Vilken är din tråkigaste faktura/räkning?

Jag måste erkänna att jag störde mig på tv/radiolicensen. Inte det att man behövde betala, jag kunde köpa argumenten, utan mest för HUR det sköttes.
Det är rent provocerande att lägga en nästan obligatorisk faktura med betaldag i mitten på en månad, till skillnad mot 99% av alla andra som ska betas i anslutning till månadsskiftet.
Det är nästan som de ville att folk med inte 100% koll skulle få straffavgifter, speciellt när det var så djävla svårt att säga upp fanskapet med.
Det gick ju fan inte att säga upp den med mindre än att man bodde i skogen i en koja utan både el och batterier!
 
Det gick ju fan inte att säga upp den med mindre än att man bodde i skogen i en koja utan både el och batterier!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6569798

Jag får för fasiken högt blodtryck bara av att tänka på det.

Sen ska vi inte prata om trängselskatten, jag betalar gärna, men kalla den för sitt rätta namn. Det är en vägavgift, i alla fall i Göteborg.
Men det som får mig att gå i taket (även om jag aldrig själv råkat ut för det) är påminnelseavgiften på 500kr! Hur kan det vara rimligt att staten har sådana ockeravgifter?!

Myndigheter ska underlätta för folk att göra rätt.
 
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6569798

Jag får för fasiken högt blodtryck bara av att tänka på det.

Sen ska vi inte prata om trängselskatten, jag betalar gärna, men kalla den för sitt rätta namn. Det är en vägavgift, i alla fall i Göteborg.
Men det som får mig att gå i taket (även om jag aldrig själv råkat ut för det) är påminnelseavgiften på 500kr! Hur kan det vara rimligt att staten har sådana ockeravgifter?!

Myndigheter ska underlätta för folk att göra rätt.
Det är tur att det är så lätt att undvika. Jag har min trängselskatt på autogiro så jag ser den inte ens.

Men det måste vara satans surt för en tillfällig besökare i stan som åker på 32 kr i avgift, missar datum och sen åker på 500 spänn till.
 
Sen ska vi inte prata om trängselskatten, jag betalar gärna, men kalla den för sitt rätta namn. Det är en vägavgift, i alla fall i Göteborg.
Tekniskt sett är skillnaden på skatter och avgifter hur fritt pengarna kan brukas i förhållande till vad det är som betalningen görs för.
Trängselskatterna är skatter för de pengarna får användas till annat än att bygga och underhålla bilvägar inom avgiftsområdet. (förbättra kollektivtrafiken, bygga järnväg eller vägar utanför avgiftsområdet...)
Infrastrukturavgifterna (broarna i Sundsvall och Motala) är avgifter för att de enbart används till att betala bygget av den avgiftsbelagda bron.
 
Tekniskt sett är skillnaden på skatter och avgifter hur fritt pengarna kan brukas i förhållande till vad det är som betalningen görs för.
Trängselskatterna är skatter för de pengarna får användas till annat än att bygga och underhålla bilvägar inom avgiftsområdet. (förbättra kollektivtrafiken, bygga järnväg eller vägar utanför avgiftsområdet...)
Infrastrukturavgifterna (broarna i Sundsvall och Motala) är avgifter för att de enbart används till att betala bygget av den avgiftsbelagda bron.

Tack för info! Har alltid undrat lite men inte såpass att jag kommit ihåg att googla.
 
Hur kan du se det som en straffskatt? Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte förstå det synsättet. Utbildning är ju grattis. CSN lån och bidrag är ju för att täcka levnadskostnader under studierna och det är ju helt frivilligt att ansöka om det. Hur blir det en straffskatt att avbetala ett (förmånligt) lån som man själv har ansökt om?
Var är straffet?
Vad är skatten?

Förklara gärna hur du tänker :)
Du ska först ha 4-5 år av ditt liv utan inkomst. För att försörja dig lånar du istället av staten. Detta lån ligger inte grund för pension. När du väl tar examen har du således tappat 5 år med inkomst + pensionsinbetalning. Detta tapp tar många akademikeryrken aldrig igen. På den inkomst du har ska du sedan betala skatt och sedan betala dina lån ( ej avdragsgilla) med skattade pengar. Det ser jag som en extra skatt på utbildning.
 
När jag varit inlagd på sjukhuset så får man hela räkningen i en klumpsumma, vet inte om dom höjt avgiften för slutenvården nu men när jag var där senast betalade man 100 kr för varje dag och dom flesta gångerna jag varit där har det handlat om 3 månader vilket blir 9000 kr. Dessutom har jag varit extra irriterad och sur på dom flertalet gånger när jag varit där på LPT dvs tvångsvård och inte själv hade valt det och bara ville hem, trots det var jag tvungen att betala, inte betalar väl brottslingar för att sitta i fängelse? Jag var ju där på samma villkor som dom som sitter i fängelse. Dom räkningarna suger rejält att betala.
 
Du ska först ha 4-5 år av ditt liv utan inkomst. För att försörja dig lånar du istället av staten. Detta lån ligger inte grund för pension. När du väl tar examen har du således tappat 5 år med inkomst + pensionsinbetalning. Detta tapp tar många akademikeryrken aldrig igen. På den inkomst du har ska du sedan betala skatt och sedan betala dina lån ( ej avdragsgilla) med skattade pengar. Det ser jag som en extra skatt på utbildning.

Om det är så man ser det så finns det ju faktiskt inget som tvingar en att läsa vidare efter gymnasiet, eller ens efter grundskolan. Jag väljer istället att se det som en enorm förmån att ha möjlighet till att studera gratis och att dessutom ha möjlighet att låna förmånligt och utan att ens betalningsförmåga bedöms. Visst är det en räkning som följer en stor del av ens liv men jag är tacksam över att jag två gångar under mitt vuxna liv har haft möjligheten att låna till mitt uppehälle för att ha möjlighet att studera något som intresserar mig och som gett mig jobb som inte bara är en försörjning utan även något som jag uppskattar att göra.
 
När jag varit inlagd på sjukhuset så får man hela räkningen i en klumpsumma, vet inte om dom höjt avgiften för slutenvården nu men när jag var där senast betalade man 100 kr för varje dag och dom flesta gångerna jag varit där har det handlat om 3 månader vilket blir 9000 kr. Dessutom har jag varit extra irriterad och sur på dom flertalet gånger när jag varit där på LPT dvs tvångsvård och inte själv hade valt det och bara ville hem, trots det var jag tvungen att betala, inte betalar väl brottslingar för att sitta i fängelse? Jag var ju där på samma villkor som dom som sitter i fängelse. Dom räkningarna suger rejält att betala.
Ja, det håller jag med om! Jag blev helt paff när jag såg en sådan faktura för första gången. Det känns orimligt att man ska behöva betala en egenavgift när man är LPTad.

Visst, cancerpatienter, hjärtsjuka och andra hade väl oftast sluppit sjukhusvård, men de har i alla fall ett teoretiskt "val".
 
Med tanke på hur lagstiftningen ser ut idag, med privata företag som ska dra in så mycket pengar som möjligt, och att det är skyldig till motsatsen är bevisad som gäller för kontrollavgifter, så är det nog sannolikt många fall där det är felaktigt.
Fast det var inte det jag frågade efter. Utan efter ett konkret fall.
 
Vad var rapporteringsorsaken och har du tex en Googlebild över skyltningen?

Vad är rapporteringsorsak?
Vet inte om det finns någon bild på skyltningen tyvärr :/
Men tror pappa (som råkade på boten) skulle gå ihop med de andra och göra någon gemensam skrivelse utöver individuella överklagelser.
 
Vad är rapporteringsorsak?
Vet inte om det finns någon bild på skyltningen tyvärr :/
Men tror pappa (som råkade på boten) skulle gå ihop med de andra och göra någon gemensam skrivelse utöver individuella överklagelser.
Det står varför bilen är rapporterad. Tex p-skiva saknas, står utanför markerad ruta osv. Det är great att kunna reglerna innan en överklagan.
 
De rakningar jag gillar samst ar bil forsakringar. Jag betalar bilforsakringen pa 3 fordon ... en jatte buss, en normal bil och en mycket stor bil en gang om aret. Den rakningen ar astronomisk :arghh:
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 141
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp