Vilken barnvagn ska man ha?

lilium

Trådstartare
Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på hundpromenader men även skapligt smidig att packa in i bilen när jag ska iväg på hundträning.
Min vardag: -bor i lägenhet. Halvtrappa upp. Ingen hiss. Vagnen får stå i cykelrummet.
- bor i en mindre stad. Nära till skog och grusväg.
-har brukshund som jag ofta är på brukshundsklubben med ( bebis kommer följa med).
-Vill kunna få in vagnen i bilen relativt enkelt.
-går en del på grusvägar i skogen.

Vill inte betala mer än 10 000 för en vagn ( gärna mindre). Har kollat på olika modeller av babyjogger, både city elite men även city mini gt. Britax har ju bäst i test på många sidor som recenserar barnvagnar men vet inte om det är mer en ” Stadsvagn”. En kompis har en Emmaljunga men kommer inte ihåg vilken modell. Det är skön att köra men det ser så jobbig ut att få in och ut ut bilen. Sen finns det ju vagnar som kostar betydligt mindre. Skiljer det mycket i kvalitet? Det är en djungel ju.
 
Själv föredrar vi Emmaljunga City Cross, vi bor dock på landet och rör oss mycket i skogen.
Till två äldre barn så hade vi en tung modell, men till lillasyster på snart 3 veckor så har vi en lättare modell. Vet tyvärr inte årsmodell då vi köpt den begagnad. Den blir lika liten som vår Brio go, som istället är en typiskt stadsvagn och enbart köpt för att kunna klicka i babyskyddet. Den är totalt värdelös på grusvägar om du frågar mig, även om vi tar den ibland så de större barnen får leka i skogen.

Just barnvagnar är en djungel, framför allt tror jag det beror på att marknaden är så stor då vi föräldrar har olika faktorer som spelar in när vi köper vagn. Det viktigaste för oss var fyra fasta hjul som fungerar även om man går rakt ut i skogen, på åkermark eller på pilgrimsled.
 
Barnvagnar är verkligen en djungel. Mitt tips är att hitta en modell du gillar och sen försöka få tag i en begagnad.

Om du ska köra mycket på grusväg rekommenderar jag lufthjul alternativt Bugaboos (kanske fler har) skumfyllda hjul för bäst körkänsla. Jag gillar svängbara framhjul och bra stötdämpning. Har haft Emmaljunga som kunde lastas i bilen i ett stycke men också haft Bugaboo som en får lasta i bilen i två stycken. Helt klart smidigt att slippa ta isär vagnen för att lägga den i bilen men den är sjukt stor även ihopvikt. Om jag skulle köpa en ny vagn nu skulle det bli någon form av Bugaboo tror jag.
 
Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på hundpromenader men även skapligt smidig att packa in i bilen när jag ska iväg på hundträning.
Min vardag: -bor i lägenhet. Halvtrappa upp. Ingen hiss. Vagnen får stå i cykelrummet.
- bor i en mindre stad. Nära till skog och grusväg.
-har brukshund som jag ofta är på brukshundsklubben med ( bebis kommer följa med).
-Vill kunna få in vagnen i bilen relativt enkelt.
-går en del på grusvägar i skogen.

Vill inte betala mer än 10 000 för en vagn ( gärna mindre). Har kollat på olika modeller av babyjogger, både city elite men även city mini gt. Britax har ju bäst i test på många sidor som recenserar barnvagnar men vet inte om det är mer en ” Stadsvagn”. En kompis har en Emmaljunga men kommer inte ihåg vilken modell. Det är skön att köra men det ser så jobbig ut att få in och ut ut bilen. Sen finns det ju vagnar som kostar betydligt mindre. Skiljer det mycket i kvalitet? Det är en djungel ju.

Generellt så ju bättre terrränggående en vagn är, destoer plats tar den i bilen…

Både babyjogger elite och mini gt har endast framåtvänd sittdel. De är dessutom rätt stora i sittdelarna. Så jag skulle inte ha en sån som enda vagn utan ha en vagn där man kan ha sittdelen vänd mot sig. Mini gt (har en själv) är en fantastiskt bra sittvagn för lite äldre barn, men hade inte valt den som sittvagn förrän kanske 1,5-2 år.

Jag har också haft Kronan duo S och Bugaboo Donkey. Båda har fungerat alldeles utmärkt att köra på grusvägar med. Bugaboo tar inte enorm plats i bilen men är lite krånglig att fälla ihop/plocka isär.

Till kommande bebis lutar det mot en Britax go big för oss. Har du kikat på den?
 
Generellt så ju bättre terrränggående en vagn är, destoer plats tar den i bilen…

Både babyjogger elite och mini gt har endast framåtvänd sittdel. De är dessutom rätt stora i sittdelarna. Så jag skulle inte ha en sån som enda vagn utan ha en vagn där man kan ha sittdelen vänd mot sig. Mini gt (har en själv) är en fantastiskt bra sittvagn för lite äldre barn, men hade inte valt den som sittvagn förrän kanske 1,5-2 år.

Jag har också haft Kronan duo S och Bugaboo Donkey. Båda har fungerat alldeles utmärkt att köra på grusvägar med. Bugaboo tar inte enorm plats i bilen men är lite krånglig att fälla ihop/plocka isär.

Till kommande bebis lutar det mot en Britax go big för oss. Har du kikat på den?
Nej! Kan kolla på den. Tack. Finns det liggdel till den eller kan man ha en mjuklift i? ( kan inget om barn mörker jag och definitivt inte barnvagnar)
 
Generellt så ju bättre terrränggående en vagn är, destoer plats tar den i bilen…

Både babyjogger elite och mini gt har endast framåtvänd sittdel. De är dessutom rätt stora i sittdelarna. Så jag skulle inte ha en sån som enda vagn utan ha en vagn där man kan ha sittdelen vänd mot sig. Mini gt (har en själv) är en fantastiskt bra sittvagn för lite äldre barn, men hade inte valt den som sittvagn förrän kanske 1,5-2 år.

Jag har också haft Kronan duo S och Bugaboo Donkey. Båda har fungerat alldeles utmärkt att köra på grusvägar med. Bugaboo tar inte enorm plats i bilen men är lite krånglig att fälla ihop/plocka isär.

Till kommande bebis lutar det mot en Britax go big för oss. Har du kikat på den?

Britax Go Big är dock inte så kompatibel med bagageutrymme med hundbur, om ts tänkt sig det 😅

Jag skulle köpt den av min chef, en jättefin. Men fick inte ens in chassit jämte hundburen. Då har vi ändå en xc60 så inte världens minsta bagage, även om det inte är det största heller 😅
 
Vi hade lite liknande kriterier och landade i Bugaboo fox2. Den faller på priset dock, men verkar himla bra 😊
Ej fött barnet än dock, så får se vad vi tycker.
 
Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på hundpromenader men även skapligt smidig att packa in i bilen när jag ska iväg på hundträning.
Min vardag: -bor i lägenhet. Halvtrappa upp. Ingen hiss. Vagnen får stå i cykelrummet.
- bor i en mindre stad. Nära till skog och grusväg.
-har brukshund som jag ofta är på brukshundsklubben med ( bebis kommer följa med).
-Vill kunna få in vagnen i bilen relativt enkelt.
-går en del på grusvägar i skogen.

Vill inte betala mer än 10 000 för en vagn ( gärna mindre). Har kollat på olika modeller av babyjogger, både city elite men även city mini gt. Britax har ju bäst i test på många sidor som recenserar barnvagnar men vet inte om det är mer en ” Stadsvagn”. En kompis har en Emmaljunga men kommer inte ihåg vilken modell. Det är skön att köra men det ser så jobbig ut att få in och ut ut bilen. Sen finns det ju vagnar som kostar betydligt mindre. Skiljer det mycket i kvalitet? Det är en djungel ju.

Vår Britax Go Next (finns nog inte längre men väldigt lik Go Big) funkar bra på landet, mycket enkel att få i och ur bilen med sittdelen, liggdelen är dock lite skrymmande men den används kortare tid. Vår har varit många gånger på brukshundsklubben och liknande ställen. Mycket bra fjädring och lättkörd. Lite dyrare än du tänkt om man vill ha både ligg och sittdel på en gång. Värt varenda krona för oss, oerhört bra vagn.

Britax Smile är ju lite mindre och billigare men inte lika "rejäl".

Gå till en butik och kläm, känn och provkör. Vi trodde vi ville ha en helt Emmaljunga NXT 90 innan vi hade provkört och provvikt både Britax och Emmaljunga. Britaxen upplevde vi bättre på de absolut flesta sätt i verkligheten.
 
Hade kikat på Emmaljunga NXT modellen. Väldigt smidig att fälla ihop och tar liten plats i bilen. Ta isf med outdoor hjul för bättre komfort på skogsvägar.
 
Britax Go Big är dock inte så kompatibel med bagageutrymme med hundbur, om ts tänkt sig det 😅

Jag skulle köpt den av min chef, en jättefin. Men fick inte ens in chassit jämte hundburen. Då har vi ändå en xc60 så inte världens minsta bagage, även om det inte är det största heller 😅

Vi får in vår Britax Go Next i ena hundburen (dubbelbur) om vi tar av bakhjulen men vi har en V70 och en Mim XXL bur. Jag tror att en Go Big också hade gått in men är inte säker,
 
Vi får in vår Britax Go Next i ena hundburen (dubbelbur) om vi tar av bakhjulen men vi har en V70 och en Mim XXL bur. Jag tror att en Go Big också hade gått in men är inte säker,

Mm, hade man tagit av hjulen hade den förmodligen gått in jämte buren 😁 tvek på att vi fått in den i buren dock, men har en Mim L.
 
Mm, hade man tagit av hjulen hade den förmodligen gått in jämte buren 😁 tvek på att vi fått in den i buren dock, men har en Mim L.

Bakhjulen är superlätta att ta av och på Britaxen.

Nej det hade nog inte gått. Det är tight fit i en (halv) XXL i en V70. Hade inte gått i en med grundare bagageutrymme.
 
Britax Go Big är dock inte så kompatibel med bagageutrymme med hundbur, om ts tänkt sig det 😅

Jag skulle köpt den av min chef, en jättefin. Men fick inte ens in chassit jämte hundburen. Då har vi ändå en xc60 så inte världens minsta bagage, även om det inte är det största heller 😅

Men det måste ju vara minimal skillnad mellan go big och tex foxen? Go big är någon cm bredare över bakhjulen (kan ju iofs göra skillnaden om den ska in i en bur). Go big kan du ju sen fälla ihop sittdelen på ovanpå chassit ihopfällt. Med foxen tar ju hela sittdelen eller liggdelen plats uppfälld sen också?

Men ja jag skulle ju inte påstå att Go big är det allra mest kompakta du kan hitta vad gäller ihopfällning i bilen. Men bättre än donkeyn som vi hade innan iaf.
 
Men det måste ju vara minimal skillnad mellan go big och tex foxen? Go big är någon cm bredare över bakhjulen (kan ju iofs göra skillnaden om den ska in i en bur). Go big kan du ju sen fälla ihop sittdelen på ovanpå chassit ihopfällt. Med foxen tar ju hela sittdelen eller liggdelen plats uppfälld sen också?

Men ja jag skulle ju inte påstå att Go big är det allra mest kompakta du kan hitta vad gäller ihopfällning i bilen. Men bättre än donkeyn som vi hade innan iaf.

Foxen blir svinliten när man fäller ihop chassit. Iaf Fox2. Har ju testat både den och Big i bagaget och den fick vi inte in.

Liggdelen går att fälla ihop chassit på på Foxen rätt enkelt också. Men inte när den sitter på chassit klart. Men hade ändå inte gått in i vår bil så 🤷
 
Jag gav upp.
Slutade med några få krav, fullt liggläge, sittdelen skulle vara vändbar och bra fjädring. Istället för att köpa en dyr ny och behöva tänka mera på behoven köpte jag en för 700kr i en lokal facebook grupp. Sen köpte jag ett nytt babyskydd som gick att klicka fast.
Gillar jag den inte är det bara att hiva den och då köpa en dyrare vagn som uppfyller de kraven vi upptäckt att vi har.
 
De flesta av våra vänner har haft olika generationer av Britax Smile och älskat den, den verkar funka fint både på grusvägar och i stan + blir rätt liten ihopfälld. Smile 2 i bra skick brukar dyka upp på blocket för runt 5000 (+/- 1000kr) så den är prisvärd :up:

Vi kollade på Emmaljunga NXT90, Britax Smile 3, Cybex Priam och Bugaboo Fox 2/3. Emmaljungan gick bort direkt för oss då den kändes tung att köra på ett plant butiksgolv utan barn i och lär då bli tung att lyfta in i bilen också. Det var väldigt jämnt mellan de andra tre men det kommer bli en Fox 3 för oss då det är den vi tycker är snyggast :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Senast: Anemone
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 077
Senast: ako
·
  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
33 819
Senast: LenaH
·
Övr. Barn Hej. Nu halvvägs in i graviditeten börjar jag fundera mer på barnvagn, vilken man ska ha. Har köpt stor kombi och varit och provkört...
2
Svar
37
· Visningar
2 815
Senast: Rund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp