Vilken är den sämsta bok du läst?

Nu har jag bara läst de 4 första sidorna men ingen har nämnt Katerina Janouch?!? Usel handling, eller jag tror det, var svårt att koncentrera sig på den eftersom språket var så dåligt! Jag tror att en högstadieelev hade kunnat åstadkomma bättre text än Katerina... Och hon har tydligen släppt flera böcker. Gissar att hon har eget förlag men inte heller lägger någon tid och pengar på nån som korrekturläser skiten.
Ja, usch. Dessutom verkar hon ju vara sällsynt osympatisk.
 
inser att Flyga drake är en annan bok som jag aldrig lyckades ta mig igenom och även bokhandlaren i Kabul är en bok som jag tyckte var väldigt överskattad och som jag aldrig lyckades slutföra....:o

För övrigt så älskar jag gamla Stephen King böcker ex DET, the Shining och Jurtjyrkogården - men Det Mörka Tornet?? :confused:Ursäkta - men en skräckboksförfattare som ger sig på fantasy?? O_o
Det enda som är någorlunda intressant med bokserien så här i efterhand är att huvudpersonen är från Gilead.....
Nu har jag visserligen inte läst The Dark Tower än, men han har ju inte enbart skrivit skräck. En skicklig författare ska väl kunna ge sig på det mesta. :D The Green Mile och 11.22.63 är väl två exempel. Fine, jag har inte läst den sistnämnda än, bara sett serien, men är på väg att ge mig på boken (med skyhöga förväntningar, som vanligt).
 
Nu har jag visserligen inte läst The Dark Tower än, men han har ju inte enbart skrivit skräck. En skicklig författare ska väl kunna ge sig på det mesta. :D The Green Mile och 11.22.63 är väl två exempel. Fine, jag har inte läst den sistnämnda än, bara sett serien, men är på väg att ge mig på boken (med skyhöga förväntningar, som vanligt).

Åh, 11.22.63 tyckte jag var superbra! Gillade inte serien dock.
 
Åh, 11.22.63 tyckte jag var superbra! Gillade inte serien dock.
Gissa varför jag tog det i omvänd ordning? :angel: Se serier/filmer baserade på Kings böcker efter man läst dem är ju i regel meningslöst. :D Även om vissa gjorts helt okej. Och sen måste man ju alltid ha med sig att det är omöjligt att få med en hel bok i en film och att handlingen måste anpassas efter formatet (men det hör ju egentligen till en annan tråd)!
 
Jag gillade hela stämningen i den, att den var så sorglig och mörk, men ändå "fin" på något sätt. Och så är jag intresserad av Marie Curie vilket också bidrar!

Jag gillade också Blanche och Marie och då är jag ingen Enquistfantast, för att uttrycka mig milt. (Liknelseboken är något av det konstigaste jag har gett mig på.) Men jag gillade tonen i Blanche och Marie, och tycker att han lyckades bra med sin "litterära fantasi", så att säga.

inser att Flyga drake är en annan bok som jag aldrig lyckades ta mig igenom och även bokhandlaren i Kabul är en bok som jag tyckte var väldigt överskattad och som jag aldrig lyckades slutföra....:o

Ja herregud, Bokhandlaren i Kabul blev jag så besviken på.

Och på tal om den kom jag just på vilken som kan vara den sämsta jag har läst alla kategorier - Den vita massajen. Milda Matilda vilket dravel.
 
Jag har gjort flera försök att läsa The Chronicles of Thomas Covenant, men jag blir bara förbannad och vill elda upp skiten. :cautious:
Ett gnälligt, självömkande as som pjålar sig igenom allt som händer, så fort han får chansen våldtar en ung tjej (tonåring? jag minns inte?) och sen är det fortfarande synd om honom!? Buhu, stackars honom som gjort något så hemskt... O_o

Har fått den rekommenderad många gånger eftersom jag gillar (gillat) fantasy, och jodå den är bra, jag behöver bara ge den en chans till! Nä. Den är skit, författaren verkar ha en skruv lös, och vid det här laget har jag börjat bli misstänksam mot folk som rekommenderar den också. :meh:

En bok jag verkligen, verkligen gillar trots att den är helt bedrövligt skriven är dock Ringworld! Helt otroligt plågsamt språk, men jag läser om den med jämna mellanrum ändå för jag älskar upplägget. Det är nog den enda bok jag läst som jag avskyr och älskar på samma gång.
 
Carolus Rex av Ernst Brunner, samt Den otröstade - Kazuo Ishiguro. Det är mer eller mindre helgerån för mig att inte läsa klart en bok, men dessa gick jag bet på...
 
Nu har jag bara läst de 4 första sidorna men ingen har nämnt Katerina Janouch?!? Usel handling, eller jag tror det, var svårt att koncentrera sig på den eftersom språket var så dåligt! Jag tror att en högstadieelev hade kunnat åstadkomma bättre text än Katerina... Och hon har tydligen släppt flera böcker. Gissar att hon har eget förlag men inte heller lägger någon tid och pengar på nån som korrekturläser skiten.
Jag har bara läst hennes självbiografiska bok som handlar om hur hennes man festar och knarkar mer och mer medan de skaffar ett par barn tillsammans. Slätstruken om än deprimerande.
 
Väldigt blandade känslor till 1984. Nu var jag ju typ 14-15 när jag läste den och är sugen på att prova igen men kommer inte till skott. Det är roligt att ha läst den pga man hör om den såpass ofta (när folk gör jämförelser med verkligheten) ändå men jag läste några sidor, dog av tristess och var tvungen att ta en annan bok som paus innan jag gick på den igen.

Hade aldrig plöjt igenom hela om inte pappa sagt att den är rolig att ha läst just för att folk pratar om den och jag sträckte mycket på mig speciellt i början när man på Nyhetsmorgon hörde jämförelser med verkligheten och boken.
 
Nu har jag bara läst de 4 första sidorna men ingen har nämnt Katerina Janouch?!? Usel handling, eller jag tror det, var svårt att koncentrera sig på den eftersom språket var så dåligt! Jag tror att en högstadieelev hade kunnat åstadkomma bättre text än Katerina... Och hon har tydligen släppt flera böcker. Gissar att hon har eget förlag men inte heller lägger någon tid och pengar på nån som korrekturläser skiten.

Hon har legat på Piratförlaget och Bonnier Carlsen till rätt nyss, dock har båda förlagen kraftigt tagit avstånd från hennes uttalanden på sistone och nu när jag googlade ser jag att hon ger ut nästa bok om barnmorskan Cecilia Lund på ett annat förlag, som mycket riktigt visar sig vara hennes eget :D Hon har väl gett ut femtio-sextio böcker sammanlagt.
 
Hon har legat på Piratförlaget och Bonnier Carlsen till rätt nyss, dock har båda förlagen kraftigt tagit avstånd från hennes uttalanden på sistone och nu när jag googlade ser jag att hon ger ut nästa bok om barnmorskan Cecilia Lund på ett annat förlag, som mycket riktigt visar sig vara hennes eget :D Hon har väl gett ut femtio-sextio böcker sammanlagt.
Jag väntar bara på att hon och Ramona Fransson gör gemensam sak - tror det kan nå oanade höjder i uselt språk, skruvade åsikter och platt handling :angel:
 
Jag har gjort flera försök att läsa The Chronicles of Thomas Covenant, men jag blir bara förbannad och vill elda upp skiten. :cautious:
Ett gnälligt, självömkande as som pjålar sig igenom allt som händer, så fort han får chansen våldtar en ung tjej (tonåring? jag minns inte?) och sen är det fortfarande synd om honom!? Buhu, stackars honom som gjort något så hemskt... O_o

Har fått den rekommenderad många gånger eftersom jag gillar (gillat) fantasy, och jodå den är bra, jag behöver bara ge den en chans till! Nä. Den är skit, författaren verkar ha en skruv lös, och vid det här laget har jag börjat bli misstänksam mot folk som rekommenderar den också. :meh:
Tack! Jag har aldrig förstått mig på den. Mor min älskar den och talar helt lyriskt om den medan jag mest ser ut såhär :confused: Det var många år sedan jag läste den och har inget intresse av att slösa tid på den igen. Däremot kan jag läsa serien "Kampen om Mordant" av samma författare med behållning.
 
Glömde Heart of Darkness av Joseph Conrad, som vi läste och analyserade i engelskan på gymnasiet. Det känns som en sådan bok jag borde läsa igen för att förstå storheten i den, för då fattade jag den definitivt inte! Vi fick se Apocalypse Now efter att ha läst boken, vilket inte hjälpte ett dugg. Nä, jag minns det bara som tungt och läskigt och alldeles för filosofiskt.
 
Jag har gjort flera försök att läsa The Chronicles of Thomas Covenant, men jag blir bara förbannad och vill elda upp skiten. :cautious:
Ett gnälligt, självömkande as som pjålar sig igenom allt som händer, så fort han får chansen våldtar en ung tjej (tonåring? jag minns inte?) och sen är det fortfarande synd om honom!? Buhu, stackars honom som gjort något så hemskt... O_o

Har fått den rekommenderad många gånger eftersom jag gillar (gillat) fantasy, och jodå den är bra, jag behöver bara ge den en chans till! Nä. Den är skit, författaren verkar ha en skruv lös, och vid det här laget har jag börjat bli misstänksam mot folk som rekommenderar den också. :meh:

Jaa!! Jag trodde inte det var sant när jag började med den.
 
Hon har legat på Piratförlaget och Bonnier Carlsen till rätt nyss, dock har båda förlagen kraftigt tagit avstånd från hennes uttalanden på sistone och nu när jag googlade ser jag att hon ger ut nästa bok om barnmorskan Cecilia Lund på ett annat förlag, som mycket riktigt visar sig vara hennes eget :D Hon har väl gett ut femtio-sextio böcker sammanlagt.
Usch, varför måste ni påminna mig om att jag bränt av min tid på sådant?
 
Kommer inte på vilken är min sämsta bok. Det har jag antingen förträngt eller glömt bort.
Flera nämner Tolkien. Läst hans verk många gånger och de är lika bra varje gång :bow:

Några nämner liftarens guide till galaxen. Men de är alltså meningen att vara humoristiskt :confused:. Minns att jag tyckte den var ok men humoristisk nej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp