Vilken av 3?

T

TjejTjejen

Har tittat in mig på 3 olika hundraser. Jack russell terrier (ej den lågställda), Nova scotia docktolling retriver och Mudi. 3 ganska olika raser (grythund, apporterande fågelhund, vallhund) men har läst på endel och alla tre gillar jag.

Den min "ideal" hund (som givetvis är i princip ouppnåelig men ändå) är följande:
*40-50cm hög
*Kvadratiskt byggd
*Hane
*Väldigt lekfull och busig (även när den blir till åren, som en "valp" livet ut)
*Gillar att apportera frisbees och likn
*Kvick, snabb och smidig i rörelserna
*Är med på det mesta allt från agility, lydnad till cirkuskonster, frisbeehämtning/fångning, springrunda, lek/bus och mys i soffan.
*Päls som inte kräver väldigt mkt pälsvård.

Vilken av de tre raserna tror ni passar bäst mig? eller kanske jag borde kolla på en helt andra raser....
 
Eftersom du inte skriver att du vill hålla på med apportering
och att hunden din inte ska ha jobbig pälsvård.

Tycker jag att du direkt stryker Tollaren från din lista
 
Så apportering av bollar/frisbees mm kanske lär den hämta saker på kommando räcker inte? Hade ju funderat lite extra och tollare toppar just nu. Men om de måste jaga (eller vad menar du med apport?) så är de kanske inte så lämpliga.... *Suck* hundträsket är svårt....
 
Flat Coated Retriver!! :love:

http://www.frk.nu/index.asp

Lycka till!

/Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Jack russelln är en arbetande ras - den högställda JRTC-registrerade dessutom den variant som avlas mest på jakt i dagsläget. Är du över huvud taget intresserad av några jaktliga aktiviteter - gryt, viltspår? Om inte kan jag inte rekommendera dig rasen. En nöjd och väl aktiverad jack russell är en pigg och glad hund, en understimulerad däremot kan snarare bli riktigt skarp och besvärlig och lägga sig till med diverse trista olater.
 
Nej jag jagar inte. Men måste man jaga med en Jack russell terrier(högställd)/Pason russell terrier? Går det inte att aktivera/stimulera de på annat sätt? :confused:
 
Såklart det går att ungdå jakten, men du kan få en valp
med mycket jaktinstinkt och då är det svårt att få den
100% nöjd utan att apportera.

Nej jag menar inte apportering av bollar, tag i sådantfall kontakt med brukshundklubben om du vill lära dig.

Tycker inte som någon föreslog att Flat skulle vara en ras för dig heller.

Det är också en jakthund som kräver sin motion och pälsvård.

Varför inte inrikta dig mer på sällskapshundarna?

Cavalier King Charles

Tibetansk terrier

Dalmatiner

Dvärg eller Mellan Schnauzer
 
"Vad grundar du det på?"

Tja, många uppfödare av SKK-reg. jack russell är intresserade av jakt? Dvs. jagar praktiskt och/eller testar sina avelsdjur i provgryt? De flesta utger sig inte ens för att vara det utan tycks mest syssla med utställning. Av 25 listade uppfödare på jack russellklubbens hemsida är det väl 2-3 som har hundar som presterat någonting på grytprov.
 
Man måste inte jaga, men varför välja en utpräglad jaktras om det inte är egenskaper du är ute efter? Det verkar ju som att du mer är ute efter en pigg och lekfull hund som du kan göra lite av varje med utan att direkt vara intresserad av något jaktligt område - varken tollarens eller jack russellns. Om du skaffar en valp från JRTC-hundar har du bara "tur" (otur om man ser det ur min synvinkel) om du får en hund som inte är intresserad av att jaga, även om intresset för jakt självklart varierar mellan individerna så finns det inga sällskapsinriktade linjer inom JRTC utan de engelska jaktlinjerna ligger bakom alla. Säger som en annan skribent, det finns så många små/medelstora hundar mer av sällskapstyp, vore inte det lämpligare?
 
I senaste numret av klubbtidningen så var det åtta hundar som gjort godkänt grytanlagsprov. Jag brukar tävla mot en som är viltspårschampion (pallar inte kolla hur många som har tävlat). Jag tävlar/tränar enormt mycket med min JR. Visst finns det uppfödare som enbart är intresserade av utställning men de finns även hos er (i ganska stort antal). Det är dax att gå vidare nu, sluta att snacka så mycket skit, repektera att andra gör andra val än vad du/ni har gjort. Om inte annat gör det för era hundars skull för de tycker nog att det är ganska pinsamt att hålla på som ni gör.
 
Är bara lite nyfiken :D Hur går gryt TRÄNING till? Använder man levande djur (vilket?), döttdjur, blod eller inget djur alls? Eller det kanske är olika? Måste man ha jaktlicens?

Skulle faktiskt vara kul att åka och kolla på nån grytträning någon gång. Vet nån om det finns nån stans i norrbotten de anordnar nåt?
 
Skitsnack? Om du syftar på de diskussioner som skett på en viss mailinglista så har jag inte deltagit i dem - men jag kanske skall stå tillsvars för samtliga JRTC-medlemmars åsikter och sätt att framföra sina åsikter?

"Om inte annat gör det för era hundars skull för de tycker nog att det är ganska pinsamt att hålla på som ni gör."

Jag kan garantera dig att mina hundar bryr sig inte ett dugg om vad jag skriver i mina inlägg på internet.

För att återgå till vad det här ämnet faktiskt handlade om. Grytträning sker i olika provgryt runtom i Sverige, alltid med erfarna tränare/grytdomare på plats och med levande grävling. Samtliga grävlingar som används vid grytträning och prov är uppfödda i hägn, tama och tränade för sin uppgift. Grävlingen sitter i sin kittel och tränaren är hela tiden med och håller koll på grävling och hund. Hundarna brukar tycka att det är roligt, inte alla förstås, precis som med allt annat så passar olika aktiveringsformer olika hundar. Jaktlicens behöver man inte, inga förkunskaper heller eftersom man får de instruktioner man behöver av tränaren. Det finns en del gryt uppåt landet, föreslår att du kollar på http://grythundklubben.com/ under Övre Norrlands GK.
 
Ang de olika sorters russlarna så har väll samtliga tre sorter samma temperament (snackar i stort, kan ju skilja från individ till individ). Eller är jag helt bakom flötet, trots över 1 års av läsning om raserna?
 
Ja, i stort kan man inte säga att det är någon särskild skillnad mentalt. Sen finns det förstås stora individuella skillnader, precis som inom de flesta raser.
 
Då borde ju en boxer vara något! ( inte bara för att jag själv har en som jag tipsar :angel:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 385
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 043
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp