Vilken bank har du?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag vill byta bank och funderar lite på vilken jag ska välja. I nuläget har jag två banker men det är bara för att jag får den ena gratis då jag är student (ICA-banken). Vill byta min andra bank till någon svensk, schysst bank men vet inte vilken.

Vilken bank har du och varför? Hur tycker du det fungerar? Har du den av gammal ohejdad vana eller har du gjort ett aktivt val?
 
Jag har Handelsbanken som huvudbank och har varit trogen kund i närmare 20 år. Är dock kund även hos SEB och Sparbanken Skåne.
Som liten hade vi i familjen Föreningssparbanken (tror jag att de hette då?) men efter att det lokala kontoret betett sig illa och oförskämt så flyttade vi allting till Handelsbanken.

Jag är väldigt nöjd: bra internetbank, ordentliga lokalkontor i samtliga kommuner jag bott i, hjälpsamma vid frågor och himla bra service när jag i våras skulle fixa företagskonto till idrottsföreningen på mitt jobb.
 
Jag har haft Swedbank och SEB tidigare, nu har jag Danske bank.
Bytte på rekommendation av en kompis och är så himla nöjd.
Internetbanken är otroligt smidig, väldigt trevlig personal på kontoren och denne snabba med nya grejer.
 
Länsförsäkringar! Ger en del av vinsten tillbaka till sina kunder, själv får jag 900:- i år :)

Bra internetbank, bra att det har koppling till Agria då jag har en drös djurförsäkringar. Har även huslån där.
 
Jag och sambon har också Länsföräkringar, även huslånet är hos dom. Båda två har bytt från Swedbank och är väldigt nöjda! Supersmidig internetbank och trevligt folk på kontoren (varit både i örebro o karlskoga)!
 
Jag hade Föreningsbanken som ung. Men efter att de slagit ihop sig med Sparbankerna och blev Föreningssparbanken blev jag både illa bemött och fick dålig service.

Bytte så småningom till Länsförsäkringar bank. De är trevliga att ha att göra med och gav utan att blinka lån när Swedbank inte ens ville diskutera eftersom jag hade för låg inkomst för att de skull räkna på det!

Kontoret är ett kontantlöst kontor men å andra sidan har jag inte behövt besöka en bank för kontanternas skull på många år.
 
Har bytt, senast från Handelsbanken till SEB pga uselt bemötande hos den första och bra hos den andra. Vi har dock senare flyttat våra lån till SBAB. SEB har bra internetbank och trevlig personal här i stan.
 
Precis bytt från Länsförsäkringar till Danske Bank pga otroligt förmånligt ränteerbjudande. Än så länge inte särskilt imponerad av varken internetbank, app eller service, men gällande just servicen tror jag vi haft otur med individen.
 
Har bytt, senast från Handelsbanken till SEB pga uselt bemötande hos den första och bra hos den andra. Vi har dock senare flyttat våra lån till SBAB. SEB har bra internetbank och trevlig personal här i stan.

Bytte 2003 från SEB till Handelsbanken pga uselt bemötande från SEB.

Är helt nöjda med all hjälp vi fått sedan dess med bankgrejer.
 
Jag har Danske bank. Bytte dit för många år sedan för att ha samma bank som dåvarande sambo. Har sen haft kvar banken av vana, men det blev ett mer aktivt val när jag och nuvarande sambo skulle köpa bostad då Danske bank har ett bra erbjudande.

Är nöjd. Har senaste året haft en bra kontakt på banken. Jag gillar verkligen internetbanken och mobilappen. Mkt bättre än tex Swedbank som min nuvarande partner hade förut.
 
Är det inte Danske bank som varit inblandad i några skumraskaffärer? Finns det nån bank öht som är etiskt ok som en kan byta till? Jag har Handelsbanken av födsel och ohejdad vana, har aldrig haft några problem med dom, men tycker det är jobbigt med deras miljardvinster men vet inte om nån annan bank är bättre? Kanske länsförsäkringar är ett bättre alternativ?
 
Jag har också Länsförsäkringar och är jättenöjd. Är guldkund, så det blir mycket rabatt på våra försäkringar. Man får alltid jättesnabb hjälp och har alltid blivit trevligt bemött.
 
Jag har Skandiabanken för det dagliga (transaktionskonto, buffertkonto). Funkar jättebra för mina behov. Jag har inget behov av fysiska möten. Internetbanken funkar bra. Bolån och bosparkonto har jag hos SBAB. Det långsiktiga sparandet (->pension) har jag i ett ISK hos Avanza.
 
Är det inte Danske bank som varit inblandad i några skumraskaffärer? Finns det nån bank öht som är etiskt ok som en kan byta till? Jag har Handelsbanken av födsel och ohejdad vana, har aldrig haft några problem med dom, men tycker det är jobbigt med deras miljardvinster men vet inte om nån annan bank är bättre? Kanske länsförsäkringar är ett bättre alternativ?
Danske bank och nu senast Nordea.

Själv har jag alldeles för många banker, men har en tanke om att SBAB är juste. Dem har jag dock inte. Swedbank har jag kvar för att jag är lat och dum, de gör mig fullkomligt galen titt som tätt och tycks brista en hel del i säkerhet, vad jag förstått.
 
Haft Swedbank hela livet fram tills för ett år sen då vi började kolla på möjlighet att köpa till mer mark till vår jordbruksfastighet. Fick så kass service och de verkade helt ointresserade av att hjälpa oss på ett bra sätt. Vår bankman gick i pension i samma veva så då bytte vi till Handelsbanken och är väldigt nöjda! Har dock ett bundet lån kvar hos Swedbank men snart kan vi flytta över det också.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp