Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Sammet

Trådstartare
Ja som rubriken säger, från ena eller andra perspektivet, vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om?!

Mitt exempel toppas av att jag satte ut en annons att jag sökte medryttare till en häst.
Fick massor av svar men få som var över 18 år (som jag ville ha då hästen var hingst).

Det kom bla en tjej och provred, hon lät lovande i mailet, red samma inriktning som jag mm. Vi bokade tid, hon dök upp, verkade egentligen inte så intresserad av allt runt omkring med var saker var men jag tänkte att hon kanske var nervös.
Vi tog ut hästen på ridbanan och jag visade lite, sen satt hon upp och provred. Jag var inte direkt imponerad, hästen skjöt ut bogen i ena varvet, gick med rumpan in i andra varvet, var stressad och spänd... Sistnämnda kan han vara med nya ryttare.
När hon hoppade av proklamerade hon att hon inte alls tyckte han hade alla de där problemen som jag beskrivit på Buke...
Jag insåg då att hon endast kommit för att provrida för att visa sig duktig.:crazy:
Hon hade alltså läst en tråd jag skrivit här på Buke ett tag innan där jag rådfrågade andra inom min ridgren vad jag borde göra åt denna typen av problem och sen ansett att hon skulle komma ut och provrida hästen i tråden för att "kontrollera"(?). Mest underhållande var nog att hon inte hade en aning om hur gräsligt hästen gått med henne utan trodde den gått rakt och avslappnad... :p

Tjejen pratade gott om sig själv till stallägaren som tyckte att hon ju kunde komma och träna hennes hästar också, sa att hon absolut var intresserad, åkte hem och sen såg eller hörde vi aldrig mer av från henne... :crazy:

Jag blev rätt paff och visste inte riktigt vad jag skulle säga, tyckte det var rätt fult gjort även om jag och stallägaren garvade rätt gott åt det länge efteråt.


Ge mig lite av era bisarra provridningar (antingen som i mitt fall att ngn kommit och provridit er häst, eller att ni själva varit och provridit).
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Själva provridningen var kanske inte så bisarr, men..

Vi bodde i Härnösand, mitt ute i skogen. Hade ett fint kallblodssto till salu och en tjej från Skåne ringde och var intresserad.
Efter mycket tid på telefon bestämdes att hon skulle komma upp för provridning, har för mig att hon flög upp. Vi hämtade och lämnade vi kommunikationer, hon red hästen mkt trevligt och verkade toppenbra.
Hon ville iaf tänka på saken, och när hon kommit hem meddelade hon att hon gärna ville komma på en ytterligare provridning innan hon bestämde sig slutgiltigt. Jag tyckte det var toppen med en köpare som engagerade sig så :idea:
Den här gången har jag för mig att de körde upp(! det är en bit...) provred igen, mycket trevligt. Hon skulle åka hem och tänka mer på saken.

Och sedan slutar det med att hon typ kommit på att hon väl inte riktigt visste om hon skulle ha tid/råd med häst :eek::confused:

Ok.. fast nu har du ju bränt tusentals kronor på provridning.. kanske hade varit bäst att kolla över ekonomin först..? :rofl:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Vi hade väl en ganska rolig provridning med de som sedan köpte samma häst :idea:
Pappa(en sån där norrländsk, kraftig, frejdig bondgubbe) och dottern(pytteliten 11-åring) kom för att titta på hästen.
Stoet var väl iofs liten för att vara kallblodstravare, men stor i jämförelse med flickan(tyckte jag) men enligt pappa var det LUGNT, deras nuvarande var nästan lika stor...
Ok, men stoet är ganska ungt och inte precis en gammal halvdöd skogsmulle, hon är altetisk och påhittig...
LUGNT försäkrar pappan.
Flickan säger typ inget, rider lite och det ser väl helt ok ut.
På väg till ridbanan går pappan bakom hästen och är helt LYRISK över hur snygg bak hon har(:love::rofl:)
Är hon inkörd? undrar pappan. Nää.. jag vet inte om jag tror hon blir någon körhäst, han kan vara lite sprallig... LUGNT, säger pappan, vi ska nog komma överens :idea:

Efter provridningen är det bara:
P: Ja, så kan vi hämta henne i eftermiddag?
J: Eh..jaaa..? Fast.. är det inte lite mycket häst för flickan..?
P: Nej! Toppenhäst! Vi tar henne!
J: Meeenn..ok.. :) ja, men veterinärbesikting då..? (hon var ua typ 2 månader tidigare)
P: Strunt i det! Jag ser ju att det är en toppenhäst! Här är kosingen (hivar upp en tjock rulle med 20 laxar) :rofl:

Tillslut gav jag med mig, eftersom de bodde så nära. Jag tänkte att jag får väl snart tillbaka hästen, men ICKE. De är sjuukt nöjda och har henne kvar än idag, många år senare :idea::love:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag hoppar in här från ÄU då jag har varit med om en del tokiga provridningar :p

Den jag kommer ihåg mest från när jag själv letade häst var när vi var på en mindre försäljningsgård och skulle prova en häst (som dock ej ägdes utav försäljningsstallet, utan vi lånade bara deras paddock).

Hästen skulle vara ett supertrevligt sto på 9 år, välriden, tävlad, och en riktig genomtrygg storhäst.

När vi kom dit tyckte de att jag skulle rida direkt, alltså ingen som visade hästen först. Var inte så gammal så jag nickade och skulle hoppa upp. Fick i foten i stigbygeln när hästen började bete sig lite märkligt, kasta med huvudet, trippa åt sidan och så, men jag trodde väl hon var lite stressad över ny gård och så så jag hoppade upp ändå.

När rumpan tog kontakt med sadeln flög hon iväg i ett jättebocksprång, stegrade, kastade sig runt och försökte efterlikna den värsta rodeohästen. Jag flög av ganska direkt och svimmade av på marken i en minut eller så men mådde sen bra.

Ägaren kommer då och beskyller mig för att ha sparkat till hästen med skänklarna vilket givit den reaktionen... :eek: Säger vänligt men bestämt att nej, jag kom ju inte ens åt hästen alls innan hon flög iväg. Så då ska minsann ägaren upp och rida också. Gissa vad som händer... :angel:

När de står med sin häst och försöker lista ut varför hon blivit galen helt plötsligt kommer stallägaren och säger att hon minsann har en häst jag måste rida. Så hon kastar upp mig på en ranglig unghäst. Den var trevlig och nog en bra "efter avkastning-häst" men hade en fruktansvärd eksem i hela manen och svansen. Påvisade detta till säljaren som viftade bort det och sa att han bara var lite skiten... :crazy:

Sen åkte vi...

Dock återvände vi dit ett tag senare då hon fått in en häst som verkade lovande. Provred den i paddocken och var väl ganska nöjd och så. När vi är klara ville hon visa oss ridhuset så vi följer med in. Där inne är det en annan provridning som pågår men hästen beter sig jättekonstigt, slänger med huvudet, sparkar med benen, vägrar gå framåt etc. Så tjejen som red (en jätteduktig tjej) går av och säljaren lämpar över hästen till mig och säger åt mig att provrida den istället... :crazy:

Sagt och gjort, jag rider runt på hästen vi inte alls var intresserade av ensam inne i ridhuset medans hon försvinner iväg med den andra ryttaren...

Blev inget hästköp där..... :angel:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kanske inte så bisarrt egentligen, men skulle åka och provrida en häst i våras. Hästen hade inte blivit riden på nästan ett år utan gått som sällskap till en unghäst. Hästen hade ingen vettig egen utrustning utom en grimma, så ägaren hade tagit med sig en gammal sadel från ett annat stall som jag kunde rida i. Hur vida den passade eller inte visste hon inte förrän vi sadlade, men tack och lov låg den tillräckligt bra för iaf en provridning. Något vettigt träns hade hästen inte heller. Det de hade letat fram var på tok på litet på alla håll, så de letade fram ett som var större. Problemet var att detta träns hängt i ett hörn i stallet i X antal år och var både stelt, täkt av mögel och spindelväv.

När jag bad ägaren rida först (gör alltid det) tvekade hon, men efter några om och men hoppade hon upp och red lite runt i paddocken. I annonsen hade dem menat att hästen var lugn och helt trafiksäker, men trots att det låg en hage mellan paddocken och vägen så fick hästen hjärtat i halsgropen när en långtradare körde förbi.. trafiksäker.. jo visst.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Har inte varit med om något så suspekt som du, men en gång skulle jag hjälpa en kompis att hitta rätt häst. Vi var i Danmark för att prova många hästar. På varje ställe vi kom till bjöd de på starköl. (även tidigt på morgonen) Jag tackade nej eftersom jag inte vill vara onykter när jag rider. Detta hade de svårt att förstå. På flera av ställena red jag många hästar. Hon som skulle ha hästen ville ha en trygg och lugn läromästare. De plockade ut unghästar och värsta energiknippena på flera ställen och menade att även om hästarna inte alls skulle passa så kunde väl jag rida ändå. Visst. Jag red, men det kändes lite underligt att rida ett stort antal hästar som köparen inte alls var intresserad av. (med roligt hade jag) Satte mig bland annat på ett stort skimmelsto som jag direkt kände att jag nog var skapad för. Jag red som i trance. Vi klickade totalt från första steget. Ägaren kom fram och frågade om jag inte ville köpa häst jag också. Hade jag kunnat hade jag gjort det.
Flera år senare var jag med en annan kompis för att hjälpa henne hitta en dressyrhäst. Det här är mera "provridningar som inte blev av". Vi kom bla till ett ställe där hästen visade sig vara rätt ordentligt halt när ägaren sprang med den. Ägaren tyckte vi skulle provrida ändå (det är nog inget allvarligt) men vi avböjde såklart. På ett annat ställe hade de annonserat ut en häst i tävlingskondition. Det visade sig att hästen stod med ca 100 kg övervikt och hade inte blivit riden på över en månad.
Ibland undrar man hur folk är funtade??
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Såg en jättefin häst på annons. 6-åring som hade gått 1,30, såg jättefin ut i typen på bilderna samt hoppfilm.

Kommer ut och ska provrida och hästen är halt och antingen är bildena tagna för länge sen eller så är det inte samma häst.. :crazy: Det var inte ägaren som visade hästen utan när jag ringde till han samma dag (det var även han som lagt ut annonsen mm) så visste han inte att den var halt!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle provrida en medryttarhäst. Allt lät bra, det var gratis, hästen var välutbildad (hopphäst), en häst med superstam som precis blivit köpt från Tyskland för många hundra tusen kronor. Ganska stor.

Jag kommer till stallet, ägaren är ganska trevlig och hästen står uppbunden. Stor är den (det visste jag ju) och snäll. Vi kommer till ridhuset och ägaren ska rida. Hästen ser supertrevlig ut, precis sån som jag gillar (dvs med lite nerv och go i). Då säger ägaren:

- Ja det är viktigt att hästen inte går i form, för det är ju en hopphäst.

Jag undrar om jag hört rätt och hon upprepar ovanstående med tillägg

- Han kostade många hundra tusen och kan bli en stjärna, jag vill inte att han ska förstöras med dressyrridning.

Happ. Jag skulle ju mest rida ut ändå tänkte jag och då säger hon:

-När du ska rida ut är det viktigt att du inte sitter på honom när han går på asfalt och sånt. På vår uterittsrunda har jag ställt stolar så du kan hoppa upp igen efter att du satt av när du går över saker. Han är ju stor.

Det blev inget med den hästen :angel: 1 månad senare är han till salu (hon hade barn därför ville hon ha medryttare) och frågade om jag ville köpa. Hade tyvärr ingen chans till det och priset var högt för mig. Sedan fick hon sålt honom, för 30 000 kr.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Haha :D jag älskar såna här trådar, folk tror ju på både det ena och det andra!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag kommer ihåg en häst jag skulle prova när jag letade min första storhäst, jag var 15 år då. Jag hade hittat ett sto som var (har jag för mig) någon fullblod/halvblodsmix. Hon skulle vara jättesnäll och bra utbildad, lite tävlad. Men hon var inte i form just nu för det var precis i slutet av sommarbetet. När vi kommer dit så får människan knappt in hästen, hon får jaga ut den ur hagen (tar ca en halvtimme) så den springer lös in i stallet där den sedan står i boxen och frustar helt uppjagad och gnäggar efter sina kompisar. Johej den hästen skulle vara lugn och självständig. Det slutade med att jag aldrig provred. När vi säger det så kläcker människan ur sig: Jag trodde ponnyryttare var tuffare än så!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Usch, så obehagligt! Det finns tydligen folk till allt! Jag hade tagit riktigt illa vid mig om det kommit någon från Buke (utan att presentera sitt egentliga ärende) för att "sätta mig på plats". :confused:

Jag har varit med om konstiga provridningar åt båda hållen. Första gången då jag skulle sälja min egen häst. Jag var ärlig i annonsen att hästen var liten, äldre och utan gång, men en perfekt förstahäst åt någon. Skrev även att den hade många år av lättare träning kvar i kroppen. (Den var typ 17). En jättetrevlig tjej ringde och var intresserad åt hästen för sin sambos räkning. Han höll på att lära sig rida och skulle ha min häst i så fall. Tjejen hade själv en häst hon tävlade dressyr med. Allt lät riktigt bra. Tills hon kom och provred. Utan sin sambo - som ju var den som skulle HA hästen. Hon satte världens krav på min lilla snälla häst (orimliga krav) och avfärdade den sen med att den hade inte tillräckligt med gång. Hon trodde tydligen att det dolde sig en GP-häst bakom min annons. För 20.000 kr (inkl utrustning)...

När man är och provrider får man ju testa en del lustiga djur. Den som var "märkligast" var en flugskimmel som gick MSV dressyr. Jag tyckte den lät väldigt bra på annonsen. precis vad jag ville ha, trodde jag - en snäll läromästare som skulle stå ut med att jag försökte lära mig mer.

När jag kom dit för att provrida frågade ägaren om jag inte hade sporrar. Vilket jag inte rider med i vanliga fall, så mitt svar blev nej. Hon plockade fram sina egna hundra meter långa (kändes det som) och jag sa förskräckt att jag nog inte skulle kunna hantera dem. Ok, svarade hon, då får du rida med dubbla spön om du ska få fram honom. :confused: Hur har man då skolat sin häst för skänkel?!
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En tjej skulle komma och provrida min häst, jag red först för att visa henne i alla gångarter för hon som skulle provrida ville det. I ett av hörnen i paddocken dök en liten golfbil upp. Det är inte direkt vanligt att de kommer förbi. Kommunen använder dem för att frakta runt saker och hålla fint längst vägkanter. Hästen blev lite skrämd men det var inget mer med det, jag ser "provridaren" och hennes pappa gå sin väg, jag travar mot grinden och frågar vad som är fel, de svarar: "vi vill inte köpa en häst som är rädd för något." Och sen bara går som mot sin bil och åker iväg. Man kanske ska ifrågasätta sin kunskap om hästar om man inte vet att de har flyktinstinkt.
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

En tjej skulle komma och provrida min häst, jag red först för att visa henne i alla gångarter för hon som skulle provrida ville det. I ett av hörnen i paddocken dök en liten golfbil upp. Det är inte direkt vanligt att de kommer förbi. Kommunen använder dem för att frakta runt saker och hålla fint längst vägkanter. Hästen blev lite skrämd men det var inget mer med det, jag ser "provridaren" och hennes pappa gå sin väg, jag travar mot grinden och frågar vad som är fel, de svarar: "vi vill inte köpa en häst som är rädd för något." Och sen bara går som mot sin bil och åker iväg. Man kanske ska ifrågasätta sin kunskap om hästar om man inte vet att de har flyktinstinkt.

:rofl::rofl:

De kanske skulle tittat på en gunghäst istället, verkar passa dem bättre ;)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kanske inte jättebisarrt men lite konstigt tycker jag:

Jag hade en annons ute för medryttare till min äldre pålle. Det är en relativt lättriden häst men det är uteritter som gäller och det finns inte alltid ridsällskap, vilket jag skrev i annonsen. Hur som helst fick jag mailsvar från en 15-årig tjej. Hon hade ridit på ridskola ca tre år, haft sommarhäst och varit skötare till bl.a. ett fullblod. Hon älskade hästar bla bla bla... Hon hade även en lillasyster som var hästintresserad och undrade om systern också kunde få rida någon gång.

Hade jag kunnat välja och vraka bland medryttare så hade kanske jag inte valt henne i första hand. Men så var inte fallet och jag tyckte ändå att det lät ok. Jag har haft yngre medryttare förr som fungerat fint. Jag ringde upp henne och vi bestämde en tid. Hon var mkt tystlåten på tel. men hon var ju inte så gammal och jag förstår om hon blev lite nervös.

Någon dag innan vi skulle träffas kommer ett sms där hon säger att tiden inte passar så bra, kan vi träffas en halvtimmme tidigare eller senare? Jovisst en halvtimme tidigare går fint svarar jag.

Dagen för provridning kommer och tjejen dyker upp en halvtimme sent (alltså den tiden vi kommit överens från början). Med är mamman och systern. Hon säger inget om att hon var sen och tidsfascist som jag är undrar om hon glömt av att vi hade kommit överens om en halvtimme tidigare (efter hennes önskemål). Mamman rycker då in och förklarar att hon inte trodde att det skulle ta 20min att köra och att det var därför dom var sena (hallå? då körde dom ju ändå hemifrån efter tiden vi skulle ha träffats). Alla kan bli sena men ett sms kan man väl åtminstone få iväg? Ja ja nog om det. Jag gör iordning hästen och försöker få igång en konversation med tjejen. Men det enda jag kan få ur henne är ett ja och nej. Mamman pratar därimot på. Jag försöker visa bl.a. ett överben på hästen men tjejen verkar noll intresserad. Jag tänkte att tjejen nog var extremt blyg och överkörd av mamman.

Vi rider ut. Tjejen säger inte ett pip. Inte EN fråga om hästen som hon provrider. Jag lyckades få ur henne att hon inte har ridit på sina sköthästar och sommarhästen var ett tredagarsprojekt. Det börjar kännas sådär. Jag vet inte om någonting jag säger når fram till henne för jag får ingen respons alls. Jag får inte klart för mig hur mycket om kan egentligen.

När vi kommer fram till stallet undrar Mamman om hur det gått. Inte ett knyst från tjejen. Mamman undrar då om lillasyster kan få rida nu?
Jag är väl ingen ridskola?????
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Jag skulle provrida en ny potentiell medryttarhäst. I annonsen så verkade hästen trevlig om än något klurig. Hästen är en travare som har varit inriden i ca 4 år. Jag åker dit och möts av ägaren som är ca ett år äldre än mig (jag är 17 år) kommer hafandes mot mig på grusvägen lutad som en gammal tant över en barnvagn med en liten pojke i som ser ut att vara runt året. Det första som säger att det är inte hennes barn och så tar vi i hand. Vi går mot stallet och där inne står det två hästar inklämmda i stallgången där den ena hästen har rumpan precis så att den blockerar ingången och en hel drös med småungar som springer runt. Vi går in i sadelkammaren och ägaren sätter sig på en bänk och vi pratar lite. Jag funderar på om hon ska gå ut snart så att jag kan få byta om i fred men det händer aldrig så jag byter om när hon är där inne och känner mig rätt så illa till mods.

Vi börjar att göra iordning hästen och när vi är klara och precis ska tränsa så försvinner hon. Där står jag som ett fån i ett helt nytt stall och vet inte vad jag ska göra. Går ut på stallplanen och funderar på vart hon kan ha tagit vägen. Efter ca 10 minuter så kommer hon tillbaka med förklaringen att hon gick och åt en billys pizza. :grin:

Jag tränsar iaf och sitter upp. Ridbanan är upptagen för träningar så jag får rida i sommarhagen. Skrittar runt lite och känner på hästen som verkar ganska lovande. Börjar trava och hästen blir som skjuten ur en kanon och drar iväg i värsta travartraven. Jag får hästen att lugna ner sig lite och rida lite på stora volter. Vi flänger runt lite överallt och ingenstans sen kommer det en långtradare och kör förbi på stora vägen och hästen får nästan hjärtat i halsgropen. Så särskilt trafiksäker var den ju inte som hon sa. Sen så börjar hästen att dra sig mot utgången och tillslut så stannar den där och vägrar gå nån stans :rofl: Hon säger att han brukar göra så och att det bara är att driva på. Känner att vid det här laget så är han inte riktigt någon häst för mig men jag rider några minuter till endå. Hoppar av och tackar för provridningen men nej tack.

Så ett bra första intryck är viktigt för båda parterna :angel:

Kan även tillägga att jag sen blev medryttare på två stycken hopphästar som även går MSV dressyr och lärde mig massor :banana:
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

När en kompis till mig letade häst var vi ute och såg en hel del märkliga exemplar, men det värsta tillfället måste ändå ha varit när vi skulle åka och titta på två hästar på samma gård.

Vi skulle vara där klockan tre en söndag. Min kompis ringde vid elvatiden för att kolla av läget samt få vägbeskrivning. Helt ok. Sen åkte vi, har för mig att det var runt 10 mil dit. När vi kommer fram är det inte bara oerhört stökigt och sjabbigt överallt, det är även helt stängt och tyst, förutom ett par hundar som skäller inne i huset. Till slut, efter en del knackande, dyker en kvinna upp. Det är samma kvinna som min kompis pratat med på förmiddagen, och hon är rejält onykter, så hon vinglar när hon går. Hon är jätteförvånad över att vi är där, för det hade hon glömt (trots att de pratat i telefon fyra timmar tidigare).

Hästarna är inte inne, utan vi ska gå till hagen först. På väg dit nämner hon att den ena hästen har varit halt i två veckor, men det kanske inte gör så mycket? Vägen till hagen är en hal, lerig skogsväg, och hagen visar sig ligga ungefär 2 km bort. Hästarna har inga grimmor och vi har varken grimma eller grimskaft med. Det är nämligen öht inte planerat att vi ska ta med någon av hästarna tillbaka. Vi klappar lite på dem medan kvinnan berättar om dem, men hon berättar mycket mer om hästarna vi inte är där för.

Sen får vi halka tillbaka ner genom skogen 2 km. Innan vi åker hem säger hon att nästa gång vi kommer kanske vi kan ta in någon av hästarna och borsta lite.

Så ja, provridning blev det ju inte direkt... Behöver jag säga att vi inte åkte dit igen?
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

[QUOTE "vi vill inte köpa en häst som är rädd för något." .[/QUOTE]

:rofl: Ja då lär det inte ha blivit någon häst alls för dem. (eller kanske en käpphäst?)
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Skulle titta på en kallblodstravare som skogsmulle för min fars räkning och hamnade hos ett par som var nyfrälsta westernryttare. De började med att hiva upp mig på hästen utan varken sadel eller träns och beordrade mig att rida.

Det gick väl rätt bra ändå men kändes som ett märkligt och farligt sätt att lära känna en helt ny häst på...

Blev inget köp då hästen var alltför pigg för min (nästintill) nybörjare till far.

//Doccan
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Helt underbar tråd ;)

Jag var med om en hel del konstigt när jag letade ponny för många år sedan.
- En new forest som inte gick ett steg utan att en puttade bakifrån och en annan drog i den där fram.. red i en hage och hästen hade ett ok tempot mot stallet men sedan snigelfart igen, avslutade med att skritta i skogen och där fick vi slääääpa den, gosh, jag var helt slut! Snäll häst, jo tack. Om man vill stå still.

- Några försökte intala mig i hur perfekt jag var med deras ponny, jag var 170 lång och ponnyn 142, provade den för den kanske bar upp sig bra och kändes större men nej, den var liten och klen i typen och enligt ägaren skulle jag sitta med händerna på knäna för att den skulle gå i form - jag når inte ens mina knän när jag sitter i en dressyrsadel, då får man ju fin sits.. och det skulle vara en dressyrponny.

- Skummast av allt var nog en arab jag provred, supertrevlig häst och jättefin men jag fick den inte att galoppera ens ett steg. Och jag var ingen dålig ryttare på den tiden heller, man känner sig lite kass när man inte får en häst i galopp. Testade alla tänkbara knep men det gick absolut inte ens att driva in i galoppen, ytterst konstigt. Enligt ägaren galopperade den bra i skogen iallafall... hon verkade med lite förvånad.

- Sen har jag varit med om folk som försökt ge mig en extrahäst gratis till den hästen jag velat ha, folk som vill sälja treåringar när jag ville ha en läromästare och de som inte dyker upp när man bestämt tid.. det finns mycket lustigt folk i sverige :D
 
Sv: Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Kom att tänka på en kompis som letate dressyrhäst för ett antal år sedan. Hon ringde mig för att berätta när hon kom därifrån. På ett ställe skulle hon provrida en 5-åring. När de kom in i ridhuset fick hon instruktionen att hon inte fick ta hästen i munnen och inte fick använda skänklarna. Hon trodde säljaren ville undvika en hård hand och för mycket skänklar, men så var det inte. När hon började rida blev säljaren stressad och sa åt henne gång på gång att hon inte fick röra tyglarna och inte använda skänklarna. Eftr en stund gav kompisen upp. Att rida utan att få röra händerna/tyglarna och inte heller lägga sin skänkel emot hästen gick inget vidare. När säljaren visade hur hon menade fick ryttaren åka med benen ut från hästen på hängande tyglar. (???) Hon sökte en dressyrhäst som var ridbar. Hon satt av.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp