Vilken betydelse har dagis?

Mabuse

Trådstartare
Hur viktigt är det att barn går på ett bra dagis?

Funderar kring detta, eftersom vi håller på att titta efter en ny, större lägenhet. Har hittat en som verkar ok, men när vi kollade upp dagis i närheten insåg vi att det bra dagiset som finns har minst åtta års väntetid, och det andra dagiset, där det finns lediga platser, verkar väldigt dåligt. Dagis längre bort är inte möjligt, eftersom vi bara har en bil, och bägge kommer jobba heltid (alltså kan ingen av oss både hämta och lämna).

Är ett dåligt dagis tillräcklig nackdel för att man ska välja bort lägenheten?

Det som är dåligt med dagiset är:

*Barnen får inte gå ut varje dag, när de väl går ut är de bara på dagisets lilla gård och gör inga utflykter till grönområden i närheten.

*Hög personalomsättning, mer än 50% av personalen saknar utbildning

*Ganska liten personaltäthet (?), 5,6 anställda för att ta hand om 38 barn i åldern 1-5.

*En oberoende utvärdering (seriöst gjord, samarbete mellan flera kommuner) ger mycket låga betyg, i genomsnitt 1,2 på en skala på ett till fyra. De anmärker bl a på:

*Mycket liten möjlighet för barnen att få vara kreativa och göra vad de själva vill, verksamheten styrs av personalen, och barnen kan inte själva gå och sätta sig och rita t ex.

*Inget medvetet arbete med värderingar eller genus

*Mycket dåligt ledarskap, inga rutiner, inga styrdokument som används.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

För mig (eller min dotter rättare sagt) är dagiset viktigt.
Om ni kommer jobba heltid bada tva sa antar jag att ert barn kommer tillbringa ganska mkt tid pa dagiset och därför skulle jag vara väldigt noga med hur dagiset är.

Mkt utevistelse är en stor prioritering när vi kommer välja dagis, inte bara att vara ute pa garden utan även utflykter till skog. Även personalen är viktig, känns som det inte blir sa mkt trygghet för barnet om personalen byts ofta.


Jobbar du och den andra föräldern langt fran varandra? Tänkte annars om det skulle vara praktiskt möjligt att ha dagisplatsen nära era jobb.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det låter som ett dagis jag säger "nej tack" till.

Hur ser det ut nära era jobb istället (på väg till jobb)?

Är privat dagmamma eller barnflicka/pojke ett alternativ?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vi har inte ekonomi till barnflicka/barnpojke, framförallt inte en utbildad och erfaren sådan. Privat dagmamma finns inte i området.

Vi jobbar åt helt olika håll från bostaden räknat, så ett dagis som är nära för den ene till jobbet är långt bort för den andre. Min man jobbar dessutom i ett industriområde, där finns inga dagis, och man kan inte ta sig dit utan bil om man inte vill gå ett par kilometer längs en trafikled.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vilken intressant tråd, jag sitter precis i samma funderingar (nästan.)

Jag bor i skogen och har till min hemkommuns centrum ca 1,5 mil.
Till jobbet har jag 1,5 mil.. Åt andra hållet.

Så jag bor alltså i en kommun och jobbar i den andra.
FÅR eller KAN man välja dagis i annan kommun än den man bor i?!
Annars blir det ungefär nånstans mellan 6-8 mil extra att åka varje dag än att ha dagis i den kommun jag jobbar i.

Sorry för trådkapning!
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

du får väl ringa och fråga? men praxxis är ju att man står i den kommun man är skriven i då skattepengar subventionerar det hela.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tror tyvärr att det dagiset är för dåligt för att köpa den lägenheten, om det inte går att klura ut något alternativ för barnomsorgen.

Om barnet visar sig vara en stabil och robust liten knatte, kan barnet säkert klara en sådan situation (jag tänker på den tydligen dåliga personalsituationen med stor omsättning), men ett mer känsligt barn kan nog bli rätt oroligt.

Och även ett väldigt tåligt barn bör kanske få ägna sin kraft åt annat än att klara av sin dagismiljö.

Personalsitutationen och att dagiset inte uppmuntrar barnens kreativitet, skulle vara allvarliga punkter för mig.

Sen skulle jag gärna se att de var ute hyfsat mycket på dagis, så att jag slapp känna att jag måste vara ute med barnet efter dagis/jobb även i trist väder och/eller den mörka tiden. Det bästa är ju - tycker jag - ett dagis som ger sådant som man själv inte är så bra på att ge åt barnen, oavsett vad man själv är mer eller mindre bra på.

Min son gick därför på ett dagis med lite "sportinriktning". Där lärde han sig simma, åka skridskor och skidor - saker som jag tyckte att det var underbart att någon annan lärde honom, och som han har haft nöje av.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Finns det inga kommunala Familjedaghem (dagmammor/dagpappor) i närheten heller?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja, det säger sig ju självt att det inte är den här typen av dagis vi letar efter i första hand (gissa varför den har lediga platser och inte åtta års kö), men det är enormt många pusselbitar som ska falla på plats med en lägenhet.

Den här har andra fördelar:

*stor
*billig
*väldigt fin
*Bra kommunikationer och samtidigt närhet till vatten och grönområden
*Nära familj (som kan agera barnvakt)
*Kortar nettoresevägen till jobbet med 40 minuter per dag sammanlagt för oss (--> mer tid med barnet)

Är ett dåligt dagis så illa att inget annat kan kompensera?

Det största problemet som jag ser det är bristen på utevistelse, jag tycker det verkar horribelt med små barn som ska sitta inne hela dagarna.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Finns det inga kommunala Familjedaghem (dagmammor/dagpappor) i närheten heller?

Nej, dessvärre. Dessutom vill jag helst inte ha barnet på ett sådant, bättre med ett dagis som är byggt för barn än att barnen ska knös in i någons bostad. Blir ju ofta betydligt mindre ytor då, och många regler (man får inte gå upp på övervåningen, man får inte göra det, man får inte peta på det, osv).
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Om lägenheten är bra pa alla andra sätt sa kanske det kan vara värt att prova.
Om ni märker att dagiset inte fungerar sen sa far ni ordna det da. Flytta igen? Ha längre väg till dagis? Vem vet, dagiset kanske hinner bli bättre pa den tiden innan eran lilla ska börja.

Ett dagis som later bra kan ju ocksa vara daligt.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Är ett dåligt dagis så illa att inget annat kan kompensera?

Nej.

Hade jag bott där "från början" hade jag ju om än motvilligt placerat barnet på det dagiset. Jag hade inte flyttat av det skälet. I alla fall inte innan barnet visade att det inte funkade, men jag hade inte flyttat tex som gravid pga dagiset om jag inte skulle flytta ändå.

Och hade ni inte kollat upp dagiset, hade det ju varit ungefär som om ni bodde där från början, när det sen väl var dags för dagis och läget uppenbarade sig.

Jag skulle - och då är jag riktigt hård - säga att om barnet inte "klarar" (= verkar medtagen/trött/gnällig/orolig/argsint) det dagiset, då kompenserar inte riktigt sakerna du nämner. Men det gäller ju även tex för överdrivet långa vistelsetider på något annat - bättre - dagis.

Jag har ett barn som klarade virriga sociala miljöer dåligt, och ett som inte påverkades alls. När jag läser om det här dagiset, tänker jag ju på det barn som inte klarade oreda. Hade jag vetat vad jag nu vet, hade jag inte flyttat dit som gravid med det barnet - men så är ju världen inte alls beskaffad.

Man kan också fundera över hur stor skillnad det öht är mellan "bra" och "dåliga" dagis. Att utvärderingarna visar stora skillnader på en skala 1-4, betyder ju inte att tex du eller jag (eller våra barn) upplever det som stora skillnader.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nja, det är väl mest att dagiset fallerar på flera punkter som jag tycker är viktiga. Detta att barnen inte går ut, att personalens brist på utbildning och det bristfälliga ledarskapet skiner igenom i deras sätt att kommunicera med barnen, osv.

Inte så mycket utrymme för kreativitet och inte så mycket stimulans kan jag leva med, det tror jag vi kan ge, men utevistelser varje dag kan vi inte kompensera, inte heller om barnet t ex pressas in en gammal könsroll på dagarna (vårt barn kommer förmodligen inte bli helt könsstereotypt, och på ett dagis där andra barn och personalen tycker sånt är viktigt är risken att vårt barn kommer att känna att det inte passar in, för att det inte är som en pojke "ska" vara, eller som en flicka "ska" vara.)

Having said that, så gick jag själv på ett horribelt dagis, och mitt minne är att skolan var oändligt mycket viktigare än dagis, där var det mer risk för mobbing etc, och mycket viktigare med bra personal. Men det är förståss inte sagt att mitt barn blir som jag själv. Det är därför jag frågade här.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Du får bli en förälder som kämpar för förändring:)

Tycker andra föräldrar att lite utevistelse är positivt? Om inte, gå samman flera och kräv föränding.
Det fungerar ju ibland.

Själva har vi många att välja på, men det är en djungel! De som vi har hört positivt om har givetvis väldigt lång kö.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Föräldrarna har redan försökt i flera år, i utvärderingarna står återkommande att föräldrarna önskar att barnen går ut mer, men inget tycks hända.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Tja, jag skulle kanske inte låta bli att flytta för dagiset om jag var gravid... det kan ju hända saker under tiden också. Däremot är ett bra dagis jätteviktigt för mig, för att jag skall kunna slappna av och fokusera på jobbet om dagarna. "Måste" jag oroa mig är jag usel på jobbet. Det är ju som att jag skulle behöva gå till ett skitjobb själv, dagiset är ju barnets 'jobb'.

Svår fråga, blir det ohållbart senare hittar ni säkert en lösning, tänker jag :)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

De praktiska nackdelarna du nämner är inte jätteviktigt i början när barnet är pyttelitet. Det allra viktigaste är magkänslan med personalen, det kan inte nog understrykas. Jag var och kollade på ett alldeles nytt dagis som öppnade när min äldsta skulle börja och det var jättefint och bra pedagogik på papperet, men personalen stod och raljerade över att det största problemet var föräldrarna och säkert 10 barn (av 45) stod i sina overaller och grät och väntade på att få hjälp. (Att personalen ignorerar barn som gråter är för övrigt alltid ett orostecken, enligt min åsikt. På det superkassa dagis som vi hamnade på efter vi flyttat och som jag beskrivit i lite olika trådar hade de principen att kommer det inga tårar så gråter barnet inte på riktigt (!) och skulle därför ignoreras.) Man tror inte att verksamhet som bygger på samma skollag kan vara så olika men det är verkligen med personalen det börjar och slutar. Och hellre personal som inte bryr sig om genus än de som låtsas att de gör det. Pressar man personalen lite om hur de jobbar med genus så brukar de komma med de mest banala grejer av typen "vi pratar mycket om känslor". Inget av de dagis vi har haft eller har besökt när vi kollat runt har ändå haft den standard på genusarbetet som jag skulle önska.

Måste bara tillägga att det går inte att ha sitt barn på ett dagis som man tycker är dåligt. Man får verkligen ingen ro på jobbet och har en klump i magen hela dagen om det inte är bra på dagis, särskilt när det gäller en liten plutt som inte kan prata för sig eller rappotera vad som hänt. Så på din fråga om vilken betydelse dagis har så är det jättestort men att mäta kvaliteten på storlek på gård och genusarbete och sånt är enl min erfarenhet inte till så stor hjälp. Du måste dit och snacka med dem för att få koll.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

fast problemet är ju inte att gården är liten, problemet är ju att de inte får gå ut. alls.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Hur viktigt är det att barn går på ett bra dagis?

Hur viktigt är det för dig att arbeta på en bra arbetsplats? Jag anser att det är samma sak, fast barnen kräver lite mer eftersom de inte har möjlighet att stå upp för sig själva.
Jag skulle aldrig sätta mitt barn på en dålig förskola om jag på något sätt kunde hitta andra möjligheter.

Är ett dåligt dagis tillräcklig nackdel för att man ska välja bort lägenheten?

Kanske inte välja bort lägenheten men kanske fundera på att skaffa ytterligare en bil, leta andra alternativ till förskola, är du säker på att det bara är de två som finns i närheten?

Det som är dåligt med dagiset är:

*Barnen får inte gå ut varje dag, när de väl går ut är de bara på dagisets lilla gård och gör inga utflykter till grönområden i närheten.

*Hög personalomsättning, mer än 50% av personalen saknar utbildning

*Ganska liten personaltäthet (?), 5,6 anställda för att ta hand om 38 barn i åldern 1-5.

*En oberoende utvärdering (seriöst gjord, samarbete mellan flera kommuner) ger mycket låga betyg, i genomsnitt 1,2 på en skala på ett till fyra. De anmärker bl a på:

*Mycket liten möjlighet för barnen att få vara kreativa och göra vad de själva vill, verksamheten styrs av personalen, och barnen kan inte själva gå och sätta sig och rita t ex.

*Inget medvetet arbete med värderingar eller genus

*Mycket dåligt ledarskap, inga rutiner, inga styrdokument som används.

På våran förskola där min snart 5 åring går så händer det att det blir dagar de inte går ut, men då har de röris inne och sitter och jobbar med något specifikt. Sen brukar de försöka hinna ut på efm istället, men vissa dagar passar det helt enkelt inte, men det handlar om max en dag i veckan de inte kommer ut på hela dagen, och endast vintertid.

Personalomsättning skulle min son ha stora problem med, medans dottern hade klarat det utan större problem. Sonen tar väldigt god tid på sig att kolla av och checka läget innan han ger någon förtroendet att vara hans vän, men när de väl har vunnit hans förtroende så mins han dem länge.

Det låter som om personalen på dagiset saknar ledning och inte har några visioner. Och ja jag skulle se det som ett klart problem, fri lek är viktigt, personal som är engagerad och vill något är otroligt viktigt tycker jag. Jag har haft mina duster på våran förskola och vi har fått till förbättringar, där även personal har tyckt att det har blivit bättre efteråt. Men det gäller ju att det finns en chef som vill gå framåt och inte bara spara pengar.

Om vi hade behövt ha våra barn längre tid på dagis så hade jag valt ett föräldrar kooperativ som även hade samma grundsyn som mig, där har man större möjligtheter att påverkar, jag har även haft funderingar på att starta en förskola på lite olika grunder men har inte kommit så mycket längre än funderingar. Men om man är ett gäng engagerade föräldrar så kan man nog få till en ganska bra verksamhet, det kanske är ett alternativ för er?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nja, starta ett föräldrakooperativ är nog inget för oss, vi kan absolut ingenting om barn, än mindre hur man driver en förskola. Dessutom räknar vi med att ha fullt upp med det egna barnet och jobbet, vi ska nog inte ta på oss att starta upp ett dagis också.

Jag har kollat noga, och det finns verkligen inga andra dagis/familjedaghem utom dessa två i närområdet (den ena med åtta års väntetid, den andra det dåliga).

Två bilar har vi absolut inte råd med. Dessutom är det miljöovänligt. Dessutom skulle jag få mycket längre restid till jobbet om jag åkte bil --> längre dagar för barnet på dagis. Det finns också bara möjlighet att parkera en bil i närheten av lägenheten, och man kan inte parkera på gatan i området. Dessutom har jag inget körkort, och vill gärna inte övningsköra som högravid/med spädbarn i bilen.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 505
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 721
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 664
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp