Vilken bank har du?

Är det inte Danske bank som varit inblandad i några skumraskaffärer? Finns det nån bank öht som är etiskt ok som en kan byta till? Jag har Handelsbanken av födsel och ohejdad vana, har aldrig haft några problem med dom, men tycker det är jobbigt med deras miljardvinster men vet inte om nån annan bank är bättre? Kanske länsförsäkringar är ett bättre alternativ?
Alla banker håller på med skumraskaffärer, det ingår liksom.

Tillägg: Exempelvis: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/banken-seb-finansierade-brottsmisstankt-skatteupplagg
 
Jag vill byta bank och funderar lite på vilken jag ska välja. I nuläget har jag två banker men det är bara för att jag får den ena gratis då jag är student (ICA-banken). Vill byta min andra bank till någon svensk, schysst bank men vet inte vilken.

Vilken bank har du och varför? Hur tycker du det fungerar? Har du den av gammal ohejdad vana eller har du gjort ett aktivt val?

Hade Nordea, men bytte till Danske Bank efter nåt av alla deras klavertramp. Bytte nu från Danske Bank till Seb efter deras skumrask.
 
Jag funderar att flytta mitt företag från SEB till Länsförsäkringar... speciellt eftersom SEB också varit inblandade i knepiga affärer. Tyvärr kan jag inte flytta allt privat dit för jag har bundet lån i Swedbank (som förmodligen är något av det värsta i bankväg, total skitbank).
 
Jag funderar att flytta mitt företag från SEB till Länsförsäkringar... speciellt eftersom SEB också varit inblandade i knepiga affärer. Tyvärr kan jag inte flytta allt privat dit för jag har bundet lån i Swedbank (som förmodligen är något av det värsta i bankväg, total skitbank).

Ja vi har som sagt också ett bundet lån i Swedbank som hade kostat för mycket att låsa upp i förtid så det kändes ovärt. Irriterande att ha det kvar där, men så får det vara ett tag... :meh:
 
Jag har Icabanken och Swedbank. Överväger att byta till Länsförsäkringar. Hade ungdomskonto hos Swedbank och sen har det bara blivit kvar, har visat sig vara praktiskt då Icabanken inte köper vissa kontonummer i tex Swedbank. Det är väl inte direkt nån enskild händelse som gjort att jag vill byta utan mer sånt smått krångel, lite för ofta. Bostadslån hos SBAB och är jättenöjd med det.
 
Jag har haft Swedbank, sedan SEB och nu Danske Bank. Skäms lite.
Har bytt när jag fått taffliga bemötanden och mediokert engagemang och bättre bolåneränta från annan bank.

Danske bank är alltså min huvudbank med lönekonto och bolån. Sedan har jag ett flertal andra banker för andra ändamål.
 
Jag har Nordea som huvudbank. Nöjd och funkar bra. Min nuvarande bankman är toppen! Hade tidigare Swedbank och de var jag verkligen inte nöjd med plus att de var helt klart dyrast på de grejer jag använde och personalen både okunnig och otrevlig.
 
Hade Nordea, men bytte till Danske Bank efter nåt av alla deras klavertramp. Bytte nu från Danske Bank till Seb efter deras skumrask.

SEB har väl inte heller en "fläckfri" historia
https://www.expressen.se/dinapengar/seb-pekas-ut-som-varsting-i-skandalen/

Börjar tro att alla banker tyvärr håller på med skumma affärer :cautious: Jag är en lika god kålsupare som alla andra, har Danske Bank. Är väldigt nöjd med min bankkontakt och blir alltid trevligt bemött och får snabb service.
 
Senast ändrad:
Handelsbanken, hela familjen har det sedan min mormor arbetade där (men det var ett tag sedan ;) )
Supernöjd. Aldrig krångel eller något.

Och bra bemötande oavsett vilket kontor jag varit på.
 
Handelsbanken och Skandiabanken.
Hade Skandiabanken helt ut i många år och var väldigt nöjd. Tvingades byta för lönekontot när jag köpte gården eftersom Skandiabanken är en av de banker som inte belånar jordbruksfastigheter.
Hörde mig för på SEB - de kunde helt uppenbart inte branschen - och Swedbank - de hade orimliga krav på mig som kund - också när jag valde ny bank.
Väldigt nöjd med Handelsbanken.
 
Jag har Länsförsäkringar. Bytte till dem från Föreningssparbanken när jag köpte min första lägenhet. Fick ett uruselt bemötande och det var Länsförsäkringars mäklare som sålde lägenheten så det var ett smidigt byte.
När jag och min man senare köpte hus tillsammans bytte mannen från Swedbank till LF han också.

Råkade på en trist typ på ett av LF’s kontor men kunde byta till annat kontor med betydligt bättre personal.
Skickade senast för en kvart sen mail till vår kontakt och han har redan svarat.
Supernöjd!
 
Har Swedbank sedan mina föräldrar öppnad konto där när jag var liten, har en toppen bankman som pappa även haft i många år men bankmanen är äldre så när han inte är kvar så byter jag troligen bank, vilken vet jag inte än.
 
"Så stora avsättningar att"...näää jag orkar inte. Driver du med mig? :confused:


Nej. Från din wikilänk:

”Om Handelsbanken jämfört med övriga affärsbanker inom bankens verksamhetsområde visar ett bättre resultat (bättre räntabilitet än genomsnittet) ska banken göra en avsättning till Oktogonen. Det är bankens bolagsstämma som bestämmer avsättningens storlek. Merresultatet ska delas mellan aktieägarna och Oktogonen. Om banken sänker eller helt slopar sin utdelning sker dock ingen avsättning. Detta har inträffat vid ett fåtal tillfällen och nu senast för verksamhetsåret 2008. När den anställde uppnått 60 års ålder kan denne välja hur utbetalningen ska ske. Utbetalning kan tas som ett engångsbelopp, eller valfritt fördelat på 2-20 år. Genom att den anställde måste vänta relativt länge på utbetalningen har den hittillsvarande framgångsrika förvaltningen med en positiv värdeutveckling på värdepappersmarknaden inneburit att utbetalda belopp varit ansenliga. För verksamhetsåret 2009 fick personalstiftelsen 650 miljoner kr från banken”
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp