Vilken är den sämsta bok du läst?

Var inte jätteglad över Mina drömmars stad heller kan jag erkänna. Har aldrig gillat Stockholm :angel:
Åh Jag håller med. Jag läste mycket motvilligt flera av böckerna och ogillade dem rejält.
Men det konstiga är att jag inte helt sällan funderar på dem, så de gjorde helt klart ett djupare intryck än jag trodde.
 
Jag minns med fasa när vår lärare tvingade oss att läsa Flugornas Herre på gymnasiet. Många av mina klasskamrater fuskade och såg någon film. Jag tvingade mig att läsa eländet men kom till ungefär sidan 10 innan jag gav upp. Tyvärr fick jag ta mig igenom eländet genom att läsa först var tredje sida och sedan var femte eftersom vi skulle ha förhör på den och jag iallafall behövde ha en liten anings aning om vad den handlade om.
Jag har självklart läst andra dåliga böcker men då har jag gett upp och dem minns jag därför inte.

Haha, och jag ÄLSKAR Flugornas Herre! Har läst den både på svenska och engelska och lyssnat på den och sett filmen. :D Skulle önska att de gjorde en nyinspelning också! Den är så härligt naken tycker jag, det är precis sådär ungar fungerar i mitt stilla sinne.
 
Jag kan instämma på Fifty Shades of Grey. Skitdålig, speciellt om man ser till det språkliga och hur den i skriven. (Men också innehållsmässigt med en man som stalkar en kvinna men det är ok för det är lööööööv)

Det språkliga kunde jag leva med, men storyn var för banal. Jag läste ut den men skippade resten av shade-böckerna.

Den andra boken jag slutade läsa för att jag blev frustrerad över hur dålig den var är Tolkiens Silmarillion, BLÄ,

Jag lyckades ta mig igenom den, till skillnad från sagan om ringen så var inte bara de första 50 sidorna (prolog angående hoberna) tråkig utan första halvan. Någonstans efter mitten så fastnade jag faktiskt och sträckläste.

Sagor från Midgård gav jag upp på. Den var definitivt sämre.
 
Och mår man DÅLIGT av att nån annan (man inte känner) ogillar de böcker man gillar bör man ta en paus från internet och kanske undvika en sån här tråd.
Det finns en utbrytning nu :). Tror den hamnade på Bukefalos :up:.

PS. Gillar inte heller isterband.
 
Det språkliga kunde jag leva med, men storyn var för banal. Jag läste ut den men skippade resten av shade-böckerna.



Jag lyckades ta mig igenom den, till skillnad från sagan om ringen så var inte bara de första 50 sidorna (prolog angående hoberna) tråkig utan första halvan. Någonstans efter mitten så fastnade jag faktiskt och sträckläste.

Sagor från Midgård gav jag upp på. Den var definitivt sämre.

Jag kunde inte leva med det språkliga. Det gick helt enkelt inte, det var som att läsa en femtonårings dagbok. Hann inte ens komma till några relationsbitar tror jag.

Och jag tycker mycket om både Silmarillion och Sagor från Midgård, men inte Sagan om Ringen. De två första har i alla fall en del prosa som är rätt vacker, medan LOTR bara är tradig. :D
 
Men alltså, jag har läst typ tre av henne. Och hon är inte sämre än en hel hop manliga deckarförfattare som det gödslas med på marknaden. Ändå får hon all skiten.

Jag vågar typ inte läsa deckare. Så mitt enda andra bidrag är typ Karin Fossum som jag tycker är bra.
Jo, har försökt mig på nån Nesboe men det var för läskigt.
 
Jag läser ju gärna om böcker, ofta ger det mig mycket att läsa om en bok.

Men ibland blir man väldigt besviken när en bok inte längre håller måttet. Inspirerad av en annan tråd lånade jag hem ett gäng bäcker från en författare som jag mindes med glädje, Min besvikelse var total när jag upptäckte en kroppsfixering och mossighet som jag har svårt att överse med trots att de gav ut i slutet på 60talet och början på 70talet.
 
Haha, och jag ÄLSKAR Flugornas Herre! Har läst den både på svenska och engelska och lyssnat på den och sett filmen. :D Skulle önska att de gjorde en nyinspelning också! Den är så härligt naken tycker jag, det är precis sådär ungar fungerar i mitt stilla sinne.
Den kanske är helt okej egentligen men det kommer jag aldrig ta reda på. Jag tvingades läsa den under en period i mitt liv som var oerhört jobbig, tonåring helt utan vänner. Jag får fortfarande starka olustkänslor när jag kommer att tänka på den, ryser.
 
Jag vågar typ inte läsa deckare. Så mitt enda andra bidrag är typ Karin Fossum som jag tycker är bra.
Jo, har försökt mig på nån Nesboe men det var för läskigt.
Jag tycker generellt att deckare är jättetråkiga faktiskt. Samma story jämt; försupen polis som gillar jazz (eller blues) som löser svårlöst brott där ung tjej blivit sexmördad.
 
Jag läser ju gärna om böcker, ofta ger det mig mycket att läsa om en bok.

Men ibland blir man väldigt besviken när en bok inte längre håller måttet. Inspirerad av en annan tråd lånade jag hem ett gäng bäcker från en författare som jag mindes med glädje, Min besvikelse var total när jag upptäckte en kroppsfixering och mossighet som jag har svårt att överse med trots att de gav ut i slutet på 60talet och början på 70talet.

Det här har jag upplevt mycket när jag börjat tänka tillbaka på, och i vissa fall försökt läsa om de första fantasyserierna jag var förälskad i som ung tonåring. Upplever att de ofta har en väldigt stark sexistisk underton.
 
Jag kunde inte leva med det språkliga. Det gick helt enkelt inte, det var som att läsa en femtonårings dagbok. Hann inte ens komma till några relationsbitar tror jag.

Och jag tycker mycket om både Silmarillion och Sagor från Midgård, men inte Sagan om Ringen. De två första har i alla fall en del prosa som är rätt vacker, medan LOTR bara är tradig. :D
Ohlmarks översättning är inget vidare (sagan om ringen), jag föredrar den på engelska just för att språket är så fantastiskt (kanske inte dikterna men texten), översättningen är både klumpig och tidvis felaktig. Ohlmarks ändrar på en del och har några grova missar som att fel person dödar Häxmästaren.


Jag reflekterade inte ens över språket i shades, tur att jag inte planerar att läsa om den, då hade jag bara letat fel där ;). Jag lyssnade dock på ljudbok, det är kanske annorlunda.
 
Ohlmarks översättning är inget vidare (sagan om ringen), jag föredrar den på engelska just för att språket är så fantastiskt (kanske inte dikterna men texten), översättningen är både klumpig och tidvis felaktig. Ohlmarks ändrar på en del och har några grova missar som att fel person dödar Häxmästaren.


Jag reflekterade inte ens över språket i shades, tur att jag inte planerar att läsa om den, då hade jag bara letat fel där ;). Jag lyssnade dock på ljudbok, det är kanske annorlunda.

Jag har provat den på engelska också, jag föredrar ofta det... men det hjälpte inte. Den enda ljuspunkten i hela boken (jag tror att jag läste en och en halv i trilogin) var när Legolas snobbade av Gimli för att alver kan springa på snö men inte dvärgar. Resten var astrist som jag minns det, och när de kom till Bombadil var jag färdig. :D Välskrivet kanske men såååå tråkigt.

Jag provade lyssna också, men det gick inte. På engelska här med - kanske har de otur med narratorn. :) Å andra sidan har jag jättesvårt för kvinnliga uppläsare av någon anledning, så då fick boken det emot sig också.
 
Jag gillar både Twilight, Shades och Läckberg, men kan inte komma ihåg vad som är den sämsta bok jag läst :o Jag har nån slags mani att jag måste läsa klart böcker, och jag tycker oftast att de är bra? Hm.
Nu kommer jag faktiskt på en bok som jag inte alls gillade men jag kommer inte på vad den heter. Den var för barnslig. Undrar om det var nån av bloggarna som var författare..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp