodstravarna. Så vi skulle få rida barbacka. Eftersom det var ett travstall så fanns förstås ingen paddock, utan provridningen skulle ske ute i skogen.

Min kompis blev lite osäker och ville att jag skulle rida först i så fall. "Inga problem" tyckte jag och hoppade upp. Red en kvart, tjugo minuter i skritt och trav (eftersom hästen ju fortfarande var i travträning, så utgick jag ifrån att han inte var van att galoppera), hästen var jättesnäll och hade en väldigt mjuk och fin trav. Det gick jättebra att trava i lugnt tempo och han var lyhörd och trevlig. Slängde upp kompisen och hon skrittade och travade också lite och tyckte också att han var trevlig.

När vi kom tillbaka till stallet så frågade jag om han var mycket ridtränad (det verkade ju så!), "Nej, det här är första gången någon sitter på honom." :eek:

Kompisen hoppade av väääldigt snabbt och konstaterade att det inte var en häst för henne. Jag hade dock blivit väldigt förtjust i honom, så det slutade med att jag köpte honom och kompisen tog över min gamla häst istället!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Oh ja! ;)
Och hästskojare är ett klassiskt uttryck, så visst hamnar de i blåsväder emellanåt. Vi har ju den berömda/ökända/i nationell tv bortgjorda Linda här i Värmland. Men det som slår mig mest är att folk inte besiktar hästarna ordentligt innan köp. Det ligger väl ändå i köparens intresse? :eek:

(Sorry för OT)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Fortsätter lite kort OT.

Det är omöjligt att kunna göra en fullständig veterinärbesiktning när man köper en häst. Det går helt enkelt inte att tex röntga Hela hästen...


Jag blev förvånad över att de tog emot provridning och inte avbokade när ni var där och red om de hade ett aggresivt TVteam på gården. :P
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

*Kl*

Näg jag var sjutton (?) fick jag ett samtal av en kompis som tyckte att jag skulle åka till skåne (jag bor i sundsvall) och titta på ett sto som skulle vara en riktig hoppkanon men lite småknäpp. På den tiden hade jag inget begrepp om att man måste vara rädd om livet så jag åkte ner. Hästen stod på en liten privat ridskola och dom hade inte behandlat henne så bra. Det var en riktigt vass häst med en satans skalle men man behöver ju inte vara elak för det. :( När jag kom ner hade hon inte varit i hagen på flera dagar för dom fick inte ut henne och det var högst oklart hur länge sen det var hon blivit riden. De berättade även med stolthet i rösten att dom inte brukade ge henne nån mat om hon attackerade gallret när det kom i gången, vilket hon gjorde konstant. Hur som helst fick jag på hästen sadel och träns och på nåt konstigt sätt fick jag henne till ridhuset trots att dansade på bakbenen hela vägen och högg vilt omkring sig. Nåväl upp på hästen och jag minns inte hur många gånger jag åkte av men det var många. Inte hann jag sitta där mer än tretti sekunder heller. Äh, vi skiter i det här med ridningen så löshoppar vi istället, tänkte jag och spottade ut lite grus. Och nog fasen kunde hästen hoppa! Borta var det elaka människoätande monstret och fram kom en otroligt läcker tiger med spetsade öron och lyster i ögonen! Jag tänkte att det inte var så konstigt att hästen var elak som hon blev behandlad, så jag skulle minsann köpa henne jag. :) Om jag inte minns fel skulle dom ha 65.000 för henne men jag skrattade och sa att ni får tio och det ska ni vara jävligt glada för. Dom muttrade och sålde iaf.
Jag ska inte påstå att det blev en särskilt snäll häst utan hon var mest elak och stog på bakebenen men hon placerade sig i varenda klass hon startade, jag tävlade henne under ett år tom 1,30 innan jag sålde henne till en kille som hon verkligen hörde hemma hos!

De flesta skumma provridningarna har förmodligen jag stått för själv, med samma häst. :o Jag lärde mig ganska snabbt att säga redan på telefon att "du rider på egen risk, hittills har ingen suttit kvar och hon är rätt elak." Haha, märkligt nog var det nästan ingen som ryggade för det faktumet utan skulle väl visa att dom minsann kunde klara av henne! :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Oh ja! ;)
Men det som slår mig mest är att folk inte besiktar hästarna ordentligt innan köp. Det ligger väl ändå i köparens intresse? :eek:

Jag har en bekant som var och tittade på en ponny på ett försäljningsstall här omkring, också med lite tveksamt rykte, de fastnade i alla fall för ponnyn men hon (köparen) gjorde klart att hon skulle närvara vid besiktningen.
Inga problem tyckte försäljaren, ringer några dagar senare och säger att besiktningen är gjord så nu är det bara att hämta ponnyn...:cool:
När köparen säger att de bestämt att hon skulle meddelas och närvara vid besiktningen så säger säljaren att antingen tar de ponnyn nu eller så kan de leta häst någon annanstans, vilket de såklart också gjorde.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle provrida en fyraåring för några år sedan. Jag hade spanat på stuteriet ganska länge och tyckte de verkade ha läckra hästar. När jag sen skulle köpa en ny häst och tillika ville ha en unghäst så ringde jag och bokade en provridning på en valack som verkade fin.

Kommer dit och hästen är lerig vilket jag egentligen inte har något emot, och uppfödaren ville se mig borsta. Ingen visar hästen uppsuttet utan jag skulle hoppa upp på en gång. Hästen var stor och sent tagen p.g.a. sin storlek men den sades kunna grunderna. Väl uppsutten provar jag hjälperna och den går knappt framåt. Jag frågar om jag är den som gör ngt fel eftersom jag inte sett hur de rider hästen. Jag får ett spö. Hästen går fram i trav, men rör sig knappt. galoppskänkeln satt inte och bristen på framåtbjudning var total.
När jag tycker att jag kännt klart så får jag efteråt veta att hästen var öm i fötterna eftersom han var nyskodd och det var därför han inte bjöd framåt. - Undrar ju lite varför man ens vill visa en sådan häst? Det måste ju bara bättre att boka om?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

KL

Jag sökte medryttare till min nordsvensk för flera år sedan, i annonsen beskrev jag henne (ganska tuff) och att jag hade viktgräns på 85kg.
Ringer en jättetrevlig tjej som ska komma dagen efter och provrida.

Dagen efter är jag där och har tagit in hästen och in svängen en bil på gårdsplanen. Ut kommer en kvinna som vägde säkert över 120kg. Hon var enorm, verkligen enorm.

Jag kände mig satt i en jätteobekväm situation, vad ska man säga liksom?

Hon fick provrida lite lungt (det dör ju inte hästen av) och tack och lov :o red hon förskräckligt dåligt så jag kunde förklara att jag inte tror hon skulle passa med min häst.



En annan medryttare kort därefter drog i tyglarna samtidigt som hon skänklade. Nordis stod helt still och såg förvirrad ut. Så fort hon gick framåt skänklade hon OCH drog i munnen. Jag förklarade hur hon skulle och inte skulle göra men det funkade bara inte.:crazy:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

TV-teamet kom oanmält, så det var snarare tur för M att vi var lite sena och att vi inte kom precis samtidigt ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kl
För en så där 10 år sen skulle jag provrida en medryttarhäst. Kommer dit och allt varkar toppen. Eftersom jag tillstörsta delen skulle rida ut så gör vi även det under provridningen. Vi hade väl ridit en 500-800m, och upp för en väldigt brant backe. Där upp trvänitar hästen vänder och skenar ner för denna backe:eek: Väl där ner gör han en 90graders sväg och jag hamnar på marken. Jaja, inte mera med det. Fångar in och ner kommer ägaren. Då klärcker hon ut sig: "ja han ser spöken där upp så man får vara på honom så han inte sticker åt andra hållet". Så lönt att sägar det då:mad:

För två år sen letade jag häst. Får då tips om en uppfödare som ska vara bra och ha finna hästar. Kontaktar den nämda och hon har ett sto till salu. Pratar vidare och bestämmer en tid att kolla på hästen.
Dagen kommer och jag åker dit. När jag kommer till stallplan e ingen ute utan jag får ringa in. Vi går och hämtar hästen och snackar om den på vägen dit/tillbax. Går in i ridhuset och hon släppe hästen så jag får se den röra sig.

Nu kommer jag inte ihåg om jag frågar eller hon berättar. Men hur som helst så kommer det (först) nu fram till att hästen inte e riden på x antal månader. Inga prob för mig. Kan ju ta det lungt när jag provar henne. Men se det fick jag inte. Ägaren vill först ha ridit henne i 2-3v innan någon annan sitter upp:grin: Så det blev inget hästköp där inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp