Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Väldigt pinsamt resultat för skolorna skulle jag vilja säga, fortfarande ser jag inte varför det skulle göra det okej att sätta barnen på ett dåligt dagis när man faktiskt har andra valmöjligheter? Och jag undrar om det verkligen är föräldrarnas utbildningsnivå eller deras intresse i utbildning? Jag är inte särskilt högt utbildad själv, inte maken heller, vi har båda gått ut gymnasiet med bra betyg men inget mer. Men jag har ett stort intresse av utbildning och vikten av att lära barnen saker under hela deras uppväxt. Sen har de även andra förebilder när det gäller utbildning, men jag tror att våran inställning att inlärning är roligt från början är den viktigaste biten.

Föräldrarnas utbidlningsnivå är bara den största enskilda faktorn, inte den enda. Självklart finns det barn ur alla samhällsklasser som tar sig vidare och presterar bra. Men det är inte lika vanligt. Själv har jag inte ens fått studieuppmuntran hemmifrån. Jag har aldrig fått någon hjälp eller uppbackning. Mina föräldrar har heller ingen högre utbildning. Jag bara upptäckte att jag var bra i skolan och det blev min sporre och jag har idag två högskoleutbildningar. Jag är den enda i vår familj som har läst vidare. Å andra sidan läste jag väl för två med mina 280 poäng ;)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Genusarbete ser jag inte som ett kriterium för att en förskola är bra. Jag har vikarierat runt en del och det är andra saker som jag reagerar på. Men det är väl sånt man som förälder aldrig ser. Föräldrar ser ju mest en putsad fasad.

Jag som vikarie har blivit lämnad på en hel avdelning med blöjbyten osv på små små barn när de andra gått på lunch. Jag har sett personal fylla på vällingflaskor med varmvatten direkt från kranen. Barngrupper som aldrig får komma ut för personalen inte orkar klä på dem. Avdelningar där man är en personal på 9-10 barn. Förskolor där man går underbemannade dag efter dag och där personalen helt tappat sugen. Gårdar där grindar etc lämnas helt obevakade där barn kan försvinna, skada sig osv.

Ärligt. Jag skiter i genus vad gäller ett barn på ett år om omsorgen inte är bra, hur fina pedagogiska dokumentationer de än sätter upp.

Det där skriver jag under också!:bow:
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Genusarbete ser jag inte som ett kriterium för att en förskola är bra. Jag har vikarierat runt en del och det är andra saker som jag reagerar på. Men det är väl sånt man som förälder aldrig ser. Föräldrar ser ju mest en putsad fasad.

Jag som vikarie har blivit lämnad på en hel avdelning med blöjbyten osv på små små barn när de andra gått på lunch. Jag har sett personal fylla på vällingflaskor med varmvatten direkt från kranen. Barngrupper som aldrig får komma ut för personalen inte orkar klä på dem. Avdelningar där man är en personal på 9-10 barn. Förskolor där man går underbemannade dag efter dag och där personalen helt tappat sugen. Gårdar där grindar etc lämnas helt obevakade där barn kan försvinna, skada sig osv.

Ärligt. Jag skiter i genus vad gäller ett barn på ett år om omsorgen inte är bra, hur fina pedagogiska dokumentationer de än sätter upp.

Ja, där ser man. Olika föräldrar prioriterar olika. Till skillnad från dig skiter jag inte i allt vad genus heter.

Jag ser heller inte motsättningen mellan genusarbete och personaltäthet, t ex? Går det inte att kombinera full bemanning och genustänk, eller vad menar du?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Tragiskt. Det är väl bättre att ta med barnet på det man själv gillar än att försöka sitta av tiden hemma. Vi hade knappt en tråkig dag året jag var hemma. Jag passade på att hälsa på folk och resa bort tillsammans med mitt barn. Mer frihet än så lär jag aldrig få. Barn är ju mer välkomna än hundar lite här och var.

Återigen, folk är olika. Tragiskt, tycker du - fullt begripligt tycker jag. Jag skulle aldrig i livet vilja vara hemma ett helt år, om jag inte var absolut nödtvungen och det inte fanns någon annan utväg. Hälsa på folk kräver att man har vänner som är hemma på dagarna (mina jobbar), resa bort kräver pengar (föräldrapenningen är som bekant inte nödvändigtvis så fet att den tillåter månadslånga semestrar).
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Genusarbete ser jag inte som ett kriterium för att en förskola är bra. Jag har vikarierat runt en del och det är andra saker som jag reagerar på. Men det är väl sånt man som förälder aldrig ser. Föräldrar ser ju mest en putsad fasad.

Nu tror inte jag att det var genusarbetet som gjorde att de inte gav barnen vettig omsorg i andra avseenden.

Jag räknar på hyfsat goda grunder med att min egen familjs nivå är högre än random förskolepersonals vad gäller tex genusarbete, och jag förväntar mig alltså inget direkt stöd från dagis vad gäller de frågorna.

Av såväl egen erfarenhet som mina barns, så vet jag också att det kan vara lite konfliktfyllt stundtals att komma från en familj som är mycket mer medveten och har mycket högre bildningsideal än förskolepersonalen, men det är ingen konflikt man direkt dör av. Oftast klarar de aktuella föräldrarna nog av att hjälpa sina barn att hantera den konflikten. Däremot kan man tyvärr inte räkna med att personalen riktigt ska förstå den konflikten.

Och jag har alltså både vickat runt förut, och träffat ett minst tresiffrigt antal förskolelärare genom mitt nuvarande arbete.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

*kl*

Har med intresse följt denna tråds alla vändningar. Jag har funderat och funderat, men finns det något som hindrar Mabuse och pappa Mabuse att kontakta barnomsorgen i kommundelen och fråga vad de tänker göra åt den usla kvalitétsbeskrivningen?

Om det är som Mabuse skriver i urspr.inlägget så borde man vidta åtgärder och det vore intressant att ta del av den plan man har? För det borde finnas... om inte - så kan kanske Mabuse och pappa Mabuse verka för att man tar tag i de bitar där förskolan brister.

Personligen skulle jag ha svårt att lämna ett litet barn till en förskola som jag hade tveksamheter till. Jag hade hellre bott riktigt trångt och tänkt att finns det hjärterum....
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

:rofl:

Jag lär mig aldrig om det heter svensklärare eller svenskalärare heller. :D

Du får göra som jag gör. ;) Elegant och utan minsta darr på stämman säger jag "lärare i svenska" eller "lärare i engelska".

Engelsklärare och svensklärare låter onaturligt, men är korrekt. Dock inte engelsk lärare eller svensk lärare... om inte nationaliteten skall understykas.

/Priffe hoppar in som Lars-Gunnar Andersson stand in.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

*kl*

Har med intresse följt denna tråds alla vändningar. Jag har funderat och funderat, men finns det något som hindrar Mabuse och pappa Mabuse att kontakta barnomsorgen i kommundelen och fråga vad de tänker göra åt den usla kvalitétsbeskrivningen?

Om det är som Mabuse skriver i urspr.inlägget så borde man vidta åtgärder och det vore intressant att ta del av den plan man har? För det borde finnas... om inte - så kan kanske Mabuse och pappa Mabuse verka för att man tar tag i de bitar där förskolan brister.

Personligen skulle jag ha svårt att lämna ett litet barn till en förskola som jag hade tveksamheter till. Jag hade hellre bott riktigt trångt och tänkt att finns det hjärterum....

Möjligen lite optimistiskt med tanke på att föräldar påtalat problemen sen 2008 utan att särskilt mycket hänt. ;) Kommunen är som sagt inte känd för sin höga kvalitet på barnomsorgen. Inte helt realistiskt att vi, som varken har några barn eller ens bor i kommunen, skulle kunna påverka kommunstyrelsen när kommuninvånarna på så många år inte lyckats.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja, jag tror faktiskt att om vi skulle flytta dit, så skulle vi prova dagiset. Visar det sig sen att barnet verkligen inte trivs, så får man hitta andra lösningar, det kanske är värt längre dagar att byta till ett annat dagis längre bort, eller så kanske man får flytta ett par år tidigare än planerat i värsta fall. Jag må vara en självupptagen, karriärfixerad förälder, vilket en del här i tråden har påpekat (fast där tror jag att det bästa dagiset i världen inte skulle hjälpa, jag är ond bara för det faktum att jag tänker jobba heltid), men det här problemet får vi lösa när och om det uppstår. Vi kan inte planera allt endast utifrån barnet, resten av familjen måste också kunna fungera, och ekonomin måste kunna fungera.

Som jag ser det blir vi tre i familjen som alla måste få må hyfsat bra, inte ett barn och två tjänare som endast lever för barnets bästa och inget annat.

Jag tycker att det är en sund inställning och jag tror ni fixar allt det där galant :). Som sagt, bara att ni faktiskt kollade upp dagiset!
Det mesta med barn löser sig med tiden, hatar man att gå hemma kan man börja jobba tidigare, visar det sig att det var mycket bättre än man anade förlänger man väl det lite. Jag jobbade också rätt tidigt, och blev ändå en bättre mamma av att få komma bort lite.

Lycka till med allt! Jag har sagt mitt i den här tråden.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Möjligen lite optimistiskt med tanke på att föräldar påtalat problemen sen 2008 utan att särskilt mycket hänt. ;) Kommunen är som sagt inte känd för sin höga kvalitet på barnomsorgen. Inte helt realistiskt att vi, som varken har några barn eller ens bor i kommunen, skulle kunna påverka kommunstyrelsen när kommuninvånarna på så många år inte lyckats.

Har man kontaktat Skolinspektionen eller någon annan (motsvarande) instans som kan kvalitetsgranska dagiset då? Om inte kommunen lyssnar kanske man behöver gå vidare.

Realistiskt eller ej, jag tror att du/ni har kapital nog att få igång en konstruktiv diskussion. kanske har de andra föräldrarna varit svaga? Eller helt enkelt famlat med för otydliga argument.

Det du beskriver i urspr.inlägget skulle man kunna vända på och be att ansvariga förklarar i vilken mån de anser att dessa punkter borgar för god omsorg för barnen?

Du har ju massor av tid på dig att ta tag i detta. Kanske mer nu än sedan. ;) heja!
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men alltså, vi bor inte ens i kommunen, vi har inga barn - det får väl ändå finnas gränser?

Just nu går precis all extra energi jag har till att skriva klart min avhandling och parera graviditetsbesvär parallellt med lägenhetsletande. Min man skulle på goda grunder tycka att jag blivit knäpp alldeles ifall jag la jobb och annat åt sidan för att istället försöka genomdriva en dagisförändring på andra sidan stan.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Men alltså, vi bor inte ens i kommunen, vi har inga barn - det får väl ändå finnas gränser?

Just nu går precis all extra energi jag har till att skriva klart min avhandling och parera graviditetsbesvär parallellt med lägenhetsletande. Min man skulle på goda grunder tycka att jag blivit knäpp alldeles ifall jag la jobb och annat åt sidan för att istället försöka genomdriva en dagisförändring på andra sidan stan.

ok. Jag uppfattade det som om beslutet att flytta var klart och att ni gjorde er redo för ert fortsatta liv.

När jag skrev "du" så menar jag givetvis att likaväl din man kan engagera sig, men om han inte heller anser sig ha tid, så.. tja?

Då gillar man väl läget. För mig verkar det uppenbart att det finns utrymme för kommunen att göra vissa förbättringar. Det kan ju vara skönt att ställa in sig på att det kommer att ta tid och kraft om man väljer det boendet. (och jag förstår att det är rimligt att vänta med att agera tills dess att man själv är skriven på plats)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

ok. Jag uppfattade det som om beslutet att flytta var klart och att ni gjorde er redo för ert fortsatta liv.

När jag skrev "du" så menar jag givetvis att likaväl din man kan engagera sig, men om han inte heller anser sig ha tid, så.. tja?

Då gillar man väl läget. För mig verkar det uppenbart att det finns utrymme för kommunen att göra vissa förbättringar. Det kan ju vara skönt att ställa in sig på att det kommer att ta tid och kraft om man väljer det boendet. (och jag förstår att det är rimligt att vänta med att agera tills dess att man själv är skriven på plats)

Beslutet att flytta är klart, jo, men inte vart vi ska flytta. Vi håller på att göra oss redo för vårt fortsatta liv, vilket bl a inbegriper en flytt.

Jag tror man har större möjligheter att röra upp himmel och jord när man faktiskt HAR barn på det aktuella dagiset, än om man bara eventuellt planerar att ha det.

Jag jobbar själv på en skola, och skulle faktiskt bli rätt fundersam om jag fick höra att studenter i en annan kommun som inte ens gick här bedrev en kampanj för att vi skulle ändra oss baserat på vad de läst på nätet.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Beslutet att flytta är klart, jo, men inte vart vi ska flytta. Vi håller på att göra oss redo för vårt fortsatta liv, vilket bl a inbegriper en flytt.

Jag tror man har större möjligheter att röra upp himmel och jord när man faktiskt HAR barn på det aktuella dagiset, än om man bara eventuellt planerar att ha det.

Jag jobbar själv på en skola, och skulle faktiskt bli rätt fundersam om jag fick höra att studenter i en annan kommun som inte ens gick här bedrev en kampanj för att vi skulle ändra oss baserat på vad de läst på nätet.

Vad defensiv du är. Jag ber om ursäkt om jag kom med råd och glada tillrop.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag menade inte att vara defensiv, ville bara tydliggöra vår sits lite. :laugh:

Och jag tror verkligen att man har mycket större möjlighet att påverka ett dagis om man faktiskt har barn där, än om man inte har det och bara går på hörsägen.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tror iofs inte att det skulle vara så omöjligt om man säger nåt i stil med att ni överväger att flytta till kommunen men att ni har sett i utvärderingar att förskolan i området håller låg nivå och att ni undrar om det finns någon plan för att förbättra barnomsorgen. Det är förmodligen ett någorlunda tungt vägande argument för de flesta kommuner om de får signaler om att människor tvekar att flytta dit pga dålig kvalitet i barnomsorgen. Det kan ju inte skada att höra sig för, det kanske finns nån plan för att förbättra dagiset.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Visst kan man lägga fram det så, den dagen vi faktiskt bestämmer oss för att flytta dit.

Men det är ett segdraget problem, barnomsorgen har varit bristfällig sen jag själv var liten för merän 30 år sedan, och inte mycket har hänt, trots generationer av klagande föräldrar.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 654
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp