Vilken är den sämsta bok du läst?

”Alla” hatar Läckberg men man kan ju ogilla creddigare litteratur också. Ferrantes Min fantastiska väninna funkade som rena snarkpillret på mig och jag läste aldrig de övriga.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Den fick jag i nåt bokpaket eller liknande så den står i min bokhylla - dock oläst eftersom titeln alltid provocerat mig :cautious: Kanske borde göra slag i saken och rensa ut den :D
Den är uuuuuräcklig tycker jag. Fattar inte att gubben fått nobelpriset i litteratur. Känns mer som en flashbacknovell typ.

Släng skiten :up:.
 
Hemingway. Så fruktansvärt överskattad.

Fö håller jag helt med @athena_arabians om någon tråd är elitistisk och får människor att tveka att skriva på Buke, är det den här tråden. Herregud folk gillar olika genrer och böcker och ingen är 'bättre' eller 'sämre' eftersom det är helt subjektivt. Samma sak som när man pratar föraktfullt om 'chicklit' eller 'tantsnusk.' Tom på ett kvinnodominerat forum som Buke.

Jag älskar Shakespeares sonetter (om nu det kan räknas som böcker). Jag älskar Terry Pratchett och Tolkien och är ett stort fantasy fan. Ursula Le Guin var helt otrolig. Alice Munro (om vi nu ska vara 'litterära') Kazuo Ishiguro , Nan Inger, Jules Verne, Alexander Dumas, Guy de Maupassant. Fanfic (slash till råga på allt). Alla är lika bra, ingen är sämre än de andra. Vissa böcker av samma författare är bättre än andra men de har alltid något som jag tycker om, annars skulle jag inte läsa dem. Jag har läst en del Läckberg och gillar dem. De är bra, raka, thriller/mystery även om just Läckberg är persona non grata i litterära kretsar (möjligen pga att hon skriver böcker som folk köper och tycker om). Lite liknande Terry Pratchett som sålde flest böcker i England innan Harry Potter, eftersom han skrev i den förfärliga genren fantasy, tills några sk litterära kritiker insåg hur bra han faktiskt var (RIP). Vilken av Pratchetts böcker tyckte jag bäst om? Antagligen Hogfather och Witches Abroad.
 
Spinoff på läs-tråden eftersom jag blev inspirerad.


Vilken är den sämsta bok du läst, och varför? Själv gav jag mig på en Camilla Läckberg (stenhuggaren?) och fick frispel av monumentala mått. Hur kan hon vara så poppis? Jag tyckte allt var dåligt, språket, storyn, rubbet. Inget flyt i texten och så banal! Men imponerande att hon lyckats kränga så mycket böcker, men jag FATTAR INTE.
Erkänner. Jag läser Camilla Läckberg. Men av en enda anledning; att sitta med skämskudde och hitta allt hon stulit från andra författare/filmer/ tvserier ect.
 
Den sämsta boken jag läst har jag inte läst. :p Är den inte bra, så slår jag igen den. Livet är för kort. Samma med film, är den inte bra så slutar jag titta.

Fast jag känner det på något vis som ett nederlag att inte avsluta en bok när jag börjat. :D Det är faktiskt bara Fifty shades och LOTR (hela serien, jag tror jag var okej fram till Tom) som jag inte läst färdigt, vad jag kan minnas.
 
En annan bok jag lagt på minnet för jag tycket den var så dålig "En handfull stoft" av Evelyn Waugh (som skrev Brideshead Revisited/En förlorad värld).

Jag läste den för att jag gillade en förlorad värld men ångrade mig efteråt. Mest var det slutet jag inte kunde med och som gjorde mig besviken.
 
Jag kan instämma på Fifty Shades of Grey. Skitdålig, speciellt om man ser till det språkliga och hur den i skriven. (Men också innehållsmässigt med en man som stalkar en kvinna men det är ok för det är lööööööv)

Den andra boken jag slutade läsa för att jag blev frustrerad över hur dålig den var är Tolkiens Silmarillion, BLÄ,
 
Jag kan instämma på Fifty Shades of Grey. Skitdålig, speciellt om man ser till det språkliga och hur den i skriven. (Men också innehållsmässigt med en man som stalkar en kvinna men det är ok för det är lööööööv)
Den är SÅ dålig! Jag var helt upprörd när jag läste den.
 
Jag minns med fasa när vår lärare tvingade oss att läsa Flugornas Herre på gymnasiet. Många av mina klasskamrater fuskade och såg någon film. Jag tvingade mig att läsa eländet men kom till ungefär sidan 10 innan jag gav upp. Tyvärr fick jag ta mig igenom eländet genom att läsa först var tredje sida och sedan var femte eftersom vi skulle ha förhör på den och jag iallafall behövde ha en liten anings aning om vad den handlade om.
Jag har självklart läst andra dåliga böcker men då har jag gett upp och dem minns jag därför inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp