Vilken app för att läsa av QR-koder?

strawberrysylt

Trådstartare
Halloj!

Jag behöver ladda ner en app för att läsa av QR-koder, men finns det bättre och sämre appar att ladda ner för det?

Jag har kanske blivit lite paranoid efter sånadär bluff-sms och grejer, men kan en app man laddar ner ge skit i telefonen? Hur vet man att det är en säker app i så fall? Kan ni rekommendera nån sånhär app?

Tack :)
 
Halloj!

Jag behöver ladda ner en app för att läsa av QR-koder, men finns det bättre och sämre appar att ladda ner för det?

Jag har kanske blivit lite paranoid efter sånadär bluff-sms och grejer, men kan en app man laddar ner ge skit i telefonen? Hur vet man att det är en säker app i så fall? Kan ni rekommendera nån sånhär app?

Tack :)
Behövs en app för det? Trodde man bara använder kameran 🤔
 
Behövs en app för det? Trodde man bara använder kameran 🤔

Läser inte din telefon av qr-koder med vanliga kameran?

Jag trodde också det, men den verkar inte göra det... Eller kan det vara QR-koderna som är för gamla och har slutat fungera? När jag tänker efter så har den nog läst av förr en gång med vanliga kameran... hmm. Då är det kanske koderna jag vill läsa av nu som är för gamla?
 
Jag trodde också det, men den verkar inte göra det... Eller kan det vara QR-koderna som är för gamla och har slutat fungera? När jag tänker efter så har den nog läst av förr en gång med vanliga kameran... hmm. Då är det kanske koderna jag vill läsa av nu som är för gamla?
Testa med ngn annan qr-kod så ser du 😊

Har för mig att det finns vissa telefoner som inte läser av och öppnar qr-koder automatiskt, då kan man behöva en extra app.
 
Har man installerat Google lens så kan den också läsa av qr-koder har jag märkt. Går jag in i min kamera och sedan ligger den där (det inringade), så jag klickar på den och sen riktar jag kameran mot qr-koden och får fram länken.
IMG_20220123_160110.jpg
 
På min telefon fick jag aktivera "smart läge" i kamerans inställningar. Har inte testat om det funkar än. OnePlus
 
Halloj!

Jag behöver ladda ner en app för att läsa av QR-koder, men finns det bättre och sämre appar att ladda ner för det?

Jag har kanske blivit lite paranoid efter sånadär bluff-sms och grejer, men kan en app man laddar ner ge skit i telefonen? Hur vet man att det är en säker app i så fall? Kan ni rekommendera nån sånhär app?

Tack :)
Generellt är det ofarligt* att ladda ner appar från Play Store/AppStore, och åtminstone på min telefon, verkar det främst vara webblänkar som kameran reagerar på, så särskilda appar för att läsa streckkoder/QR-koder kan vara att föredra.

* Med ofarligt menar jag att det är mycket låg sannolikhet att din telefon börjar göra konstiga saker, såsom bluff-SMS-apparna gör. Den typen av appar brukar ofta kräva att man installerar något som inte kommer från Play Store. Det som kanske kan vara ett problem, är väl att appar kan få åtkomst till mer saker på din telefon än de egentligen behöver.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
1 962
Senast: Mauen
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: Pengy
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
814
  • Artikel
Dagbok Jag har till slut fått inse att min telefon håller på att ge upp så jag snart måste köpa en ny :arghh: Jag är totalt STENKORKAD på...
Svar
10
· Visningar
902
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp