Vilken är din tråkigaste faktura/räkning?

Å kom på en faktura/avgift som jag blir sjukt irriterad på. Förseningsavgift från CSN :cautious:. Som jag skrivit i CSN-tråden är jag tacksam för CSN och har ingen stress över min CSN skuld men det gör mig sjukt irriterad att CSN tar 500 kr direkt om man råkar vara sen med att betala. Jag har avbetalningen på autogiro men någon gång har jag råkat betala ngt eller liknande så att det inte funnits tillräckligt med täckning på kontot för CSN varav den inte har kunnats dra. CSN är väl den enda som får ta en sådan hög förseningsavgift.

Nä, trängelskatten tar 500 kr direkt, även om så den ordinarie fakturan var på 15 kr.
(Japp, pappa har råkat ut för det en gång.....)
 
Jädrar vad dyrt!

Vi har en ny, väldigt miljövänlig bil :).

3000 kr. En sketen Peugeot halvkombi från 2004, bensin och automat. Så absolut ingen monsterbil men tydligen släpper den ut massa skit med tanke på hur hög skatten är.
Har du en nyare, mycket liten bil eller en el-hybrid som betalar så lite?

Visste inte heller att bilskatten var så hög för en del!
Jag betalar 400 kr per år för min, visserligen lilla, men inte direkt miljövänliga Skoda från 2014, med vanlig bensinmotor. Räkningen för bilförsäkringen är betydligt mer jobbig att betala!
 
Så ni både direkt betalt medlemsavgiften och förmånsskattas för medlemskapet? Låter helt absurt!
Jaa, det är väl grunden till förmånsbeskattningen, att arbetsgivaren betalt den. Men samtidigt så ”måste” som utgångspunkt man vara medlem (när man har gjort de prov etc som krävs) för att utföra yrket så därför tycker jag ändå det är ett konstigt resonemang. Särskilt för tex försvarsadvokaten (vilket jag inte är) krävs titeln/medlemskapet, om du inte är advokat kommer du inte förordnas av tingsrätten som offentlig försvarsadvokat, dvs du kan inte göra ditt yrke utan titeln/medlemskapet. Men men.
Nej eftersom jag betalar den själv blir jag inte förmånsbeskattad det blir man bara om det är jobbet som betalar.
 
Elräkningen för att halva räkningen består av avgifter. Själva elen är inga stora summor.

Bilskatten och bilförsäkringen.

Hemförsäkringen. Vi har den en gång per år och ska vara betald 25 november. 5000kr som man tänkt till julklappar. Glömmer att den jäkla räkningen ska komma då varje år...

Hovslagaren. Bara principen att man lägger mer pengar på hästens järnskor än skor till sig själv.
 
Bilskatter har vi inga problem med här iaf, av de bilar som fortfarande är skattepliktiga är min Volvo 850 -96 dyrast på 2400 kr, följt av min/pappas Volvo S70 -97 på 2350 kr. :D

Det tråkigaste att betala i det här hushållet är enligt pappa trängselskatt och ogrundade/felaktiga böter som man inte får tillbaka för trots överklagan!
 
CSN - straffskatt på utbildning!
Mina är slutbetalda dock.
Hur kan du se det som en straffskatt? Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte förstå det synsättet. Utbildning är ju grattis. CSN lån och bidrag är ju för att täcka levnadskostnader under studierna och det är ju helt frivilligt att ansöka om det. Hur blir det en straffskatt att avbetala ett (förmånligt) lån som man själv har ansökt om?
Var är straffet?
Vad är skatten?

Förklara gärna hur du tänker :)
 
Hmm.. Tacksam för huslånen vi fick ta så inte den, detsamma gäller bilen. Tacksam för djurens försäkringar och hemförsäkringen även om den är dyr.
Tacksam för barnens och våra individuella försäkringar. Även tacksam för bilarnas försäkringar.

Möjligen då årliga kortavgiften på bankkorten och mina mediciner. Men därtill är jag tacksam att det finns ett högkostnadsskydd. Så det blir nog ändå bankkorten.
 
Ge mig ett exempel!

Det är vanligare att bilföraren inte kan reglerna med hävdar att eftersom jag är en snäll människa borde detta inte gälla mig.
Typ.

Typ parkerat på en parkeringsplats, perfekt i rutan, i 2 h, där det enligt alla skyltar är helt lagligt och korrekt att stå där. Men man ändå får böter. (Alla som stod på parkeringsplatsen då fick böter!)
 
Ge mig ett exempel!

Det är vanligare att bilföraren inte kan reglerna med hävdar att eftersom jag är en snäll människa borde detta inte gälla mig.
Typ.
Med tanke på hur lagstiftningen ser ut idag, med privata företag som ska dra in så mycket pengar som möjligt, och att det är skyldig till motsatsen är bevisad som gäller för kontrollavgifter, så är det nog sannolikt många fall där det är felaktigt.
 
Jag måste erkänna att jag störde mig på tv/radiolicensen. Inte det att man behövde betala, jag kunde köpa argumenten, utan mest för HUR det sköttes.
Det är rent provocerande att lägga en nästan obligatorisk faktura med betaldag i mitten på en månad, till skillnad mot 99% av alla andra som ska betas i anslutning till månadsskiftet.
Det är nästan som de ville att folk med inte 100% koll skulle få straffavgifter, speciellt när det var så djävla svårt att säga upp fanskapet med.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 242
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 322
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 177
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp