Vilken bil löser mina behov?

Absolut jag har haft tvåhjulsdrivet fram till i år, både bak- och framhjulsdrivet. :) Men man blir bortskämd snabbt, nu går bilen liksom inte att rubba trots dåligt väglag!

Det är himla trevligt, det håller jag med om. Man vänjer sig fort vid automat också... :D

Men bra dubbdäck gör en oerhörd skillnad också... jag höll på att gå av vägen med jobbilen pga kassa dubbdäck (King Cab med fyrhjulsdriften inkopplad) när jag skulle till flyget och hämta upp investerare. Jag mailade chefen efter det och sa att jag skiter i vad det kostar, nu köper jag nya däck! :laugh: Det var riktigt läskigt när jag kände att däcken inte bet för två öre i en kurva. Tack och lov fanns det lite snö som jag till slut fick grepp i.
 
AWD är trevligt men kan man köra bil är tvåhjulsdrivet inga problem även i vinterväglag ;) :D

Min Volvo är tvåhjulsdriven och jag har kört på ganska överjävliga vägar i Norrland utan problem (det var inte alla testbilar som hade AWD heller när jag jobbade som testförare). Bra dubbdäck och att man kan sin bil och vet dess begränsningar (och sina egna!) gör att det går.

Jag hade en framhjulsdriven Volvo, den drog 1530 på b-kort vill jag minnas och det var också anledningen till att jag köpte den när det begav sig. Men herregud, jag kan inte förstå hur jag orkade med den... Fick ju planera körningen på vintern, på så vis att veta att det inte skulle uppstå nån jobbig backe, nån moddig parkering eller sånt. En vinter när jag skulle hem från ridhuset på isig väg i lusgrader och kände att det var hästsläpet (bruttovikt ca 1300 kg med en häst) som bestämde riktningen och inte bilen, då hade jag fått nog. Fick köra 20-30 km/h för att ha kontroll. Jag hade bra dubbdäck ska nämnas.

Köpte sedan en Tiguan 2.0 TDI och jag är helt trygg med att vi tar oss fram överallt. Behöver inte veta exakt hur tävlingsplatser ser ut osv. Drar utan problem på blankis och oplogad väg och i backar, till skillnad från volvoaset 🙄
 
Ix35 var ännu en som inte dykt upp i mina sökningar. Sökte separat och förstod då varför - det verkar inte finnas några som gått få mil? De flesta med den stora bensinmotorn hade gått kring 10k mil eller mer. Fanns Tyvärr ingen oavsett mil i närheten att kolla på heller.

Tucson är det samma sak med milen, och den har jag strukit tidigare då de inte får dra tillräckligt på B. Sökte nu slumpmässigt på en ifall jag haft otur med exemplaren bara men den drog 1310 på B

Jag gillar annars Hyundai. Har en i30 från 2008 I familjen som med råge leder tävlingen om mest problemfria bil. Inte ens vanvård eller stillastående utomhus i månader får den att ens hicka. Den bara tuffar och går.
Synd, men ha den i tankarna om det dyker upp ngn 👍🏼 Jag har en Passat nu, den är också bra men saknar höjden som SUV’arna har..... Passaten skrapar i backen vid minsta lilla trotoarkant 👎🏼
 
Jag hade en framhjulsdriven Volvo, den drog 1530 på b-kort vill jag minnas och det var också anledningen till att jag köpte den när det begav sig. Men herregud, jag kan inte förstå hur jag orkade med den... Fick ju planera körningen på vintern, på så vis att veta att det inte skulle uppstå nån jobbig backe, nån moddig parkering eller sånt. En vinter när jag skulle hem från ridhuset på isig väg i lusgrader och kände att det var hästsläpet (bruttovikt ca 1300 kg med en häst) som bestämde riktningen och inte bilen, då hade jag fått nog. Fick köra 20-30 km/h för att ha kontroll. Jag hade bra dubbdäck ska nämnas.

Köpte sedan en Tiguan 2.0 TDI och jag är helt trygg med att vi tar oss fram överallt. Behöver inte veta exakt hur tävlingsplatser ser ut osv. Drar utan problem på blankis och oplogad väg och i backar, till skillnad från volvoaset 🙄

När jag var och provkörde så det var halt och modigt och jävligt. Jag körde lugnt och fint med min Seat men kände ju av halkan och antispinn/antisladd fick gå in några gånger. Med den fyrhjulsdrivna och samma lugna fina körning kunde det varit sommarväglag. Inte ens när jag med flit provocerade och trampade för hårt på gasen när jag skulle iväg darrade det ens.

Där nånstans insåg jag hur skönt och stor skillnad det skulle bli med en fyrhjulsdriven även vid den helt vardagliga körningen!

Edit. Det var samma sorts däck ner till modellen på båda bilarna. Så blev väldigt talande.
 
När jag var och provkörde så det var halt och modigt och jävligt. Jag körde lugnt och fint med min Seat men kände ju av halkan och antispinn/antisladd fick gå in några gånger. Med den fyrhjulsdrivna och samma lugna fina körning kunde det varit sommarväglag. Inte ens när jag med flit provocerade och trampade för hårt på gasen när jag skulle iväg darrade det ens.

Där nånstans insåg jag hur skönt och stor skillnad det skulle bli med en fyrhjulsdriven även vid den helt vardagliga körningen!

Edit. Det var samma sorts däck ner till modellen på båda bilarna. Så blev väldigt talande.

Jag kommer också ha extremt svårt att välja något annat än en riktigt bra fyrhjulsdriven bil, så länge användningsfallet inkluderar drag av släp och vinterväg utanför stan.

Gillar mina fyrhjulsdrivna spansk-tyska bilar. (”Tiguan” Espanol just nu.)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 888
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 707
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp