Vilken bank har du?

Har Skandiabanken och bolån i SBAB. Har även ISK i Nordnet.
Funderar på att byta helt till Ica-banken då jag ska flytta både bil- och hemförsäkring dit pga bra erbjudande. Så om de kan erbjuda mig bra bolåneränta är jag öppen för att flytta hela rubbet dit (hundarna får dock vara kvar på Agria)z Har dessutom aktier i Ica-gruppen :p

Det blev en komplett flytt inkl bolån till Danske bank. De hade ett erbjudande på 1,29% i ränta på 2 år, hittade ingen annan bank som kunde matcha det och med tanke på att räntan sannolikt höjs ännu mer än vad den gjorde i januari (bara några få dagar efter att vi tog erbjudandet) så känns det bra.
 
Länsförsäkringarna till privat (lönekonto osv), Swedbank till företaget. Sparkonton hos diverse andra banker, för tillfället är det Svea Ekonomi som håller i mina sparpengar då dom hade bättre ränta än Santander som jag hade tidigare. Lån hos en annan bank, som jag har flyttat runt lite (privatlån till bil, gått från länsförsäkringarna, till marginalen, och nu Wasa kredit så är väl typ tillbaka hos länsförsäkringarna...).

Gillar länsförsäkringarna mer än Swedbank, betydligt enklare app osv..
 
Bra att den här tråden vaknade till igen. Är det ingen som är kund hos någon typ etisk bank? Nu har jag inga bolån osv att tänka på utan bara vanligt lönekonto, liksom.
 
Bra att den här tråden vaknade till igen. Är det ingen som är kund hos någon typ etisk bank? Nu har jag inga bolån osv att tänka på utan bara vanligt lönekonto, liksom.
Finns det så många?
JAK är väl främst för de som har (mindre) bolån då jag uppfattat det som att man kan låna räntefritt genom att också signa upp sig för att spara pengar i banken.
Ekobanken har väl fortfarande koppling till antroposoferna? För min del känns det helt främmande att stötta något som är anti-vetenskap.
 
Länsförsäkringar - huvudbank och jag är hur nöjd som helst! Har även hemförsäkringen där då jag får en bra deal som student. Kommer nog fortsätta vara kund där även när jag inte längre räknas som student.

ICA-banken - blev kund där då de hade bra erbjudande för studenter. Borde dock vara mer "aktiv" där och ha för vana att handla med det kortet på ICA = dubbel bonus, men jag glömmer antingen att föra över pengar eller så glömmer jag koden till kortet.. Hur som funderar jag på att avsluta kontot där eftersom jag aldrig använder det.

Swedbank - arbetar jag mot genom jobbet. Är varken nöjd eller missnöjd. Funkar som det ska typ med bankgiro, Swish och annat.
 
Jag har inte sett så många exempel på sistone, men för några år sedan var det anmärkningsvärt ofta Swedbank som brustit i rutinerna när bedragare kom in med falska legitimationer, hämtade ut bankdosor och lyckades tömma andras konton. Påfallande ofta var det också vid försök på Handelsbanken som bedragarna stoppades eller misslyckades, för att det var uppenbart bättre rutiner där.

De som blivit utsatta för bedrägerierna kompenserades ju av banken, men de kompensationspengarna har ju tagits någonstans ifrån. Knappast från vinstutdelningarna. Och det stack snabbt iväg i mångmiljonbelopp. Redan där irriterade jag mig kraftfullt över att höra till Swedbank, men blev inte färdig att byta. Men nu får det vara nog.
 
Finns det så många?
JAK är väl främst för de som har (mindre) bolån då jag uppfattat det som att man kan låna räntefritt genom att också signa upp sig för att spara pengar i banken.
Ekobanken har väl fortfarande koppling till antroposoferna? För min del känns det helt främmande att stötta något som är anti-vetenskap.
Det var de två jag hittade också... Tycker det är rätt svårt faktiskt. Även om jag väljer typ fair-fonder eller dylikt inom en storbank så bidrar jag ju till eventuella usla prylar de sysslar med ändå. Ska kika på JAK, har bott utomlands i några år och flyttar snart tillbaka till Sverige, det är därför jag rekar lite. :)
 
Jag skulle aldrig kunna jobba på bank. Eller inom tobaksindustrin. Eller en del andra branscher.
Fast deras kunder är ju vuxna människor som får ta sina egna beslut. Eller hur tänker du där?

En av mina största aktieposter är Swedish Match. De ger mig en liten utdelning varje år vilket jag gillar. För mig blir det då en nödvändighet att folk röker och snusar, eftersom det är det som genererar den där summan jag får. Men jag tycker nog att vuxna människor ska få röka och snusa ifall de vill. Precis som man ska få åka extremskidåkning eller motorcykel....eller rida. Allt är farligt!
 
Får man fråga vilken bransch som uppfyller dina etiska krav och som du arbetar i? Välgörenhetsbranschen eller vård, skola omsorg?

Bransch är svårt. Men jag försöker jobba på företag som Har en tydlig etisk policy och mål jag delar. Varken bank eller tobak kvalificerar.
 
Fast deras kunder är ju vuxna människor som får ta sina egna beslut. Eller hur tänker du där?

En av mina största aktieposter är Swedish Match. De ger mig en liten utdelning varje år vilket jag gillar. För mig blir det då en nödvändighet att folk röker och snusar, eftersom det är det som genererar den där summan jag får. Men jag tycker nog att vuxna människor ska få röka och snusa ifall de vill. Precis som man ska få åka extremskidåkning eller motorcykel....eller rida. Allt är farligt!

Såklart. Men Jag vill inte jobba för att folk ska röka och snusa.
 
Jag har inte sett så många exempel på sistone, men för några år sedan var det anmärkningsvärt ofta Swedbank som brustit i rutinerna när bedragare kom in med falska legitimationer, hämtade ut bankdosor och lyckades tömma andras konton. Påfallande ofta var det också vid försök på Handelsbanken som bedragarna stoppades eller misslyckades, för att det var uppenbart bättre rutiner där.

De som blivit utsatta för bedrägerierna kompenserades ju av banken, men de kompensationspengarna har ju tagits någonstans ifrån. Knappast från vinstutdelningarna. Och det stack snabbt iväg i mångmiljonbelopp. Redan där irriterade jag mig kraftfullt över att höra till Swedbank, men blev inte färdig att byta. Men nu får det vara nog.

Swedbank har varit min huvudbank sedan jag föddes typ... men håller med, nu får det f-n räcka. Det värsta är att jag kanske inte kan flytta mitt huslån men jag ska försöka iaf.
 
Alltså varför, VARFÖR bytte jag inte bank för flera år sedan?! Bokar ett första möte på Länsförsäkringars lokala kontor. Får prata med en normal och intresserad och bra anställd, och inte de hopplösa opersonliga yuppiewannabes i 25-årsåldern som jag haft att göra med hos Swedbank. Får nu ett omedelbart löfte om att räntorna självklart kommer att vara lägre än vad jag haft på grundlånet hittills + billigare försäkring ovanpå det. Bemöts och lyssnas på som en människa, inte som en obetydlig fattiglapp ur pöbeln, vars existens möjligen kan motiveras om man kan kränga något förhöjt fondsparande till den.

Gör genom LF Fastighetsförmedling en ny värdering på gården. I stället för den sarkastiska och direkt spydiga och otrevliga människa som min (snart) förra bank skickat hit två gånger, så kommer det ytterligare (!) en normal och intresserad och trevlig människa. Som direkt ser och förstår allt det positiva med gården, och som på stående fot värderar upp den till det dubbla jämfört med tidigare. Men som också givetvis ser och fattar vilka delar som ännu återstår att göra och som därför ger ett löfte om att höja värderingen ytterligare miljoner med planerade kommande förändringar.

Förvisso har det hänt en del sedan förra värderingen, med nytt tak/kök/växthus jämfört med tidigare, men hela skillnaden i bemötandet var större än den rent ekonomiska biten. Och förvisso kan jag i någon mån ha drabbats av de största puckona på min förra bank, men tack vare dem undvek jag också att ha mer kontakt än absolut nödvändigt. (Kanske har jag också träffat de trevligaste på Länsförsäkringar, men det får tiden utvisa....)

Förut kände jag mig som Julia Roberts i Pretty Woman, när hon kommer in med en lite malplacerad look på den flotta boutiquen och bara "men jag kan faktiskt betala, jag får faktiskt lön". Nu retar det mig bara lite att inte min samlade ekonomi inte gör ett så stort avtryck på Swedbank att jag kan spatsera in på lokalkontoret och säga "ni gav mig inte så bra ränta va? Utan ni var mer intresserade av coolare kunder? BIG mistake! Huge!". Annars hade jag så mycket älskat att göra det. Och ge dem ett fett långfinger på vägen ut.
 
SEB - bra support och kombo mellan privat och företaget.
Handelsbanken - fonder.
Avanza - aktier.
Marginalen bank - sparande.
Länsförsäkringar - privat och premieobligationer. Borde egentligen gå ut men avvaktar tillsvidare.
 
Jag har Sparbanken Skåne och Nordea. Är mest nöjd med Sparbankens app och är astrött på Nordea från och till, men det är bra att ha ändå.

Tänker inte byta. De flesta bankerna, alla?, står i skiten mer eller mindre och vilken man än väljer så får man ta skiten med. Jag orkar inte byta helt enkelt. Sparbanken Skåne var ju Swedbank förut innan det blev en egen (?) jag har haft den sedan 19 år tillbaka nu.
 
Alltså varför, VARFÖR bytte jag inte bank för flera år sedan?! Bokar ett första möte på Länsförsäkringars lokala kontor. Får prata med en normal och intresserad och bra anställd, och inte de hopplösa opersonliga yuppiewannabes i 25-årsåldern som jag haft att göra med hos Swedbank. Får nu ett omedelbart löfte om att räntorna självklart kommer att vara lägre än vad jag haft på grundlånet hittills + billigare försäkring ovanpå det. Bemöts och lyssnas på som en människa, inte som en obetydlig fattiglapp ur pöbeln, vars existens möjligen kan motiveras om man kan kränga något förhöjt fondsparande till den.

Gör genom LF Fastighetsförmedling en ny värdering på gården. I stället för den sarkastiska och direkt spydiga och otrevliga människa som min (snart) förra bank skickat hit två gånger, så kommer det ytterligare (!) en normal och intresserad och trevlig människa. Som direkt ser och förstår allt det positiva med gården, och som på stående fot värderar upp den till det dubbla jämfört med tidigare. Men som också givetvis ser och fattar vilka delar som ännu återstår att göra och som därför ger ett löfte om att höja värderingen ytterligare miljoner med planerade kommande förändringar.

Förvisso har det hänt en del sedan förra värderingen, med nytt tak/kök/växthus jämfört med tidigare, men hela skillnaden i bemötandet var större än den rent ekonomiska biten. Och förvisso kan jag i någon mån ha drabbats av de största puckona på min förra bank, men tack vare dem undvek jag också att ha mer kontakt än absolut nödvändigt. (Kanske har jag också träffat de trevligaste på Länsförsäkringar, men det får tiden utvisa....)

Förut kände jag mig som Julia Roberts i Pretty Woman, när hon kommer in med en lite malplacerad look på den flotta boutiquen och bara "men jag kan faktiskt betala, jag får faktiskt lön". Nu retar det mig bara lite att inte min samlade ekonomi inte gör ett så stort avtryck på Swedbank att jag kan spatsera in på lokalkontoret och säga "ni gav mig inte så bra ränta va? Utan ni var mer intresserade av coolare kunder? BIG mistake! Huge!". Annars hade jag så mycket älskat att göra det. Och ge dem ett fett långfinger på vägen ut.
Jag håller helt med om LFs bemötande. Dvs jag har fått samma sak här. Vettigt folk helt enkelt. De talar till mig som jag vore (hahaha) en helt normal människa.
 
Jag har haft Nordea, SEB och nu har jag Sparbanken Skåne. Hade Nordea som liten, bytte fortare än fan när jag blev myndig och valde SEB. När det sen var dags att köpa hus med nuvarande sambon så hade han redan ett rätt stort kapital hos Sparbanken Skåne så då fick det bli den. Är nöjd än så länge. Bra och trevligt bemötande av vår bankman, smidig kommunikation och inga problem i övrigt.
 
SEB - för lönekonto, sparkonto, och fondkonto.

Sedan har jag ett sparkonto med insättningsgaranti i Swedbank, medvetet i annan bank för att jag inte ska gå in där för ofta.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 912
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp