Vilken bil löser mina behov?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner lika snabbt som de kommer ut de som är inom min budget och mina krav.

Tanken med crv var i princip att köpa en bra dragbil och även bra för att pendla på dåligt plogade vägar-bil, och ta att den är lite bökig i stan. Men nu när det inte verkar gå så bra med det har jag tänkt tanken att vända på det. Att köpa en stadsanpassad mindre 4wd men som till nöds kan dra om det behövs. Men då vet jag inte alls vad man ska kika efter?

Jag kör för närvarande mest korta sträckor så det ska inte vara en diesel. Måste kunna dra 1400 kg på B-kort. Max ca 200 k, max ca 5000 mil. Hög säkerhet så Dacia Duster är inte aktuell.
 
Skoda octavia scout, karoq eller kodiaq?

Har dålig koll på hur de ligger för din budget, men kan vara värt att kika på?
Jag har octavia scout och bor i Norrland. Supernöjd med bilen, jag drar husvagn utan problem. Den får dra över 1400 kilo på B-kort. Det är dock en diesel..

Det är ju tyvärr skillnad att dra med diesel och bensin, därför jag är vilsen. Och behöver veta vilka just bensinbilar som fyller det jag söker.

Värt att notera är att frågan inte är "vad är en bra bensindriven dragbil" utan vilken mindre awd bensindriven som funkar fint i stan kan OCKSÅ till nöds dra 1400 kg på B-kort (och uppfyller resten)

Ska jag ändå köpa något i CRV storlek kan jag lika gärna leta vidare efter en sån :)
 
Fortsätt jaga en crv är mitt tips. Kör själv en crv och förutsatt att behovet finns så kommer jag troligen ha crv igen när min nuvarande klappar ihop.

Nånstans (risken är det är ganska snart) kommer ju läget bli akut. Därav funderingen om alternativ om man helt enkelt inte får tag i en crv
 
Skoda Yeti. Älskade min Yeti och ångrar att jag sålde den. Har inte dragit hästtransport med den men jag har dragit husvagn och det gick hur bra som helst. Jag hade dock inte 4wd men det finns. Tog mig fram överallt där jag behövde ändå.
 
Passat Alltrack?
Jag har cr-v nu och skulle gärna ha den som nästa bil för att få ner kostnaderna på skatt men fortfarande ha en bra bil som är rymlig, hyfsat stark och tar sig fram överallt.
De vänner jag har med alltrack är väldigt nöjda!
 
Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner lika snabbt som de kommer ut de som är inom min budget och mina krav.

Tanken med crv var i princip att köpa en bra dragbil och även bra för att pendla på dåligt plogade vägar-bil, och ta att den är lite bökig i stan. Men nu när det inte verkar gå så bra med det har jag tänkt tanken att vända på det. Att köpa en stadsanpassad mindre 4wd men som till nöds kan dra om det behövs. Men då vet jag inte alls vad man ska kika efter?

Jag kör för närvarande mest korta sträckor så det ska inte vara en diesel. Måste kunna dra 1400 kg på B-kort. Max ca 200 k, max ca 5000 mil. Hög säkerhet så Dacia Duster är inte aktuell.

Seat Ateca / Tarasova, Skoda Karoq / Kodiaq. ?
 
Passat Alltrack?
Jag har cr-v nu och skulle gärna ha den som nästa bil för att få ner kostnaderna på skatt men fortfarande ha en bra bil som är rymlig, hyfsat stark och tar sig fram överallt.
De vänner jag har med alltrack är väldigt nöjda!

Jag har haft Golf alltrack I åtanke men de är så trååååkiga. Sen har jag fått för mig det är jäkla dyra service? Vi har ju alltrack på jobbet, vet dock inte om det är en vanlig motor eller en special.. Och jobbets är en diesel. Men det är som inget fel på den men inget särskilt med den heller. Men den är okej att dra med alltså?
 
Skoda Yeti. Älskade min Yeti och ångrar att jag sålde den. Har inte dragit hästtransport med den men jag har dragit husvagn och det gick hur bra som helst. Jag hade dock inte 4wd men det finns. Tog mig fram överallt där jag behövde ändå.
En vän till mig har en sådan. Vet inte om det finns olika motoralternativ, men den är i alla fall väldigt orkeslös när det gäller att dra släp. Jag har kört den med två shetlandsponnyer i hästtransport bakom och det gick lååångsamt i uppförsbackarna... Så det beror väl på hur stora krav man har.

Värt att notera är att frågan inte är "vad är en bra bensindriven dragbil" utan vilken mindre awd bensindriven som funkar fint i stan kan OCKSÅ till nöds dra 1400 kg på B-kort (och uppfyller resten)
Beror väl på vad du menar med "till nöds". Jag har dragit den vikten med en klen Renault Kangoo, det funkar även om det inte går fort... (och då menar jag inte att det är en sådan du söker, för det är det INTE. Utan att 1400 kg till nöds kan du nog dra med de flesta bilar som har tillräcklig tillåten släpvagnsvikt...)
 
Suzuki Vitara kanske?
Vet inte hur de är i Sverige men här i Aus har jag kört ett par äldre och de har varit lite mer "riktig bil" än den CRV vi hade samt alla de som kör Toyota Rav 4. Tror dock raven är för klen att dra med?

Santa Fe körde jag i många år i Sverige och drog med den då och då. Väldigt trevlig bil men inte en utpräglad dragbil. (Lilla bensin motorn)
 
Jag har haft Golf alltrack I åtanke men de är så trååååkiga. Sen har jag fått för mig det är jäkla dyra service? Vi har ju alltrack på jobbet, vet dock inte om det är en vanlig motor eller en special.. Och jobbets är en diesel. Men det är som inget fel på den men inget särskilt med den heller. Men den är okej att dra med alltså?

Cr-v är inte en rolig bil den heller 😅 Alltså jag är jättenöjd med min bil men rolig är inte ord som beskriver den bra 😁

Alltrack drar bra 😊
 
En vän till mig har en sådan. Vet inte om det finns olika motoralternativ, men den är i alla fall väldigt orkeslös när det gäller att dra släp. Jag har kört den med två shetlandsponnyer i hästtransport bakom och det gick lååångsamt i uppförsbackarna... Så det beror väl på hur stora krav man har.


Beror väl på vad du menar med "till nöds". Jag har dragit den vikten med en klen Renault Kangoo, det funkar även om det inte går fort... (och då menar jag inte att det är en sådan du söker, för det är det INTE. Utan att 1400 kg till nöds kan du nog dra med de flesta bilar som har tillräcklig tillåten släpvagnsvikt...)

Menar typ att det går och går bra men inte är optimalt. Dvs att man på ohalt väglag kan köra i 80 km/h även i uppförsbackar, kan bromsa även i nedförsbacke osv. Men att den kanske inte är så bra att dra med när det är halt och inte är så bra på att dra i lera etc. Typ som min seat nu, den drar fint sommartid men har inget att sätta emot ishalka eller lersörja osv.
 
Cr-v är inte en rolig bil den heller 😅 Alltså jag är jättenöjd med min bil men rolig är inte ord som beskriver den bra 😁

Alltrack drar bra 😊

Nej jag vet. Men den är ändå på nåt vis roligare? Antagligen bara för det är en suv jag tycker det ;) och det bär lite emot köpa en "bah" bil för 200 k. Men de fyller ju specen om den drar bra.

Men frågan är också - är det skillnad på passat och golf alltrack?
Vet du hur priset på service ligger för den?
 
Jag har en Kia Sorento som jag bara älskar. Den får inte dra några 1400 kg totalvikt på b-kort, men vilka suvar får det? Får en crv det? Tänker den lilla modellen Kia suv Sportage med bensinmotot får ju "bara" dra 1310 kg på b-kort.

Är det inte värt att ta utökat då? Eller e-kort?
 
Jag har en Kia Sorento som jag bara älskar. Den får inte dra några 1400 kg totalvikt på b-kort, men vilka suvar får det? Får en crv det? Tänker den lilla modellen Kia suv Sportage med bensinmotot får ju "bara" dra 1310 kg på b-kort.

Är det inte värt att ta utökat då? Eller e-kort?

Seat Ateca är en liten suv och får dra 1490 på b-kort och 1800 på utökat.
 
Jag har haft Golf alltrack I åtanke men de är så trååååkiga. Sen har jag fått för mig det är jäkla dyra service? Vi har ju alltrack på jobbet, vet dock inte om det är en vanlig motor eller en special.. Och jobbets är en diesel. Men det är som inget fel på den men inget särskilt med den heller. Men den är okej att dra med alltså?
Jag har en passat 4wd diesel (tycker inte alltrack är värd de extra pengarna för 4 cm) och den är faktiskt rätt käck men du får inte dra några 1400 på b-kort med den, den är alldeles för tung.

Då skulle jag satsa på Golf isf.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 889
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 709
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp