Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast här hindrar det på alla kommunala förskolor, ev fristående förskolor skulle ju kunna ha andra regler men de flesta av dem kör med kommunens kösystem o samma regler de med, så här finns faktiskt inga förskolor med flera års väntetid på det sättet som i Sthlm. Tror att det är stor skillnad på hur stort trycket är runt Sthlm jämfört med ute i landet.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Skillnaden ligger nog mest i hur många dagis det finns, bara i vår stadsdel, en yta på 1x3 km, så är där bortåt 60 förskolor att välja mellan, så det blir ju stort tryck på de populäraste. Å andra sidan förekommer det inte att man inte får någon plats, det finns så många förskolor att det alltid blir ledigt nånstans.

Förutom kölängden, så är det väl exakt samma system hos er? Som sagt, för förskolestart kan man inte ha mer än 6 månaders kötid heller, det är bytesköerna som kan bli längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Då hänger jag med. Platsgaranti har de här med inom 4 mån :).
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Och platsgarantin gäller väl inte valfritt dagis hos er heller, utan på någon förskola där det finns plats?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Stämmer. Dock får i princip alla plats på något sv de tre alternativen man önskar. Vi fick ju vårt 2a val trots att vi ställde i kö sent.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Fast här hindrar det på alla kommunala förskolor, ev fristående förskolor skulle ju kunna ha andra regler men de flesta av dem kör med kommunens kösystem o samma regler de med, så här finns faktiskt inga förskolor med flera års väntetid på det sättet som i Sthlm. Tror att det är stor skillnad på hur stort trycket är runt Sthlm jämfört med ute i landet.

Nä i min stad i norrland är det också så, med lååååång kötid till de populära förskolorna inne i stan. Jag har tom hört att folk slutat jobba för att de inte fick tag i ett bra dagis. Horribelt är vad det är.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men alltså, hur dåliga är då dessa mindre bra dagis?

Slår de barnen? Stänger in dem i garderoben? Skickar dem från bordet utan att de fått äta sig mätta?

Menar du att det finns flera dagis i din kommun som är så dåliga att det är rimligt att tänka sig att det blir totalt sett bättre om den ena föräldern (mamman?) slutar att arbeta.

På vilket sätt är dessa dåliga dagis dåliga?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Slår de barnen? Stänger in dem i garderoben? Skickar dem från bordet utan att de fått äta sig mätta?
Skulle jag ha ungar skulle jag nog absolut ha högre krav än så där på det dagis där de skulle ta hand om pyrena hela dagen, det kan jag säga. Inte en chans att jag skulle släppa iväg dem på morgonen om jag vore rädd att de for illa, även om de inte fick stryk eller blev svultna.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag såg att jag skrivit lite om det tidigare. Dvs dåliga förskolor och hur det kan vara.

Men ja... Omsorgen och respekten för barnen kan brista.

Vi skrev även något om genus och i något inlägg var min slutkläm att omsorg är bättre än genus för ettåringar. Men de som svarade hade klippt bort just den meningen och svarat på det andra.

Jag är glad att jag skrev det för det står jag för fortfarande! Det är lite komplext för jag anser inte att verksamheten ska se exakt likadan ut för en 1,2,3,4 och femåring.

Sen är det så klart att det bara är bättre och bättre om man kan toppa den bra omsorgen med lärande, genus osv osv. Jag menar absolut inte att de sakerna är oviktiga. Det ingår i läroplanen.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men alltså, hur dåliga är då dessa mindre bra dagis?

Slår de barnen? Stänger in dem i garderoben? Skickar dem från bordet utan att de fått äta sig mätta?

Menar du att det finns flera dagis i din kommun som är så dåliga att det är rimligt att tänka sig att det blir totalt sett bättre om den ena föräldern (mamman?) slutar att arbeta.

På vilket sätt är dessa dåliga dagis dåliga?

Problemet är snarare att det bara finns bl a ett "uppsamlingsdagis" som alla barn placeras på i väntan på en dagisplats nära sitt hem. Och det dagiset har hög genomströmning av personal och usla lokaler i ett industriområde (av alla ställen!) och då ska ju ändå barnen flytta så fort det blir något ledigt, det vill säga att barngrupperna förändras hela tiden. Så, nä det är en urusel lösning. Och då väljer en del som jag har hört om, att avstå i stället för att starta en flyttkarusell. Det är nästan omöjligt i vissa fall att få plats nära sitt hem, om man inte har köat i flera år. Så detta är allra högsta grad en kvinnofråga.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Sen är det så klart att det bara är bättre och bättre om man kan toppa den bra omsorgen med lärande, genus osv osv. Jag menar absolut inte att de sakerna är oviktiga. Det ingår i läroplanen.

Jag skulle vilja säga att de är viktiga på ett helt annat plan, för barns psykiska hälsa.

Att jobba med genus för mig är att acceptera barn. Numera finns väl inte dagis som skulle hindra vissa barn att prova klänning och andra att prata högt. Men innan genusaspekten kom in på dagis fanns det.

Det fanns förr helt enkelt accepterade orsaker till att trakassera barn: klädsel och hobbies.

Det är nu inte längre ok att ett barn utsätts för press och hån av lärare för klädsel eller intressen. Tidigare fanns en lucka för tillåtna trakasserier det som lärare och samhället tyckte var helt ok att barn retades för. Nu är det inte längre så. Det är genustänk.


(Sen finns ju andra aspekter som tex att uppmuntra barn att testa nya saker. Men det är kanske överkurs för de bra dagisen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja de sakerna finns inte ens med i mina tankar för det är så självklart. Det känns som att vissa saker måste man släppa och gå vidare för att lyfta nivån. Skulle jag sitta i en diskussion och genus handlade om att barnen ska få ha på sig vad de vill hade jag rest mig och gått iväg för jag skulle aldrig slösa min dyrbara tid på något sådant. Men visst har du rätt i att sådant kanske måste lyftas i vissa grupper. Men inte bland utbildad personal va????
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nej men för bara tio år sedan var det mycket relevant på den grundläggande nivån. Ännu så sitter det nog inte som berget direkt, många har nog arbetat i mer än tio år och det kan vara mer subtila saker. Jag tror att det måste ses över då och då, även på den grundläggande nivån. (Men helt ärligt hoppas också jag att det inte längre finns folk som arbetar på dagis som negativt kommenterar vissa kläder.)

Nu kan det vara saker som att inte omedvetet lägga pojkar efter i språkutvecklingen, sådant som är viktigt för framtiden.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 416
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 654
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp