Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vet att det är alldeles för sent men vad sjutton!! Det är en milsvid skillnad mellan att inte ta skada av och att ha det bra! Jag vill att mitt barn ska ha det så bra som det bara är möjligt o inte bara inte ta skada. Tycker du har en märklig inställning.Vill man inte det allra bästa för sitt barn??:confused:
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Tack för att den här gamla tråden vaknade igen!

Jag tycker ni verkar jättenöjda med er förskola, vilken valde ni?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja, det var verkligen en gammal och inaktuell tråd, vi har flyttat för länge sen och den ofödda bebisen närmar sig treårsdagen, så frågan om dagisval är inte längre särskilt aktuell - minst sagt.

Vi köpte inte lägenheten i trådstarten, av andra skäl som hade med planlösningen och bostadsrättsföreningen att göra. Vi valde fem dagis som ligger i närheten av vår nuvarande lägenhet, men fick inte plats på någon av dem, och kommer nog inte få det heller innan barnet vuxit ur dagisåldern eftersom kön rör sig extremt långsamt. Sonen går på ett dagis vi inte valde, men som funkar bra ändå än så länge. I praktiken finns det inga större möjligheter att välja dagis i vår stadsdel, man blir tilldelad ett nånstans där det finns plats just då.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Vet att det är alldeles för sent men vad sjutton!! Det är en milsvid skillnad mellan att inte ta skada av och att ha det bra! Jag vill att mitt barn ska ha det så bra som det bara är möjligt o inte bara inte ta skada. Tycker du har en märklig inställning.Vill man inte det allra bästa för sitt barn??:confused:

Men vad är det allra bästa, då? Det är ju det som är svårigheten. Och inte alltid så lätt att veta, det tycker inte jag i alla fall. Och så är det nog för de flesta föräldrar, familjelivet har fler parametrar än enbart dagisplatsen.

Barnets liv består ju av fler pusselbitar än dagis. Så att vilja det bästa för sitt barn består ju inte enbart av att optimera dagiset, rimligen. Landets bästa dagis kanske ligger i andra änden av landet, är det då det allra bästa för barnet ifall föräldrarna säger upp sig och blir arbetslösa, flyttar dit, långt bort från övrig släkt och familj, och veckopendlar alternativt går på soc, ifall de inte får jobb lokalt? Är det bättre för barnet att gå på landets bästa dagis, men aldrig träffa kusiner, mor- eller farföräldrar, och en ena föräldern bara på helgerna? För att dra resonemanget till sin spets.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Såg ju att tråden var gammal :), Skönt att ni är nöjda med det dagis ni fick!

Jag kan i alla fall, när det hela nu kom upp, delge mina efarenheter av "bra"/ "dåligt" dagis; vi flyttade i höstas delvis för att få bättre förutsättningar för barnen med närhet till kompisar, dagis o senare skola etc men så långt att det inte var aktuellt att gå kvar på samma dagis. För oss blev dagisbytet ett nerköp (även om mycket annat är smidigt o bra med att bo som vi gör nu o L som tur är har hittat en jämngammal kompis i huset bredvis :)), gamla dagis (båda kommunala, "vanliga") var nog lite extra bra trots allt; stor, rolig gård, väldigt engagerad personal, "guldkanter" som utflykter, månadsfester för födelsedagsbarnen (för alla barnen förstås men för att fira de som fyllt under månaden) "minispa", trollbesök mm mm samt generöst med info och dokumentation av dagarna o barnen. Nya dagis är OK i mina ögon men inte mer. Lugn, trevlig stämning och vänlig personal är på plus :), men mycket liten o tråkig gård, inget större intresse för att göra något utöver basverksamheten (som är OK) och i princip obefintligt med dokumentation. Dessutom är det inte så mga barn av samma årgång o L har inte hittat några riktiga nya kompisar. Han är med på ett hörn eller som reservkompis, och ingen är dum emot honom, men han har inte hittat sin plats riktigt heller, och jag upplever inte att personalen anströnger sig så mycket för att hjälpa honom med det heller. Jag, som är blödig ;), har gråtit både en och två gånger och frågat mig om det verkligen var rätt val att flytta när vi miste gamla toppendagiset...

L (och även lilla A inför start till hösten) står i kö till det som vi hade som 1a alternativ när vi flyttade hit, och som vi fick jättebra intryck av, och det lutar nog åt att han får byta när plats blir, d v s troligen (och som senast) till hösten. Visserligen är det bara ett dagisår kvar för honom då innan han börjar fsk-klass, men jag tänker att ett år ändå är lång tid för en femåring, och dessutom lär de ju gå mer det året, nu går han ju bara 15 h per vecka, och när vi båda jobbar igen lär det ju bli i a f runt 20-25. Eller vadsäger t ex Brandgul (o andra med förstås), är det dumt att byta en gång till? Kna tillägga att han själv redan har spanat in "karuselldagis" (det han ska byta till har en karusell på gården...) o pratar om att han vill gå där ;), men självklart är det inte han som ska välja själv, det är ett för stort val för en 4½- åring.

Off topic, Mabuse, flyttade ni alls eller blev ni kvar i den lägenheten ni bodde i från början? Bara nyfiken!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Er son är så stor nu, så känner han att det är okej så byt! Han kanske tycker det är roligt att gå på samma som lillasyster!

Sista året är förberedande inför förskoleklass, i mina ögon ska det läggas ned rätt mycket krut på 5-åringarna.

Försök lyssna in er son, han kanske till och med vill byta!

Jag läste om och han vill ju till och med gå där :-D
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Skönt det så slapp ni ha barnet på det stället! Lät ju urtrist att de inte ens fick komma ut varje dag. Själv ser jag betald utevistelse på arbetstid som ett privilegium, inte som ett straff!
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nej, tack och lov bor vi inte kvar i den lilla tvåan, utan hittade en annan lägenhet som vi flyttade till innan barnet föddes. Den är inte heller jättestor, men otroligt mycket mer praktisk för en barnfamilj, med egen tvättmaskin, hiss, osv.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Då tänker vi lika :), sen får man ju se hur allt är på nuvarande ställe när platserbjudandet på det andra väl kommer.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

KL

En fråga, bara - hur är det möjligt med 8 års dagiskö/väntetid?? På 8 år har ju barnet liksom vuxit ur Dagisbehovet. Och man kan väl inte boka dagisplats så långt i förväg? Ska en 12-åring boka dagisplats för ett fiktivt barn hon/han eventuellt får vid 20 års ålder?
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Därför att det skulle ta så lång tid att köa sig in? Syskonförtur gär ju ofta att köregler sätts ur spel.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Är säkert olika från kommun till kommun eller pm det gäller privata alternativ men 8 år låter ju helt absurt! Här i kommunen o i grannkommunerna har man en maxkötid på 4 månader, alltså det hjälper inte att försöka ställa sig extra tidigt utan ködatumet blir som tidigast 4 mån innan önskad start.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Därför att det skulle ta så lång tid att köa sig in? Syskonförtur gär ju ofta att köregler sätts ur spel.

Ja, men jag fattar inte - man kan väl inte ställa ett barn i kö om barnet inte finns? Man inte ens är gravid - utan barnet eventuellt kommer att födas om sju år!?!? Om man då vill ha barn tidigt, säg, vid 21 års ålder ... ska man då ställa sig i kö vid 13? (Och hoppas att man bor kvar på orten och att Dagiset är lika bra då som det är när man ställde sig i kön - om det ens finns kvar!)
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Är säkert olika från kommun till kommun eller pm det gäller privata alternativ men 8 år låter ju helt absurt! Här i kommunen o i grannkommunerna har man en maxkötid på 4 månader, alltså det hjälper inte att försöka ställa sig extra tidigt utan ködatumet blir som tidigast 4 mån innan önskad start.

Fast det är väl kötiden för att få en dagisplats öht, inte för att få en bestämd plats? Det verkar orimligt att de skulle kunna garantera önskat dagis efter fyra månader, utan det är väl att man får ett plats på något dagis.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Ja, men jag fattar inte - man kan väl inte ställa ett barn i kö om barnet inte finns? Man inte ens är gravid - utan barnet eventuellt kommer att födas om sju år!?!? Om man då vill ha barn tidigt, säg, vid 21 års ålder ... ska man då ställa sig i kö vid 13? (Och hoppas att man bor kvar på orten och att Dagiset är lika bra då som det är när man ställde sig i kön - om det ens finns kvar!)

Nej, man kan inte ställa ett barn i kö som inte finns. Men kön var så lång, att med det antal barn de kan ta in varje år, så skulle det ta åtta år tills man fick en plats. De stänger ju inte kön för att den är för lång, utan alla som vill får ställa sig i kön, och den kan bli hur lång som helst.

Så är det på många populära dagis, vårt förstahandsval till sonen t ex, där har vi plats 40 i kön efter två års köande, förmodligen kommer vi inte komma fram i kön innan han börjar skolan, utan gå kvar på det dagis han går nu, som vi inte valde.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Nej de kan inte garantera hur eller hur, men man står inte bättre till för att man ställer sig mer än 4 månader innan. Ställer man sig senare ligger man ju sämre till o om man t ex står kvar i kön till ett högre alt även när man börjat så behåller man sitt ködatum så man hamnar längre fram på sikt men från början är det ingen fördel att ställa sig tidigt i lö. Som ex ställde vi L i kö den 13 maj förra året ( precis när vi bestämt oss för att flytta), o ville ha plats till 1 sept. Han kom ju efter i kön vid höstens intag, de flesta hade ju barn i kö med datum runt 1-15/4 för start 1-15/8 så vi fick ju inte vårt 1a alt såklart. Däremot står hans ködatum kvar eftersom han fick en placering men inte 1a- handsvalet, så för att byta står han bra till. När jag däremot nu satte À i kö för start till hösten fick hon ködatum 1/4 ( önskad start 1/8) även fast jag i praktiken skrev ansökan nu.

Nu blev det rörigt men hoppas du hängde med? Alltsåingen ide att ställa i kö långt, långt i förväg här.
 
Sv: Vilken betydelse har dagis?

Det är samma system här, men det hindrar ju inte att enskilda förskolor kan ha längre kötid än sex månader (som maxkötiden för förskolestart är här). Så är det t ex med vårt förstahandsval till sonen. Han står dock kvar i kön, även fast han redan har en plats på en annan förskola, precis som hos er.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 505
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 721
Senast: lbb
·
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: mino
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 664
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp