Vilken är den sämsta bok du läst?


Alltså jag dör :rofl:
Men vadå, får inte alla plötslig och extrem PMS så fort en het snubbe går sin väg? :confused:
 
Jag fick en gång i tiden för mig att jag minsann skulle läsa mig igenom alla Nobelpris-författare. Jag läste ett kapitel i Coetzee’s Onåd innan jag fick se mig besegrad. Jag hängde inte med överhuvudtaget O_o

Jag får helt enkelt leva med att fortsätta vara en obildad typ :angel:

Låter som jag och Hundra år av ensamhet, då :meh: Gabriel Garcia Marquez. Var iofs ett skolprojekt, men jag som oftast slukar böcker fick verkligen tvinga mig igenom den. Hundra år av tråkighet:eek:
Fast jag har faktiskt funderat på att läsa den med vuxna ögon :D
 
Låter som jag och Hundra år av ensamhet, då :meh: Gabriel Garcia Marquez. Var iofs ett skolprojekt, men jag som oftast slukar böcker fick verkligen tvinga mig igenom den. Hundra år av tråkighet:eek:
Fast jag har faktiskt funderat på att läsa den med vuxna ögon :D
Åh den är jag jättesugen på! Tänker mig att ska man läsa en bok på spanska så är det den.

(Men drar mig lite för det för jag tänker mig att risken är stor att den är tråkig :p).
 
Jag höll på att explodera av ilska när jag läste scenen i Sword of Truth där den lesbiska slavkrigaren dör i huvudpersonens armar medan hennes partner står bredvid och tittar på! :eek::wtf: Så jäkla snubbigt! Väldigt snubbigt över huvud taget hur deras lesbiskhet skildras. :down:

Samtidigt bölade jag som en tonåring och fortsatte läsa med stor iver. :angel:
Men sista böckerna i den serien?! Alltså det är sånna floskler så en typ baxnar (får erkänna att jag mest skummade sista böckerna - serien borde fimpats efter första upplösningen)
 
Har blivit bättre på att inte läsa ut de böcker jag tycker är totalkassa, men den sämsta jag läst ut måste vara ”Blanche och Marie” av PO Enquist. Läste den för att jag är fascinerad ac Marie Curie, men den var fruktansvärt gräslig :yuck:
Åh, men den tyckte jag var jättebra!
 
Apropå Igelkottens elegans - Nu ska jag sjunga dig milda sånger! Hela berättelsen led liksom av kramp: Nu ska jag ska skriva en Vacker Berättelse Nu ska jag ska skriva en Vacker Berättelse Nu ska jag ska skriva en Vacker Berättelse Nu ska jag ska skriva en Vacker Berättelse
Exakt! Igelkotten kändes så ansträngd och De Vackra Sångerna ska vi inte tala om.

Ok kom på en nu som kan få mig att eventuellt få springa gatlopp.. Tyckte Donna Tartts The Goldfinch var riktigt urtrist :nailbiting:
Åh, hon med Den Ointressanta Historien?
Ja! Ja! Ja! Jag minns inte, kanske läste jag den ena på svenska och det var översättningen som var vedervärdig, men fy, så överskattade de är! Finken var ganska trevlig att läsa, men den andra hade ett tilltal jag itne stod ut med.
 
Översättningar är ju ett kapitel för sig. Lord of The Rings-trilogin är mina favoritböcker.... på engelska. På svenska står jag inte ut!! Varken Ohlmarks gamla översättning (vedervärdig) eller den nya (bättre men fortfarande inte njutbar överhuvudtaget).
 
Hear hear! Plågade mig igenom den, det tog en hel sommar. Tid jag aldrig får tillbaka :(

Ja, jag kände bara motstånd från första anslaget – jag var sugen på att förkovra mig i beat-litteratur eftersom att genren härstammar från en tid som jag har ett stort intresse av, men On the Road passade mig verkligen inte över huvud taget. Jag kanske borde ha gett mig på Ginsberg eller Burroughs istället om jag hade velat ta mig an någon av de riktigt klassiska inom genren, men jag fick sån avsmak att det aldrig blev av. :angel:
 
Som ung var jag en extrem snobb och tyckte att jag visste bäst om allt (nu är jag bara måttligt snobbig och vet bara nästan allt). Då totalsågade jag böcker titt som tätt och en jag minns särskilt att jag sågade trots att jag sträckläste den en sommarnatt när jag var 18 eller så var Musselstranden av Marianne Hermansson. Den var SÅ dålig tyckte jag, inte alls som de klassiker och nobelpristagare jag brådmoget läst sedan unga år. Vilket undermåligt språk! Av någon anledning kunde jag ändå inte släppa den...
 
Senast ändrad:
Fifty shades of Grey har jag försökt mig på, men den fångade mig inte alls, ogillade karaktärerna och den kändes verkligen bara fånig. Då har jag inget emot fullitteratur i övrigt, tror jag läst alla Läckberg t ex och även en hel hög andra svenska deckare (även om jag håller med den som skrev att Sofie Sarenbrandt inte är något vidare).

Den sämsta bok jag läst var nog någon form av svensk chic-lit, minns vare sig vad den hette eller vem som skrivit den, men det handlade om en tjej som umgicks med tuffa rockkillar och så massor av beskrivningar av hennes outfits. Minns också att hon hade en kompis som hette Donna. Det ligger verkligen bra i munnen på svenska.

Annars är också "Alkemisten" värd att nämna. Vilka floskler :eek:
 
Som ung var jag en extrem snobb och tyckte att jag visste bäst om allt (nu är jag bara måttlig snobb och vet bara nästan allt). Då totalsågade jag böcker titt som tätt och en jag minns särskilt att jag sågade trots att jag sträckläste den en sommarnatt när jag var 18 eller så var Musselstranden av Marianne Hermansson. Den var SÅ dålig tyckte jag, inte alls som de klassiker och nobelpristagare jag brådmoget läst sedan unga år. Vilket undermåligt språk! Av någon anledning kunde jag ändå inte släppa den...

En dödsstöt mot ditt kulturella kapital! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp