Vilken bank har ni bolån hos?

Jag har den lokala sparbanken på orten där jag växte upp. De är lätta att ha att göra med, jag fick lånelöfte på ett telefonsamtal. Men då vet de vem jag är och halva släkten är kunder där. De går att förhandla med men de har inte den absolut lägsta räntan som går att få. Men för mig uppväger andra fördelar. Som att ringa "Marie på banken" när det behövs.

Många som bor i den närliggande större staden där jag bor nu väljer denna eller andra mindre lokala banker då de ser till personen på ett annat sätt. Min kollegas dotter som är ensamstående mamma fick t ex inte lån till lägenhet på storbanken där hon var kund trots fast jobb, så de kollade runt och på denna bank gick det bra. Och då fick de också min kollega med fru som kunder på köpet då de inte ville vara kvar i storbanken som nekat dottern lånet.
 
Danske bank. Det är mitt första bolån så har inte så mkt att jämföra med men ärnöjd. Har funkat smidigt hela tiden.
 
SBAB. De kändes lite krångliga men det är mest för att jag inte köpte på ”öppna marknaden” men ändå var tvungen att använda mäklare.
 
SBAB. Rekommenderas.

Jag har funderar på att byta till SBAB, men blivit totalt avskräckt sen en vän köpt bostad med SBAB som bank.

Enda sättet att kontakta dem är via deras växel/kundtjänst. Kötiden har varje gång min vän ringt varit mellan 4-5 timmar. Och inte ens när man har en pågående ärende går det att ha någon form av direktkontakt?

Min vän väntar i 4 h 15 min på att bli uppringd av SBAB. Tillslut ringer de upp och de avhandlar ärendet inför kontraktskrivning. Banken behöver kompletterande uppgifter från bostadsrättsföreningen. Det är då helt omöjligt att få något form av direktkontaktinfo så vännen måste igen ringa via växeln, och då vänta 4h 40 min på att bli uppringd för att kunna lämna in uppgiften. O_o Så han fick skriva kontrakt med klausul för han inte kunde få kontakt med banken. Sen var allt löst på 2 sek när de väl ringde upp..

Själv har jag SEB men funderar på att byta. Men vill ha kvar all vardagsekonomi i SEB för jag är väldigt nöjd med dem annars.
 
Länsförsäkringar, vi är nöjda med bra räntor och bra service :) har dock aldrig haft bolån i annat bolag så kan inte jämföra!
 
Jag har funderar på att byta till SBAB, men blivit totalt avskräckt sen en vän köpt bostad med SBAB som bank.

Enda sättet att kontakta dem är via deras växel/kundtjänst. Kötiden har varje gång min vän ringt varit mellan 4-5 timmar. Och inte ens när man har en pågående ärende går det att ha någon form av direktkontakt?

Min vän väntar i 4 h 15 min på att bli uppringd av SBAB. Tillslut ringer de upp och de avhandlar ärendet inför kontraktskrivning. Banken behöver kompletterande uppgifter från bostadsrättsföreningen. Det är då helt omöjligt att få något form av direktkontaktinfo så vännen måste igen ringa via växeln, och då vänta 4h 40 min på att bli uppringd för att kunna lämna in uppgiften. O_o Så han fick skriva kontrakt med klausul för han inte kunde få kontakt med banken. Sen var allt löst på 2 sek när de väl ringde upp..

Själv har jag SEB men funderar på att byta. Men vill ha kvar all vardagsekonomi i SEB för jag är väldigt nöjd med dem annars.
Jag har SBAB och har aldrig haft sådana problem, varken inför husköpet eller efteråt. De har alltid varit väldigt smidiga att ha att göra med. Jag är jättenöjd.

Anledningen att jag valde dem var för de gav bästa lånelöftet och bästa räntan av de banker jag kontaktade. Sen hade jag bara hört gott om dem från andra.
 
Haft SBAB tidigare och varit nöjd.
Kompletteringar kan man skicka in via nätet till exempel.

Nu har vi Danske Bank då de hade ett extremt bra erbjudande i höstas på en 2 årig fast ränta som var lägre än många banker kunde erbjuda rörligt.
 
Jag tror det beror mycket på vilken personlig kontakt man får på banken.
Tidigare har jag haft Länsförsäkringar bank och varit mycket nöjd.
När jag fick ny bankman blev jag motarbetad och mina kostnader mycket högre än de behövde vara.
Då bytte jag bank till en mindre Sparbank på en närliggande ort. Där kunde jag få den hjälp jag behövde och nu är jag nöjd där. Förhoppningsvis stannar min bankman där, annars får jag väl byta till hennes nya bank :D
Hoppas hon väljer en som hanterar lantbruksfastigheter.
 
Har haft SBAB sedan 2005 och jag skulle köpa min första lägenhet, min dåvarande bank gav mig inget lån men hos SBAB var det inga problem. Köpte radhus förra året och var hur smidigt som helst med telefon/mailkontakten hos dem när det var dags för lånelöfte, överbryggningslån mm.
 
Jag har funderar på att byta till SBAB, men blivit totalt avskräckt sen en vän köpt bostad med SBAB som bank.

Enda sättet att kontakta dem är via deras växel/kundtjänst. Kötiden har varje gång min vän ringt varit mellan 4-5 timmar. Och inte ens när man har en pågående ärende går det att ha någon form av direktkontakt?

Min vän väntar i 4 h 15 min på att bli uppringd av SBAB. Tillslut ringer de upp och de avhandlar ärendet inför kontraktskrivning. Banken behöver kompletterande uppgifter från bostadsrättsföreningen. Det är då helt omöjligt att få något form av direktkontaktinfo så vännen måste igen ringa via växeln, och då vänta 4h 40 min på att bli uppringd för att kunna lämna in uppgiften. O_o Så han fick skriva kontrakt med klausul för han inte kunde få kontakt med banken. Sen var allt löst på 2 sek när de väl ringde upp..

Själv har jag SEB men funderar på att byta. Men vill ha kvar all vardagsekonomi i SEB för jag är väldigt nöjd med dem annars.
Det där känner jag inte igen. Kontakterna har varit smidiga, jag har aldrig behövt vänta länge i telefonkö, vi hade en personlig kontakt som vi kunde ringa direkt till under tiden vi ordnade allt inför tillträdet till huset, osv. Det går också att kontakta dem via en meddelande i internetbanken. De svarar snabbt.

Vi har vår vardagsekonomi i en annan bank. Endast bolån och sparkonto hos SBAB.
 
Min vän väntar i 4 h 15 min på att bli uppringd av SBAB. Tillslut ringer de upp och de avhandlar ärendet inför kontraktskrivning. Banken behöver kompletterande uppgifter från bostadsrättsföreningen. Det är då helt omöjligt att få något form av direktkontaktinfo så vännen måste igen ringa via växeln, och då vänta 4h 40 min på att bli uppringd för att kunna lämna in uppgiften. O_o Så han fick skriva kontrakt med klausul för han inte kunde få kontakt med banken. Sen var allt löst på 2 sek när de väl ringde upp..
Det var märkligt.
När jag köpte hus sist var konceptet "boka telefontid hos SBAB för kontraktsskrivning hos mäklare" uppfunnet. Jag gissar att din vän missat den livsförenklande detaljen.
 
Det där känner jag inte igen. Kontakterna har varit smidiga, jag har aldrig behövt vänta länge i telefonkö, vi hade en personlig kontakt som vi kunde ringa direkt till under tiden vi ordnade allt inför tillträdet till huset, osv. Det går också att kontakta dem via en meddelande i internetbanken. De svarar snabbt.

Vi har vår vardagsekonomi i en annan bank. Endast bolån och sparkonto hos SBAB.

Det låter ju verkligen som det borde fungera!

Det var märkligt.
När jag köpte hus sist var konceptet "boka telefontid hos SBAB för kontraktsskrivning hos mäklare" uppfunnet. Jag gissar att din vän missat den livsförenklande detaljen.

Missat och missat...snarare gått miste om när han efterfrågade möjligheten till direktkontakt under pågående ärende inför kontraktskrivning. Däremot påstod dom att de just nu hade ”längre svarstid än vanligt”

Men som sagt det var ju för väl att det inte är så det brukar gå till!
 
Hade först Sparbanken (Swedbank) men bytte sen till Handelsbanken när vår gamla bankman gick i pension och servicen blev superdålig. Nu är vi väldigt nöjda!
 
Vi har SBAB. Väldigt smidigt förutom att det just är lite meckigt att få tag på dem via telefon ibland. Något jag saknar är att det är svårt att göra extra inbetalningar. Vi har på autogiro och för att göra extra betalningar behöver man ringa och få ett OCR-nr. Man kan tyvärr inte använda samma OCR-nummer igen utan vill man göra extrabetalning igen så får man kontakta dem på nytt. Det hoppas jag att de ändrar på.

Senast vi hade frågor ringde vi istället till ICA-banken. Samma företag bakom men ingen telefonkö. Han kunde inte se alla detaljer i ärendet men han kunde svara på våra frågor :).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Vi är på jakt efter ett gemensamt sparkonto med bra ränta. De flesta konton verkar vara gå att vara en person som har tillgång, vi vill...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: Clabbe
·
Juridik & Ekonomi Varför behöver banker så lång tid på sig att föra över pengar mellan varandra när Swish klarar det på nån sekund?
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: MiaMia
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 918
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Hiss och diss del 5
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp